oh nej

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

camillacelik

oh nej

Indlæg af camillacelik » 23.08.2010 11:06:37

som jeg troede alt gik godt går det selvfølgelig ik ret godt :(
Jeg står nu i den situation at jeg bare ikke kan finde en bolig hverken her i malmø eller i Dk. Hva sker der når vores kontrakt udløber 1 oktober her i sverige?
altså vi har masser a sted a være men ikke adresse :(
HJÆLP

fundiver199

Re: oh nej

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2010 11:19:04

Prøv at søge i nogle andre svenske byer f.eks. Landskrona, Lund eller Helsingborg. Hvis du ikke kan finde et sted i Sverige, hvor I kan bo, så er der nok ikke andet at gøre end, at din mand må rejse hjem.

Har du boet i Sverige i mindst 10 uger, når jeres lejekontrakt udløber, kan I dog i princippet flytte ind på en c/o adresse i Danmark hos dine forældre e.l. og søge opholdskort til din mand i Danmark.

Men situationen er da alt andet end optimal, også fordi man ikke kan udelukke, at et meget kortvarigt ophold i Sverige i en fremlejet bolig kan blive underkendt af US.

lbexpert

Indlæg af lbexpert » 23.08.2010 11:23:23

camillacelik skrev:som jeg troede alt gik godt går det selvfølgelig ik ret godt :(
Jeg står nu i den situation at jeg bare ikke kan finde en bolig hverken her i malmø eller i Dk. Hva sker der når vores kontrakt udløber 1 oktober her i sverige?
altså vi har masser a sted a være men ikke adresse :(
HJÆLP
Der er masser af billige boliger i Karlstad og Fiplipstad

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 23.08.2010 11:37:24

vi har boet i sverige i 3 mdr fra 1 juli til 1 oktober når det bliver oktober og vores kontrakt udløber.
Min mand kan IKKE tage hjem da vores søn kommer til verden 1 november.. så det ville være klart den værste situation vi kan komme ud for.

Burde det ikke være nok at vi har boet her 3mdr ? og har lejekontrakten og film kort fitness kort og dokumenter for at vi har kunne forsøge os sel uden hjælp fra nogle steder?

Hvordan ville det se ud med en CO ADREsSE?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2010 12:02:49

Jo de 3 måneder burde være nok, hvis I kan dokumentere jeres ”faktiske og reelle ophold” i Sverige. Så hvis I kan få tag over hovedet i Danmark efter 1. oktober, så må I vel bare flytte hertil og så håbe på, at US vil udstede et opholdskort til din mand.

Men vær nu opmærksom på dokumentationskravene. Hvad er det for en bolig, I har haft i Sverige? Kan I fremvise en ordentlig lejekontrakt, hvor alle relevante forhold omkring lejemålet er beskrevet, eller er den skrevet i hånden på bagsiden af en toiletrulle? Har du kvitteringer for betalt husleje? Hvor boede du inden flytningen til Sverige, og er det planen at flytte tilbage til den adresse igen?

Har du oprettet svensk bankkonto, åbnet svensk telefon og tegnet forsikringer i Sverige? Har din mand søgt om og fået udstedt et opholdskort? Han har været tilmeldt sprogskole? Kan I dokumentere dagligvareindkøb i Sverige med andet end navnløse kassebonner fra supermarkedet, som hvem som helst kunne have samlet op for dig? Kan du dokumentere din pendling til Danmark, igen med noget, som der er navn på, så du ikke bare kan have fået det af en god ven i Sverige?

Og så videre og så videre. Det skal alt sammen tænkes igennem og om nødvendigt ordnes, inden I flytter tilbage til Danmark. Det er nemlig jer, der har bevisbyrden for, at du ikke kun har haft proformaadresse i Sverige, men at din flytning var ”faktisk og reel”.

Og hvad mener du med ”dokumenter for, at I har kunnet forsørge jer selv uden hjælp”? Er det lønsedler og en ansættelseskontrakt, du taler om, eller har I bare levet af opsparede midler eller støtte fra din familie? Og hvad skal I leve af fremover? Hvis du ikke har tjent og fremover kommer til at tjene nok til at forsørge hele din lille familie, så vil din mand med sikkerhed få afslag, med mindre I har en virkelig spækket bankbog. Både hvis han søger i Danmark, og hvis I bliver i Sverige og han får færdigbehandlet en ansøgning efter EU-reglerne der.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 23.08.2010 12:59:55

1. denlejekontrakt jeg har er en lejekontrakt hvor der udenpå står hyreskontrakt lagenthet i andra hans hvor der er fælter hvor min udlejer og jeg har skrevet med kuglepind. den ser ret prosseoragtig ud :) der står også hvor mange rum og kvm den er på. den er udstedt af burde forlags AB hvis det siger dig noget?
Kvittering for internet osv er jo med i huslejen hvilket der også står i kontrakten.
Jeg boede i Slagelse på sjælland i en lejebolig før jeg flyttede til Malmø og nej vores nye adresse ligger i Ringsted i en lejlighed vi lige har fået idag hvis vi vil? stor fin lejlighed.

Jeg spurgte min veninde som lige er flyttet tilbage til DK Dajlane hedder hun herinde og hendes mand og hende har hverken tegnet forsikring eller åbnet bank konto her i sverige. de har da fået udstedt kort på 5år i dk? ved vis a bare pendlerkort og lejekontrakt... fitness kort og video kort.

Altså ja min mand har søgt og fået udstedt et kort han har også modtaget selve plastik kortet og har nu 5års ophold i sverige :) det gik reth urtigt med at få et ja 2 dage :)
Vi har ik ville tilmelde ham sprogskole for da vi ska ha et barn sammen om ca 2 mdr ville det være for inviklet at lære ham svensk og han snakker tyrkisk i forvejen og mig dansk og sammen engelsk derfor er det med vilje vi ik har tilmeldt ham sprogskole.
mht telefon bruger vi taletidskort?
Jeg har udskrifter fra min bank hvor der står jeg har hævet i bla lidl i sverige og svenske bank automater?

da jeg er sygemeldt men får ALM løn under sygdom så arbejder jeg jo ikke og har dermed ikke et pendlerkort. Men jeg har kvitteringerne fra mit hævekort at jeg har taget frem og tilbage når jeg skal til lægen. jeg har også et særligt grænsekort

Dermed har vi som sagt også fitness kort og video kort og med hensyn til at forsøge os selv så har jeg en fast løn hver mdr på 25.000 før skat (16.000) udbetalt og det vil jeg ha de næste 12 mdr. da jeg skal på barsel...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.08.2010 13:40:21

Der er en del lejligheder ledige i Jakriborg til oktober og november:

http://www.jakri.se/ledigalagenheter.php

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.08.2010 13:42:01

Jamen umiddelbart lyder det hele da fint, så tag I endelig imod den lejlighed i Ringsted, så I ikke kommer til at stå uden tag over hovedet.

ishak

Indlæg af ishak » 23.08.2010 18:33:15

husk nu os det er vigtigt at der står din svenske adresse på dine lønsedler..har nogle venner der lige har fået afslag pågrund af det..så nu har de hyret en advokat nu må vi se hvad de så siger..

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 24.08.2010 12:46:30

Det kommer der så kun til at stå på to a dem hvis min chef husker det han gør fandme aldrig hva man siger :(
nej hvor jeg håber a hele mit hjerte det kommer til at ly kkes det er bare det sidste vi mangler så er ALT på plads for os :)

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 24.08.2010 13:57:49

Hvis du nu taler pænt til din chef, og høfligt forklarede ham vittigheden af få rettet adressen på lønsedlerne, mon så ikke den detalje også kommer iorden? :wink:

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 24.08.2010 16:02:45

jeg har en meget uforståelig chef men lad os se :) vi må krydse fingre hehe

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2010 17:56:24

Mon ikke det er lønbogholderen, som udsender lønsedler, og ikke chefen? Men det kommer selvfølgelig an på, om firmaet er stort nok til at have en lønbogholder ansat. Under alle omstændigheder er det vigtigt at få rettet den s.... adresse på lønsedlerne, så du ikke giver US den undskyldning for at give afslag :!:

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 24.08.2010 18:01:38

Ja nu er jeg jo chef og også den som laver løn til mine ansatte :lol:

Som et gammelt ordsprog siger; som man råber i skoven får man svar

så det er bare at finde kammertonen....gensidigt... :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2010 18:07:00

Ja nu er der jo heldigvis en vis anonymitet i et forum som dette. For man skal i hvert fald ikke fortælle alle sine venner på Facebook, hvor dum chefen er, og hvor træt man er af sit job, hvis man har glemt, at chefen også er blandt ens "venner" og derfor kan læse med..... :lol: :lol: :lol:

Besvar