Sagsbehandlingstid

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
S_F_A

Sagsbehandlingstid

Indlæg af S_F_A » 18.08.2010 07:19:09

Hej ÆUG

Først en stor tak for en fantastisk side, som jeg flittigt har brugt igennem min egen sag.

Min sag er som følgende.

Jeg blev gift i marts måned i min mands hjemland. Vi afleverede herefter hans del af ansøgningen for familiesammenføring på ambassaden sammen i april. Jeg kom hjem og afleverede min del i midten af april. Derefter fik vi et kvitteringsbrev, hvor der stod vi var kommet i 7 måneders bunken og senest svar frist var 7. november.

Jeg skrev så et langt brev til dem om at jeg ikke mente min sag kunne tage 7 måneder da jeg opfylder alle krav og alt er lige til. Men jeg fik at vide at nogen sager havner altså pr automatik i deres 7 måneders bunken uanset om de er fuldt oplyste eller ej.

Det har så sidenhen vidst sig jeg også er gravid :-)

Jeg har ringet en del gange og talt med min sagsbehandler. I starten sagde han, at han kunne have behandlet den færdig i september/oktober men igår svarede han at svarfristen er i november og at jeg er nød til at vente til at resten af sagerne bliver behandlet færdig inden min kan begynde. Desuden talte jeg med en anden der inde fra som sagde jeg også skulle vide at det sagtens kan tage ekstra tid en måned over. Kan det være rigtigt? På US hjemmeside står der at komplicerede sager (som jeg åbenbart er havnet i) har en maksimalt behandlingstid på 7 måneder. Det må man da vel kunne hænge dem op på......

Nu er jeg desuden ved at blive utålmodig. Er der noget jeg kan gøre for at fremskynde processen?

Når jeg ved jeg opfylder alle krav og jeg også er gravid så må der være nogle særregler som kan hjælpe min sag hurtigere igennem?

Er der virkelig ikke noget jeg kan gøre?

fundiver199

Re: Sagsbehandlingstid

Indlæg af fundiver199 » 18.08.2010 08:42:09

Der er desværre ikke andet at gøre end at vente tålmodigt. Der er således ingen lov, som siger noget om, hvor længe behandlingen af en ansøgning om FS må vare. I kunne have fået et ”processuelt ophold” til din mand, så I kunne tilbringe ventetiden sammen i Danmark, hvis han havde afleveret sin ansøgning her. Men det er jo for sent nu.

semakula

Indlæg af semakula » 18.08.2010 18:12:22

Hej.
Jeg vil nødig være sortseer,men det er snart ved at være svært.
Jeg har søgt fs med en østafrikansk kvinde og hendes 2 børn.
Havnede også i den kedelige 7mdr pulje,men er nu med stormskridt på vej mod 11måneders venten.

Kirill
Geografisk sted: Sønderjylland

Indlæg af Kirill » 18.08.2010 21:22:18

Hejsa

Der er desværre ikke så meget at gøre andet end at vente.
Jeg opholdte mig i Danmark da vi søgte og min mand opholdte sig i sit hjemland (Algeriet), vi søgte 26. oktober 2009, fik i december brev om at vi var kommet i 7 måneders bunken, men vi fik ikke svar inden for 7 måneder.
14. juni 2010 fik jeg brev om sikkerhedsstillelse, og først den 29 juni 2010 fik jeg en kopi af min partners opholdstilladelse.

Så vores sag tog 8 måneder.

Så der er ingen garanti for at det sker inden for 7 måneder.
Det bedste du kan gøre er at have en pæn dialog med din sagsbehandler, uden dog at ringe hver uge.

Men hvis I opfylder kravene, så skal I også nok få FS, men det tager desværre tid.

Hilsen
Kirill

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 19.08.2010 10:12:02

@ S_F_A du skal være opmærksom på, at sagsbehandlere i US mener, at man presser dem 'massivt', hvis man ringer 2 gange inden for en måned, så når du allerede har ringet 'en del gange' er mit råd, at du bider tænderne sammen og venter til november med at ringe igen. Husk på, at hver gang din sagsbehandler bruger tid på at tale med dig, går den tid fra at behandle sager i den kæmpe-bunke, han/hun har liggende ved siden af.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.08.2010 12:09:56

Jeg er enig med mh i, at man ikke skal ringe og ”rykke” sin sagsbehandler for svar i tide og utide, før servicemålet er overskredet. Det vil kun skabe irritation og modvilje og i øvrigt forsinke behandlingen af både ens egen og andre sager. Måske kan man ringe en enkelt gang og appellere om en hurtig sagsbehandling, hvis der er en særlig grund til, at det er vigtigt, som f.eks. at ægtefællen står med et jobtilbud på hånden. Eller en forestående fødsel.

I sådanne situationer kan sagsbehandleren måske overtales til at rykke ens sag frem i køen. Men ellers er der jo basalt set bare tale om et forsøg på at mase sig frem i køen på bekostning af alle de andre, som også venter.

Det er sikkert en ringe trøst, men også i andre lande er ansøgninger om familiesammenføring noget, som ofte kan tage meget lang tid at behandle. I Canada hedder det sig f.eks., at man skal regne med 12-18 måneder, hvis man opholder sig i Canada, medens ansøgningen behandles, og 6-12 måneder, hvis man opholder sig i hjemlandet. Og i Sverige var det tidligere normalt med 6-9 måneder, hvor man dog nu er nede på 3-6 måneder som det typiske.

Da der stort set ingen krav er, som skal være opfyldt i Sverige eller Canada, kan man virkelig undre sig over, hvorfor det skal tage så lang tid. Og svaret skal nok findes i noget med forvaltningskultur, kroniske baglogs (sagsdynger) og manglende pres udefra for at nedbringe ventetider på netop dette område. I modsætning til f.eks. knæoperationer på hospitalet. Lange ventetider på FS rammer jo kun det lille mindretal, som gifter sig med en udlænding, så derfor er der ikke noget bredt folkeligt pres på politikerne for at nedbringe dem.

I Danmark behandles rigtig mange ansøgninger om FS jo rent faktisk på 2-3 måneder, hvilket i international sammenhæng nærmest må siges at være lynhurtigt, især når man tager i betragtning, hvor komplicerede de danske regler er. Men desværre er der altså en restgruppe af såkaldt ”komplicerede sager”, som typiske tager 5-12 måneder. Servicemålet på 7 måneder overholdes således langtfra altid i disse sager.

Hvorfor trådstarterens sag er ”kompliceret”, kan man ikke sige noget om ud fra de sparsomme oplysninger, der er givet. Og der er næppe heller nogen uden for US, som præcist ved, hvad der ligger til grund for inddelingen i komplicerede og simple sager. Jeg ved det i hvert fald ikke.

Besvar