Så jeg på den igen :)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
camillacelik

Så jeg på den igen :)

Indlæg af camillacelik » 22.06.2010 11:07:27

Hejsa igen igen igen :)
Tak for et kanon forum, jeg har virkelig aldrig set så go en hjemmeside hvor man kan få de helt rigtige og personlig svar det simpelthen skønt folk gider bruge sin tid på dette. Stor ros til jer.

Nå jeg har efterhånden spurgt mange gange ind til alt muligt og har så vidt muligt også fået svar og brugt dem, nu kom der lige et par ekstra spørgsmål.

Min mand tager til ambassaden så snart jeg har fået mit person bevis er der nogle der ved hvad han skal betale derovre i Ankara på den svenske ambasade sidst var han på den danske hvor han skulle betale 125 lira for at give sin ansøgning.
er det det samme denne gang?

Og med hensyn til at beholde min læge i DK jeg går jo til jordmor og skal føde i DK skal jeg ikke have noget bevis på det og hvem skal jeg melde det til? Er det et grænsekort eller hva?

Min mand skal lave sin forsikring? Nolge der kender nogle gode steder i Alanya og hvad skal forsikringen dække ? Er det igen bare de 30.000 euro?

Så sad vi igår og snakkede om hans pas, det er LIGE faldet mega meget i Tyrkiet men han har lavet sit pas for 1 år tror jeg nok, det er vel ikke ok så når han har tænkt sig at blive i sverige eller hvad?

tak for alle søde menesker der hjælper til endnu engang :)

Kærlig hilsen

camilla

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så jeg på den igen :)

Indlæg af mh1 » 23.06.2010 20:16:27

Spørgsmålet er, om han kan få fornyet sit pas, når det ikke er udløbet - her på siden er der flere, der har oplevet problemer med at få fornyet eller rettere forlænget tyrkiske pas, fordi den tyrkisk ambassade forlanger et brev fra US om at det skal fornyes, og jeg kunne forestille mig at myndighederne i Tyrkiet også vil kræve en begrundelse for at forny/forlænge et pas, der er gyldigt længe endnu.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.06.2010 20:34:01

Hvis du er grænsegænger, kan du få det særlige sundhedskort udstedt hos borgerservice.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 23.06.2010 22:32:49

men hvor lang tid skal hans pas være gyldigt når han søger om visum til sverige og derefter fs i sverige ? Han ska jo ikke forlade sverige igen men hvor lang tid skal hans pas være gyldigt til?
det er ikke et problem at lave noget med hans pas, det var ikke et problem i sidste uge da han fikd et lavet og der var det ikke udløbet :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.06.2010 22:39:27

Han kan få et nyt pas lavet på ambassaden i Stockholm, når han er ankommet, så det er ikke noget problem.

camillacelik

Indlæg af camillacelik » 24.06.2010 11:13:43

ok men hvad med forsikiringen? Hvor meget skal den dække når han søger visum til sin eu kone i sverige?

Jeg læste lige her :
"Nej du skal ikke have et ID-kort for at søge visum til din kone selvom du skal bo i Sverige! Det er nok med en udskrift fra skatteverket af dit personbevis. Ved det af 100% personlig erfaring. Det er altså ikke så svært som du gør det til, så du kan godt tro på det, som de erfarne her inde siger. Se nu at få sendt den ansøgning af sted "

Vil det sige at jeg faktisk godt kan tage på skatteverket mandag og få en kvittering sende den til min mand så han kan tage til ankara og søge visum og derefter tage ned og hente ham???

Jeg går ikke ud fra han skal købe en billet når han ikke har fået visummet endnu?

Det han skal medbringe er:
- 2 pas billeder
- Bilag D
- Bilag E
- Ansøgningen
- Kopi af mine lønsedler samt årsopgørelse?
- 25lira
- en Forsikring

Er det alt han behøver at medbringe til Ambassaden i An akara når han søge søde Visum til at besøge mig i Sverige???

TAK ENDNU EN GANG ;)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2010 16:26:39

Din mand skal også medbringe en kopi af jeres vielsesattest for at kunne dokumentere, at I er i familie med hinanden.

Jeg ved ikke, om der også er andre papirer, han skal medbringe. Men man kan givetvis finde en udførlig liste på ambassadens hjemmeside. Det kan man i hvert fald på hjemmesiden for den ambassade, hvor min egen kæreste søgte visum for nogle måneder siden.

Din mand kan også ringe til ambassaden, inden han rejser dertil, fortælle hvad han har tænkt sig at medbringe, og så spørge dem, om der er noget, han har glemt.

Besiktas

Indlæg af Besiktas » 24.06.2010 21:40:13

Jeg har også afleveret lejekontrakt. Men, ved ikke om det er nødvendigt.

Besvar