Charlotte Al skrev:Jeg ville gerne arbejde i Tyrkiet, så jeg kunne slippe for at være 3 måneder væk fra min mand. Så hvis jeg nu arbejdede i Tyrkiet for et dansk firma i 3 måneder, har jeg så mulighed for at flytte til Sverige med min mand uden at jeg i de samme 3 måneder har boet i Sverige?
Øh ja naturligvis. Det er jo ligegyldigt, hvad du har foretaget dig, og hvor du har boet,
før I flytter til et givet EU-land. Det vigtige er, hvad I skal leve af,
efter I er flyttet til f.eks. Sverige.
Charlotte Al skrev:Fx. fra januar til marts arbejder jeg i Tyrkiet og fra 1.april lejer jeg en lejlighed i Malmø og så rejser min mand og jeg samtidigt til Malmø. Er det tilstrækkeligt for at få opholdstilladelse til min mand i Sverige?
Nej det er det ikke. For at din mand kan få opholdstilladelse i Sverige, så skal du både have fundet et sted at bo i Sverige, og du skal have fundet et job – f.eks. i Sverige eller Danmark – som I kan leve af. Så med mindre du kan fortsætte med at passe dit job i Tyrkiet fra en bopæl i Sverige, så bliver du jo nødt til at finde dig et nyt job, før din mand kan få opholdstilladelse i Sverige. Alternativt skal du have mindst 100.000 SEK på bankbogen, så du på den måde kan dokumentere din forsørgelsesevne.
Charlotte Al skrev:Synes det er svært at finde ud af den bedste og hurtigste løsning. Min mand skal i hæren 31.12.2012, efter 2 års udsættelse. Kan de nægte at give min mand turistvisa til Sverige eller Danmark, hvis han endnu ikke har været i hæren?
Næh det er Danmark eller Sverige jo ligeglad med. Men de tyrkiske myndigheder er muligvis ikke ligeglade, så det er dem, der i givet fald vil forhindre ham i at rejse ud af landet. Det er noget, som din mand må undersøge selv, da det er regler, som er fastsat af de tyrkiske myndigheder og ikke de svenske eller danske.
Efter danske regler kan man godt – efter ansøgning – få lov til at være væk i den tid, det tager at aftjene en værnepligt, uden at miste sin opholdstilladelse. Om det også gælder i Sverige og efter EU-regler, det ved jeg ikke, men det vil jeg da tro.
Charlotte Al skrev:Eller er det slet ikke turistvisa vi skal søge, hvis formålet er at få opholdstilladelse i Sverige (på samme visum, altså uden at man behøver at tage tilbage til Tyrkiet inden opholdskortet gives)?
Din mand skal stadig bruge et visum for at rejse til Danmark eller Sverige, så ja det er stadig det, I skal søge om. I hvert fald hvis planen er at bosætte jer i Sverige efter EU-rettens regler.
Charlotte Al skrev:Er den bedste løsning at søge visa til Danmark eller Sverige? Hvad er hurtigst? Ved at vi skal søge visa efter hvilket land jeg bor i - men jeg kunne så vente med at flytte adresse til Sverige, hvis Danmark er nemmest at få visa til - eller omvendt.
Som du selv er inde på, skal din mand søge om visum til det land, hvor du er bosat, så det giver vel lidt sig selv. Du kan læse mere om visumreglerne til Danmark under ”jeg vil.. søge om visum”. Det er jo muligt at få visum til begge lande, så hvad der er smartest afhænger vel helt og holdent af den konkrete situation, hvor du bor, hvornår det er planen at rejse og så videre. Der er nok mange andre og vigtigere ting, der skal falde på plads først, end om der skal søges visum til det ene eller andet land.