Regler bag svensk opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Charlotte Al

Regler bag svensk opholdstilladelse

Indlæg af Charlotte Al » 29.03.2010 21:19:37

Hej!
Min tyrkiske mand og jeg skal til at søge om visum til ham, men jeg har to spørgsmål jeg håber I kunne svare for mig.

Vi er bosiddende i tyrkiet pt., men regner med at komme til at arbejde for et dansk firma udstationeret i Tyrkiet. Perfekt løsning lige nu, men tænkte om den også er perfekt senere for os. For vil det være tilstrækkeligt med henblik på eu-rettens regler om forsøgelsespligt, at jeg ikke arbejder i DK, men kun for dansk firma? Eller er det kun beløbet efter skat der ses på? Hvis ja, hvor stort er dette beløb pr. md?

Derefter tænkte jeg om det er muligt at arbejde i tyrkiet (for dansk firma), finde en lejlighed i sverige og derefter få opholdstilladelse til min mand i sverige? Ment på den måde at vi begge flytter direkte fra Tyrkiet til Sverige. Eller skal jeg have boet der i noget tid alene før min mand kan få opholdstilladelse?

Mvh.
Charlotte Al :)

fundiver199

Re: Regler bag svensk opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 29.03.2010 21:33:17

Charlotte Al skrev:Vi er bosiddende i tyrkiet pt., men regner med at komme til at arbejde for et dansk firma udstationeret i Tyrkiet. Perfekt løsning lige nu, men tænkte om den også er perfekt senere for os. For vil det være tilstrækkeligt med henblik på eu-rettens regler om forsøgelsespligt, at jeg ikke arbejder i DK, men kun for dansk firma? Eller er det kun beløbet efter skat der ses på? Hvis ja, hvor stort er dette beløb pr. md?
Man ser kun på størrelsen af din indtægt. Hvor meget du skal tjene afhænger af, hvilket EU-land, I har bosat jer i. Hvis du tjener svarende til den laveste sociale ydelse eller den laveste pension i det pågældende land, så er du på den sikre side. Hvilket EU-land regner I med at bo i, medens du arbejder i Tyrkiet for et dansk firma? Var det ikke nemmere bare at bo i Tyrkiet, så længe du arbejder der :?:
Charlotte Al skrev:Derefter tænkte jeg om det er muligt at arbejde i tyrkiet (for dansk firma), finde en lejlighed i sverige og derefter få opholdstilladelse til min mand i sverige?
Ja det kan du godt, men kun hvis der er tale om en form for arbejde, hvor du kan tilbringe det meste af din fritid i Sverige. Hvis der f.eks. er tale om offshore arbejde, hvor du arbejder 4 uger på en boreplatform i Tyrkiet og herefter har 4 uger fri, som du tilbringer på jeres fælles bopæl i Sverige, så er det ok.

Tilsvarende er det også ok, hvis du arbejder 3-4 dage om ugen og tilbringer de øvrige 3-4 dage på jeres fælles bopæl i Sverige. Men du skal rejse hjem hver uge, da du skal tilbringe mere tid på din primære bopæl i Sverige end det sted, hvor du overnatter, når du er på arbejde i Tyrkiet. At rejse frem og tilbage mellem Sverige og Tyrkiet hver dag tror jeg ikke er realistisk. Det bliver i hvert fald meget dyrt og tidskrævende.

Men det skal da være et meget godt job og der skal være en helt speciel grund til at bo i Sverige for, at det kan betale sig at indrette sig på den måde? Ellers er det vel nemmere enten at bo i Tyrkiet eller at finde et job, som ligger lidt tætter på Sverige? :roll:
Charlotte Al skrev:Ment på den måde at vi begge flytter direkte fra Tyrkiet til Sverige. Eller skal jeg have boet der i noget tid alene før min mand kan få opholdstilladelse?
Din mand kan sagtens rejse med dig til Sverige, men da han er fra et visumpligtigt land, så vil det forudsætte, at han søger og opnår visum til Sverige, inden I rejser dertil.

Har du læst teksten under "jeg vil... flytte til Sverige" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" øverst i dette forum?

Charlotte Al

Indlæg af Charlotte Al » 01.04.2010 11:09:17

Ja, jeg har læst på jeres sider, men må indrømme at jeg synes reglerne er en jungel og jeg har svært ved at forstå alle og deres sammenhæng. Så håber på at få gjort stien lidt mere oplyst for mig.

Jeg ville gerne arbejde i Tyrkiet, så jeg kunne slippe for at være 3 måneder væk fra min mand. Så hvis jeg nu arbejdede i Tyrkiet for et dansk firma i 3 måneder, har jeg så mulighed for at flytte til Sverige med min mand uden at jeg i de samme 3 måneder har boet i Sverige?

Fx. fra januar til marts arbejder jeg i Tyrkiet og fra 1.april lejer jeg en lejlighed i Malmø og så rejser min mand og jeg samtidigt til Malmø. Er det tilstrækkeligt for at få opholdstilladelse til min mandi Sverige?

Synes det er svært at finde ud af den bedste og hurtigste løsning. Min mand skal i hæren 31.12.2012, efter 2 års udsættelse. Kan de nægte at give min mand turistvisa til Sverige eller Danmark, hvis han endnu ikke har været i hæren?

Eller er det slet ikke turistvisa vi skal søge, hvis formålet er at få opholdstilladelse i Sverige (på samme visum, altså uden at man behøver at tage tilbage til Tyrkiet inden opholdskortet gives)?

Er den bedste løsning at søge visa til Danmark eller Sverige? Hvad er hurtigst?
Ved at vi skal søge visa efter hvilket land jeg bor i - men jeg kunne så vente med at flytte adresse til Sverige, hvis Danmark er nemmest at få visa til - eller omvendt.

Håber på svar, og håber ikke at mine spørgsmål er alt for forvirrende (for jeg er selv ret forvirret med alle disse regler).

Charlotte

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.04.2010 12:39:51

Du kan ikke lovligt folkeregistrere dig på en adresse i Sverige uden at bo der. Du kan selvfølgelig godt leje en lejlighed og flytte til Sverige, og så være midlertidigt udstationeret i et hvilket som helst andet land, men hvis du i øjeblikket ikke er folkeregistreret i Danmark - siden du skriver du er bosiddende i Tyrkiet går jeg ud fra, at du er frameldt i Danmark - kan jeg ikke forstå, hvorfor du vil prøve at være to-tre steder på en gang.

I øvrigt vil din mand jo, ligegyldigt hvilke krumspring du laver, ikke kunne få en opholdstilladelse, som ikke bortfalder under hans militærtjeneste, hvis den er på de normale 16-18 mdr. Er man væk fra det land man har opholdstilladelse i, i mere end et år bortfalder ens opholdstilladelse normalt.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2010 21:25:13

Charlotte Al skrev:Jeg ville gerne arbejde i Tyrkiet, så jeg kunne slippe for at være 3 måneder væk fra min mand. Så hvis jeg nu arbejdede i Tyrkiet for et dansk firma i 3 måneder, har jeg så mulighed for at flytte til Sverige med min mand uden at jeg i de samme 3 måneder har boet i Sverige?
Øh ja naturligvis. Det er jo ligegyldigt, hvad du har foretaget dig, og hvor du har boet, før I flytter til et givet EU-land. Det vigtige er, hvad I skal leve af, efter I er flyttet til f.eks. Sverige.
Charlotte Al skrev:Fx. fra januar til marts arbejder jeg i Tyrkiet og fra 1.april lejer jeg en lejlighed i Malmø og så rejser min mand og jeg samtidigt til Malmø. Er det tilstrækkeligt for at få opholdstilladelse til min mand i Sverige?
Nej det er det ikke. For at din mand kan få opholdstilladelse i Sverige, så skal du både have fundet et sted at bo i Sverige, og du skal have fundet et job – f.eks. i Sverige eller Danmark – som I kan leve af. Så med mindre du kan fortsætte med at passe dit job i Tyrkiet fra en bopæl i Sverige, så bliver du jo nødt til at finde dig et nyt job, før din mand kan få opholdstilladelse i Sverige. Alternativt skal du have mindst 100.000 SEK på bankbogen, så du på den måde kan dokumentere din forsørgelsesevne.
Charlotte Al skrev:Synes det er svært at finde ud af den bedste og hurtigste løsning. Min mand skal i hæren 31.12.2012, efter 2 års udsættelse. Kan de nægte at give min mand turistvisa til Sverige eller Danmark, hvis han endnu ikke har været i hæren?
Næh det er Danmark eller Sverige jo ligeglad med. Men de tyrkiske myndigheder er muligvis ikke ligeglade, så det er dem, der i givet fald vil forhindre ham i at rejse ud af landet. Det er noget, som din mand må undersøge selv, da det er regler, som er fastsat af de tyrkiske myndigheder og ikke de svenske eller danske.

Efter danske regler kan man godt – efter ansøgning – få lov til at være væk i den tid, det tager at aftjene en værnepligt, uden at miste sin opholdstilladelse. Om det også gælder i Sverige og efter EU-regler, det ved jeg ikke, men det vil jeg da tro.
Charlotte Al skrev:Eller er det slet ikke turistvisa vi skal søge, hvis formålet er at få opholdstilladelse i Sverige (på samme visum, altså uden at man behøver at tage tilbage til Tyrkiet inden opholdskortet gives)?
Din mand skal stadig bruge et visum for at rejse til Danmark eller Sverige, så ja det er stadig det, I skal søge om. I hvert fald hvis planen er at bosætte jer i Sverige efter EU-rettens regler.
Charlotte Al skrev:Er den bedste løsning at søge visa til Danmark eller Sverige? Hvad er hurtigst? Ved at vi skal søge visa efter hvilket land jeg bor i - men jeg kunne så vente med at flytte adresse til Sverige, hvis Danmark er nemmest at få visa til - eller omvendt.
Som du selv er inde på, skal din mand søge om visum til det land, hvor du er bosat, så det giver vel lidt sig selv. Du kan læse mere om visumreglerne til Danmark under ”jeg vil.. søge om visum”. Det er jo muligt at få visum til begge lande, så hvad der er smartest afhænger vel helt og holdent af den konkrete situation, hvor du bor, hvornår det er planen at rejse og så videre. Der er nok mange andre og vigtigere ting, der skal falde på plads først, end om der skal søges visum til det ene eller andet land.

Charlotte Al

Indlæg af Charlotte Al » 06.04.2010 10:12:21

Er der et minimumsbeløb som skal tjenes før at man kan sige at opfylde kravet om forsøgelsespligt?

Charlotte Al

Indlæg af Charlotte Al » 06.04.2010 10:19:26

Nej jeg er stadig regiseret som dansk statsborger med adresse i DK, men bor der bare som turist.

Men havde læst at fra det tidspunkt hvor opholdstilladelsen søges til min mand, skal jeg allerede på det tidspunkt have været bosat i Sverige (svensk registering) og have haft job også i 3 måneder?
Det vil så sige at jeg ikke dagen i forvejen at visum søges have fundet et sted at bo i Sverige og et job, eller har jeg misforstået?

Grunden til at jeg søgte om jobbet i Tyrkiet var for at undgå 3 måneders adskillelse fra min mand og på den måde slå 2 fluer med et smæk. Det ville foregå på den måde at jeg var på arbejde i tyrkiet man-tor og var så på min bopæl i Sverige fre-søn, eller lign.

Men hvad er minimunsbeløbet som jeg skal tjene før at jeg kan opfylde kravene, der stilles til mig om forsøgelsespligt?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2010 13:02:16

Hvor har du oplysningerne om de 3 måneder fra? Det er forhåbentlig ikke fra denne hjemmeside eller fra dette forum, for det er naturligvis ikke korrekt.

Hele ideen er jo, at en EU-borger skal kunne finde sig et job i et andet EU-land og flytte dertil, inden hun skal starte på det. Og naturligvis skal familien ikke vente i 3 måneder med at følge efter. Du skal derfor bare kunne fremvise din ansættelseskontrakt, når din mand søger om indrejse og ophold i Sverige, og så kan det da godt være, at de vil bede dig om at eftersende dine første 3 lønsedler, inden de udsteder opholdskort til din mand.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2010 13:34:01

P.S. Jeg har i øvrigt kigget i EU´s opholdsdirektiv, og aftjening af værnepligt er specifikt nævnt som en ting, der giver ret til at være væk fra det land, som man er bosat i, i lige så lang tid, som værnepligten varer, uden at det har betydning for opholdstilladelsen. Så det behøver I altså (heller) ikke at bekymre jer om.

Charlotte Al

Indlæg af Charlotte Al » 10.04.2010 11:45:09

fundiver199 skrev:P.S. Jeg har i øvrigt kigget i EU´s opholdsdirektiv, og aftjening af værnepligt er specifikt nævnt som en ting, der giver ret til at være væk fra det land, som man er bosat i, i lige så lang tid, som værnepligten varer, uden at det har betydning for opholdstilladelsen. Så det behøver I altså (heller) ikke at bekymre jer om.

Det lyder godt, for det har vaeret en meget stor bekymring.

Tusınd tak for alle dine gode svar. Jeg forsoeger stadig at finde lejlighed i Sverıge (Malmö), men lige saa snart jeg har en paa haanden skal vi soege om vısum til Sverige. Kan det betale sig foerst at soege til Danmark og saa naar man har en lejlighed tage tıl Sverıge fra DK?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.04.2010 12:11:18

Som tyrkisk statsborger skal din mand jo have en invitation fra en i det EU-land, han vil besøge, og mest naturligt fra dig. Når du stadig er folkeregistreret i DK, skal han søge visum til DK, og som ægtefælle vil han som udgangspunkt få det, og endda - når det er turistvisum - uden at du behøver at stille de ca. 60.000 kr som sikkerhed. Så rent økonomisk er forskellen på, om du bosætter dig i Sverige og han søger visum som ægtefælle til en EU-borger, eller om han søger besøgsvisum til dig mens du bor i DK, kun den forskel, som prisen på visum til DK er for tiden: ca. 500 kr.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 10.04.2010 12:31:47

Og med det nye visumkodex, som trådte i kraft 5. april, må sagsbehandlingstiden højest være 60 dage, og det endda kun i særlige tilfælde. Så også m.h.t. tiden, som det tager at få et visum, er forskellen mellem at søge visum til Danmark og søge visum til Sverige efter EU-reglerne indsnævret betydeligt. Så formentlig er det smarteste for jer, at din mand søger om visum til DK, medens du stadig har adresse i DK. Så kan I jo også være fælles om at kigge på bolig i Sverige, og det er vel et eller andet sted meget rart.

Charlotte Al

Indlæg af Charlotte Al » 23.04.2010 11:42:39

fundiver199 skrev:Og med det nye visumkodex, som trådte i kraft 5. april, må sagsbehandlingstiden højest være 60 dage, og det endda kun i særlige tilfælde. Så også m.h.t. tiden, som det tager at få et visum, er forskellen mellem at søge visum til Danmark og søge visum til Sverige efter EU-reglerne indsnævret betydeligt. Så formentlig er det smarteste for jer, at din mand søger om visum til DK, medens du stadig har adresse i DK. Så kan I jo også være fælles om at kigge på bolig i Sverige, og det er vel et eller andet sted meget rart.

Har undersoegt lidt videre og har derfor nogle andre spoegsmaal som jeg haaber du gider at svare paa.

1. Er studerende paa KU. Er SU-inkomst svarende til de der 5000dkr. nok til at kunne sige at man opfylde sin forsoegelsespligt? Eller er det ikke godkendt svarende til svenske regler?

2. Hvis jeg ikke har nogen fast maanedlig indtaegt, hvad skal jeg saa have staaende paa min konto foer at jeg kan blive godkendt til at raade over tilstraekkelige midler (Sverige)?

Tak for hjalpen.

Mvh. Charlotte

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.04.2010 12:22:11

I Sverige skal du som udgangspunkt, når I er to voksne personer, have mindst 6000 SEK til overs hver måned til køb af tøj, madvarer og andre fornødenheder - efter skat og efter at alle faste udgifter som fx pendlerkort og husleje er betalt.

SU-lån tæller i den forbindelse med som indkomst. Men hvis du alene studerer og ikke har noget job ved siden af, så skal I unægtelig bo meget billigt, for at budgettet kan løbe rundt.

En formue i banken på 100.000 kr. eller mere vil normalt også være tilstrækkeligt for at blive anset som person med tilstrækkelige midler.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 23.04.2010 12:37:14

Og det er jo ikke kun et spørgsmål om, hvad myndighederne kræver. Kravet er, at man som udgangspunkt mindst skal tjene, hvad der svarer til den laveste sociale ydelse i det land, hvor man bosætter sig. Og den laveste sociale ydelse er jo normalt fastsat, så den svarer til et absolut eksistensminimum.

Så kan man ikke leve op til forsørgelseskravet i EU-reglerne, jamen så kan man heller ikke få tag over hovedet og mad på bordet hver dag. Og det siger vel ærlig talt sig selv, at to voksne mennesker ikke kan leve for 1 x SU plus evt. SU-lån.

Så som den herboende er man da nødt til at skaffe sig selv noget indtægt, hvis man gerne vil have en ægtefælle hertil, som man har forsørgelsespligt overfor. For man kan jo ikke regne med, at ægtefællen sådan bare tjubang går ud og finder sig et job i et land, hvor han eller hun ikke taler sproget. Så man må nødvendigvis være indstillet på, at den forsørgelse kan blive noget, der står på igennem flere år, hvorefter ægtefællen så forhåbentlig kan begynde at bidrage til den fælles husholdning.

Men står der 100.000 eller mere på bankbogen, jamen så kan man jo tære på dem i de par år, som der går før ægtefællen finder sig første job, og derfor er myndighederne så også tilfredse, som skaanebo skriver.

Besvar