Udfyldning af FA1 enten på dansk eller engelsk

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Udfyldning af FA1 enten på dansk eller engelsk

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 07:17:19

Joy skrev:Okay, vil det så sige at jeg ikke behøver at udfylde det punkt hvor der står at man skal skrive "Hvor store er de enkelte beboelsesrum? (Du bedes oplyse antal m2 for hvert enkelt beboelsesrum)" Sker der noget hvis ikke jeg udfylder det punkt?
Det er klart bedst at udfylde hele skemaet, men det har ingen som helst betydning, om du skriver, at din stue er 12 eller 18 m2. Så skridt din stue og dit soveværelse af og skriv nogle overslagsmæssige tal a´la

Stue: 18 m2, Soveværelse: 12 m2

eller

Stue: 15 m2, Soveværelse: 10 m2

Eller hvor store de nu er.

Mere kompliceret behøver man jo ikke gøre det, der er ikke nogen, der kommer ud og måler efter for at kontrollere, om det nu var 13½ m2 i stedet for 15 m2.

Og i grunden forstår jeg slet ikke, hvad de skal bruge den information til.

Men det er en skidt ide ikke at udfylde alle rubrikker på skemaet, da de så kan sige, at ansøgningen er mangelfuld, og de kan bede dig om at indsende de manglende informationer, hvorefter de først anser sagsbehandlingen for at være startet, når de har fået dem.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 07:29:15

P.S. Måske spørger man om størrelsen på det enkelte rum, fordi nogen rum kan være så små, at de ikke reelt kan betragtes som et beboelsesrum.

Hvis en lejlighed f.eks. er på 50 m2 og har en stue på 30 m2 og et soveværelse på 2 m2, så kan der jo ikke reelt bo nogen på det såkaldte soveværelse. Og så vil US måske sige, at der reelt er tale om en 1-værelses lejlighed, og at der derfor højest må bo 2 personer i den.

Men I skal jo også kun være 2 personer i din lejlighed, og derfor er det fuldstændig ligegyldigt, hvilke tal du skriver i den rubrik, du skal bare skrive noget, som ser nogenlunde rimeligt og normalt ud.

Så du må ud med målebåndet, eller også kan du sige, at et langt skridt er 1 m. Er din stue 3 lange skridt på den ene led og 5 på den anden, så er arealet 3 x 5 = 15 m2.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 14.04.2010 08:14:35

fundiver199 skrev:Hvis en lejlighed f.eks. er på 50 m2 og har en stue på 30 m2 og et soveværelse på 2 m2,
Hvis døren åbner udad kan der vel måske godt stå en seng derinde.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 14.04.2010 08:18:59

Betoncirkeline skrev:Udover det, vil jeg lige høre mht. vielsesattest. Man skal aflevere en danske eller engelsk oversat vielsesattest. Vi har en tyrkisk samt en international én fra Tyrkiet der hedder Formel B. Den her Formel B er på tysk og fransk, og den blev brugt da kommunen registrerede vores ægteskab. Tror i stadigvæk jeg skal have den oversat til engelsk/dansk? Er der nogle af jer der har erfaring med dette?
Det har ingen betydning hvilken person, der udfylder skemaet. Bare den rette skriver under på den rette del af ansøgningen. I kan jo printe en formular ud til kladde, og se hvem af jer, der har den pæneste håndskrift.

Mht. oversættelse af vielsesattest kan du jo godt prøve at se, om det går med en tyrkisk / tysk / fransk version, men så må du være forberedt på at Udlændingeservice måske skal bruge ekstra tid på at bede dig om en legaliseret og autoriseret oversættelse når de går i gang med sagsbehandlingen, med deraf følgende længere sagsbehandlingstid.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 14.04.2010 08:40:09

Der er vel en grund til at det hedder en international attest! Jeg mener at have set flere gange, at de danske myndigheder accepterer dokumenter på tysk. Hvis kommunen gør, så tror jeg næppe US kan nægte.
mh
Rådgiver for ÆUG

Joy

Indlæg af Joy » 18.04.2010 20:44:21

Okay så fik jeg min kommune til at lave udtalesen og stemplet og der gik kun 1 dag før jeg modtog udtalelsen fra dem, det gik rimmelig hurtig, jeg fik ellers at vide af konsulenten at der kunne gå op til 3 uger inden jeg vil modtage udtalesen.

Mht. boligstørrelsen har jeg målt min lejlighed, fundiver99 er det okay at jeg skriver dine mål ned på ansøgningen? Jeg har jo reelt målt både stuen, som min måler 25m2 og soveværelset er 10m2, er det mon nok?? Det er kun disse to rum der skal måles og skrives ned?

En anden ting, som Betoncirkeline skriver, som jeg også lige pludselig blev i tvivl var om det er vigtig at få sin vielsesattest legaliseret og autoriseret oversat til engelsk, min er jo allerede på engelsk, da alt papir/tekst i Filippinerne er på engelsk, behøver jeg vel ikke få min autoriseret oversa på engelskt, jeg har også tænkt mig at tage originalen med, når vi skal over og aflevere ansøgningen til US.

En tredje ting, jeg har altså printet min fs-ansøgning i sort/hvid, det gøre vel ikke noget at den ikke lige er printet i farve?

Fjerde, angående når man skal stille bankgarantien (i form af anfordrings- el. deponering), vil det være en god idé at snakke med en bank først efter man har været over og afleveret sin ansøgning?? Eller hvornår vil det være bedst at gøre det, det vil jeg også snart gerne have ordnet. Behøver det være ens eget bank der gøre det eller kan man sagtens godt få en anden bank til at lave det. Hvad er så forskellen på anfordringsgaranti og deponeringskonto??

Tak for jeres gode og vejledende råd!!! :)

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 21.04.2010 13:22:44

Joy skrev:Okay så fik jeg min kommune til at lave udtalesen og stemplet og der gik kun 1 dag før jeg modtog udtalelsen fra dem, det gik rimmelig hurtig, jeg fik ellers at vide af konsulenten at der kunne gå op til 3 uger inden jeg vil modtage udtalesen.

Mht. boligstørrelsen har jeg målt min lejlighed, fundiver99 er det okay at jeg skriver dine mål ned på ansøgningen? Jeg har jo reelt målt både stuen, som min måler 25m2 og soveværelset er 10m2, er det mon nok?? Det er kun disse to rum der skal måles og skrives ned?

En anden ting, som Betoncirkeline skriver, som jeg også lige pludselig blev i tvivl var om det er vigtig at få sin vielsesattest legaliseret og autoriseret oversat til engelsk, min er jo allerede på engelsk, da alt papir/tekst i Filippinerne er på engelsk, behøver jeg vel ikke få min autoriseret oversa på engelskt, jeg har også tænkt mig at tage originalen med, når vi skal over og aflevere ansøgningen til US.

En tredje ting, jeg har altså printet min fs-ansøgning i sort/hvid, det gøre vel ikke noget at den ikke lige er printet i farve?

Fjerde, angående når man skal stille bankgarantien (i form af anfordrings- el. deponering), vil det være en god idé at snakke med en bank først efter man har været over og afleveret sin ansøgning?? Eller hvornår vil det være bedst at gøre det, det vil jeg også snart gerne have ordnet. Behøver det være ens eget bank der gøre det eller kan man sagtens godt få en anden bank til at lave det. Hvad er så forskellen på anfordringsgaranti og deponeringskonto??
1. Hvorfor vil du bruge fundiver199's mål? :roll: Du skal selvfølgelig bruge de mål, du selv har målt op.

2. Prøv at spørge Udlændingeservice om det.

3. Det kan vel ikke betyde noget.

4. Anfordringsgarantien går ud på, at banken garanterer at du betaler, hvis kommunen beder om det. Så du skal først have penge op af lommen, hvis det går galt. Det koster lidt i stiftelsesgebyr og evt. provision gennem årene.
Deponeringskonto går ud på, at du betaler 62.234 ind på en konto, som kommunen kan få, hvis de vil have dem.

Det vil være en god ide at undersøge på forhånd, hvad din bank vil gå med til, så du kan nå at skifte bank hvis de har urimelige forretningsbetingelser. Mange har f.eks. dårlige erfaringer med Danske Bank.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 21.04.2010 13:50:22

Det er heller ikke nogen selvfølge, at man overhovedet kan låne 62.231 kroner i sin bank til en bankgaranti. Det kan man normalt kun, hvis man har en god indtægt og ingen gæld i forvejen, eller hvis man kan stille sikkerhed i fast ejendom e.l.

Joy

Indlæg af Joy » 22.04.2010 16:53:23

Okay, så opfylder jeg da også boligkravet når min lejlighed måler 60m2 og stuen måler ca.25m2 og soveværelset måler ca.10m2, så svarer boligens areal vel også på mindst 20m2 pr.person. Så det krav opfylder jeg, ikk??

Jeg håber da ikke vores vielesesattest skal legaliseres og oversættes da min i forvejen er på engelsk, imorgen skal min mand og jeg nemlig over og afleverer vores fs- ansøgning, sammen med de påkrævet dokumenter, og så tager jeg originalerne med for sikkerheds skyld, mangler jeg ellers andet??

Nu krydser jeg finger at alt går godt :wink:

Håber at får svar senest idag.

Joy

Indlæg af Joy » 22.04.2010 17:22:09

Glemte lige at spørge en anden ting, når nu vi afleverer vores fs-ansøgning imorgen tidlig hos US, hvornår kan få sin processuelt ophold, får han det med det samme når vii har afleveret ansøgning eller kan der gå dage el. uger før han får det, får han brev om det el. hva?? jeg er nok allermest bekymret over hvor lang tid der kan gå eller tage, da han allerede skal hjem d.10/5 som meget snart, så jeg håber at han kan få sit processuelt ophold med det samme.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 22.04.2010 19:46:57

HEj Joy,

Jo du opfylder uden tvivl boligkravet, så ingen problemer.
Jeg ved ikke det med det processuelle ophold, men det skulle ikke være noget problem tror jeg. Men det spørger du da bare om i morgen.
Min mand og jeg skal også aflevere FS ansøgning i morgen:-)

Hvis din vielsesattest er oversat til engelsk er det vel nok. Jeg ringede ind og spurgte om min internationale på tysk/fransk kunne bruges, det kunne den ikke. Den skulle være engelsk, så vi har fået oversat vores.

Pøj pøj!

Mvh.
BC

Joy

Indlæg af Joy » 22.04.2010 20:20:28

Det kan være vi mødes derover, hvem ved, ja køen må jo starte lang. Jeg regner med at komme der rigtig tidlig på morgen.

Jeg bor ret tæt på Ryesgade.

Jo angående vielsesattesten er vores altså ikke oversat, da vores allerede er på engelsk, da vi fik den på selve vielsesdagen. Så jeg regner med ikke at få min autoriseret oversat el. legaliseret, det skal den kun hvis det står på et andet sprog end dansk el. engelsk ku jeg forestille mig.

Mht. processuelt ophold håber jeg da han kan få det med det samme, forhåbentlig går der ikk for lang tid.

Også pøj pøj til jer.

Betoncirkeline

Indlæg af Betoncirkeline » 22.04.2010 20:30:10

Jeg tror bestemt ikke der er nogle problemer med dne engelske vielsesattest, det må være som det skal:-)
Ja vi kan så ikek starte alt for tidligt, da vi afventer vielsesattesten med posten, som det kommer an på hvad tid posten er her! Oversætteeren havde ikke fået sendt den afsted som lovet:-( Ellers må vi vente til næste uge, hvor jeg må ta' en fridag mere!
Vi bor på Nørrebro, så vi har heldigvis heller ikke så langt:-)
Senest rettet af Betoncirkeline 22.04.2010 20:46:36, rettet i alt 1 gang.

mbp

Indlæg af mbp » 22.04.2010 20:30:42

såvidt jeg ved, har krav om legalisering ikke noget at gøre med om vielsesattesten er på engelsk, men snarer hvilket land den er fra.

Joy

Indlæg af Joy » 22.04.2010 20:44:37

Okay, men vi er fra Filippinerne og alt papirarbejde foregår mest på engelsk dernede. Jeg krydser fingre at alt går vel. Så er det imorgen.

Besvar