Det er ikke nødvendigt at have dansk statsborgerskab for at blive familiesammenført via de danske regler. Det er kun, hvis man vil søge via EU/EØS-reglerne, at det er nødvendigt at være statsborger i et EU/EØS-land.
I princippet kan I derfor godt søge FS i Danmark efter de danske regler. Og hvis du har været i Danmark i 14 år, så vil det også være muligt for jer at opfylde tilknytningskravet, hvis din mand opnår en selvstændig tilknytning til Danmark.
Her er problemet så bare, at det ville man normalt opnå ved at komme til Danmark på visum èn eller flere gange, før man søger om familiesammenføring. Men din mand kan ikke få et visum til Danmark, så længe han opholder sig i Norge som afvist asylansøger.
Hvis I vil videre af den vej, er det derfor nødvendigt, at han rejser tilbage til sit hjemland. Og herefter skal I så, når I er blevet gift, f.eks. i hans hjemland eller i Norge, alt efter hvad der nu er muligt, starte med at søge om familiesammenføring.
Denne ansøgning vil så efter al sandsynlighed blive afslået, fordi din mand ikke har nogen tilknytning til Danmark. Men hvis man i.f.m. behandlingen af jeres ansøgning er nået frem til, at du har en stor tilknytning til Danmark, så vil der være en vis mulighed for, at din mand herefter kan få et visum, så han kan komme til Danmark og dermed opfylde tilknytningskravet. Hvorefter I så kan søge om familiesammenføring nok engang. Dette er beskrevet nærmere i nedenstående praksisnotat:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... raksis.pdf
Dog er det muligt, at man i netop jeres sag kan finde på at afslå visum, fordi din mand har en fortid som asylansøger i Norge. På side 16-18 i nedenstående praksisnotat kan du således se, hvordan man administrerer udstedelse af visum til personer fra asyllandegruppen:
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... raksis.pdf
Og her står der bl.a., at det kan indgå i vurderingen, hvis visumansøgeren tidligere har søgt om og fået afslag på asyl i Danmark.
Din mand har så ganske vist ikke søgt om asyl i Danmark men derimod i Norge. Men jeg vil gætte på, at det alligevel er noget, som man kunne finde på at bruge som begrundelse for et afslag. Og i hvert fald kan jeg ikke love dig, at det på nogen måde bliver en hverken nem eller hurtig proces at få din mand til Danmark via de danske regler om familiesammenføring.
Mit bedste bud er derfor stadig, at du bør forsøge at bestå indfødsretsprøven, så du kan blive dansk statsborger og herefter søge efter EU/EØS-reglerne i f.eks. Norge.
Jeg ønsker jer held og lykke med det hele og håber, at I finder en løsning på problemerne.