Sygedagpenge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
katrine83

Sygedagpenge

Indlæg af katrine83 » 10.02.2010 10:34:34

hej allesammen

jeg skal søge families. men kan slet ikke finde ud af hvordan man gør og hvad reglerne siger

jeg får sygedagpenge fra kommunen. før sygedagpenge arbejdede jeg, men blev syg og gennem foa fik jeg sygedagepnge fra kommunen.
nogen siger det må jeg ikke modtage og andre siger man må godt få sygedagpenge fra kommunen og samtid kan søge families.

hvad er jeres viden om sygedagpenge?
min mand og mig er gift muslimisk. han bor i norge og har heller ikke asyl/opholdstilladelse.
kan jeg søge visum til ham?? så vi kan gifts på rådhuset her i dk?

jeg ved slet ikke hvor jeg skal starte. er så bange for at sygedagpenge øddelægger vores familiesammenf. :cry:

håber i hjælper mig
tak
mvh katrine

fundiver199

Re: Sygedagpenge

Indlæg af fundiver199 » 10.02.2010 11:56:44

Kære Katrine

Velkommen til forum. Sygedagpenge hører ikke under Integrationsloven eller Aktivloven og er derfor ikke nogen forhindring for familiesammenføring efter de danske regler. Du kan læse nærmere om de danske familiesammenføringsregler her på hjemmesiden under ”jeg vil… familiesammenføres”.

Dit andet spørgsmål kan jeg ikke svare på, med mindre du fortæller noget mere om din mands situation. Du skriver, at han bor i Norge og ”heller ikke har asyl / opholdstilladelse”. Men hvad ligger der præcist i det? Opholder han sig i Norge som illegal indvandrer, eller er han en asylansøger, der ikke har fået afgjort sin sag endnu?

Hvis din mand er asylansøger eller opholder sig illegalt i Norge, vil det sandsynligvis ikke være muligt for jer at blive gift i Norge. Og det vil helt sikkert ikke være muligt for jer at blive gift i Danmark, da han slet ikke må rejse hertil, medmindre han har en opholdstilladelse i Norge eller får et visum til Danmark. Og man kan ikke få visum til Danmark, med mindre man har opholdstilladelse eller er statsborger i det land, hvor man bor.

I nævnte situation er der derfor ingen anden mulighed, end at din mand enten må få lovliggjort sin tilværelse i Norge eller rejse tilbage til sit hjemland, så I kan blive gift der. Og når det så er på plads, så kan han søge om et visum til Danmark, eller I kan søge om familiesammenføring.

katrine83

Indlæg af katrine83 » 10.02.2010 12:22:20

Tak for dit svar
dejligt at sygedagpenge har ikke nogen forhindring for familiesammenføring. Men hvor i langtid må man få sygedagpenge.? hvis jeg fx får sygedagpenge mere end 6 måneder har det betydning for min Familiesammenføring.??

Min mand er i norge og søger asyl.han har desvære fået 2 afslag. han har været i norge i 7 år.De har ikke sagt noget om de vil send ham tilbage til hjemmelandet.

Vi er gift muslimisk, men ikke dansk/norsk
for at blive gift i dk eller norge har vi et problem, jeg ved slet ikke hvilket vej skal vi ta. Jeg har permenent opholdstilladelse i dk, kan jeg måske bo i norge og blive gift der. ? jeg har ikkefået dansk statborg. men har permenent opholdstilladelse.

mvh katrine

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 10.02.2010 21:00:25

Din opholdstilladelse er til DK, og vil ikke automatisk medføre at du får opholdstilladelse i Norge. Det er kun nordiske statsborgere, der uden videre kan flytte mellem de nordiske lande.
I DK kan i, som fundiver skriver, ikke blive viet, fordi det kræver at begge parter er i DK enten som danske statsborgere, på turistvisum eller har opholdstilladelse.
Om i evt. kan blive viet i Norge, mens du er på besøg der, må du undersøge hos de norske myndigheder. Hvis din kærestes status som asylsøger ikke er til hinder for at norske myndigheder vil vie ham, så behøver du jo ikke at flytte til Norge, så kan i blive viet, mens du er på besøg der.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 11.02.2010 07:46:07

En ting er jo at blive gift, noget andet at komme til at bo sammen i enten Danmark eller Norge. Det er jo en uholdbar situation, at Katrine83 mand lever som afvist asylansøger på 7. år. Så hvis de gifter sig, så skulle han jo gerne kunne skifte den tilværelse ud med en mere normal tilværelse som familiesammenført med Katrine83.

Og her er jeg da meget i tvivl om, hvorvidt parret vil kunne opfylde betingelserne for det i hverken Norge eller Danmark. For at tage Danmark først, så er der jo både et tilknytningskrav, der kan give problemer, samt en formodningsregel omkring proforma, hvor man sikkert vil se med stor skepsis på en ansøgning fra en tidligere asylansøger. Og endelig skal der jo stillles bankgaranti på 62.500 kroner, hvilket måske kan være svært at skaffe, når man er langtidssygemeldt.

Og hvad angår Norge, så vil det jo være en forudsætning, at Katrine83 selv kan få opholdstilladelse i Norge, hvilket ikke er nogen given sag og i øvrigt noget, som hun selv må undersøge ved de norske myndigheder, da jeg ikke kender de norske regler på dette område.

Til gengæld ved jeg, at Norge har et ret skrapt forsørgelseskrav i deres nationale regler om familiesammenføring. Det er noget med, at referenten skal tjene, hvad der svarer til 2 x norsk bistandshjælp = cirka 16.000 DKK om måneden før skat. Og dette skal vel at mærke både dokumenteres bagudrettet for de sidste 12 måneder v.h.a. årsopgørelse og fremadrettet for de næste 12 måneder v.h.a. lønsedler og ansættelseskontrakt.

Så den mest fremkommelige løsning var måske i virkeligheden, at Katrine83 blev dansk statsborger, så parret kunne søge efter EU/EØS-reglerne, enten i Norge eller i et andet EU/EØS-land, og efter 10 ugers "reelt og faktisk ophold" også i Danmark jævnfør forum "EU-regler" samt teksten på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".

Eller alternativt kan parret jo også overveje, om det virkelig er helt umuligt for dem at bo i den ene eller anden parts hjemland eller deres fælles hjemland, hvis de er fra det samme land. Specielt hvis begge parter er fra det samme land, så er det jo ikke specielt oplagt, at de lige skal bo i Danmark eller Norge.

katrine83

Sygedagpenge

Indlæg af katrine83 » 12.02.2010 11:46:48

:cry: :cry: :cry: :cry:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 14:34:26

Katrine, jeg forstår godt, at du er ked af det, og jeg er også ked af at være den, som giver dig de dårlige nyheder. Men alt i alt mener jeg, at man er bedst tjent med at vide, hvordan ens situation er, også selvom den måske er værre, end hvad man havde håbet på. Hvor lang tid er der, til du kan søge om dansk statsborgerskab?

katrine83

Sygedagpenge

Indlæg af katrine83 » 12.02.2010 20:24:15

Du skal ikke være ked af. Tak fordi du hjælper mig.. Er megggggggggget taknemlig.
Jeg skulle op til eksamen sidst år (( statborgskab )) men var slet ikke klar . Kan ikke svar spørgsmålene. Det er så svært.

Jeg har stadig problem med alt det spørgsmål. Min søster var op to gang hun bestod slet ikke. Der er 200 spørgsmål men alle spørgsmålene er ikke ud fra det 200, derfor bestod hun heller ikke. Jeg er stadig ikke klare til at ta prøven for at få statb.s.

Vi kom til Danmark 1996. via hjælp af FN/UN. Har permanent opholdstilladelse. UD siger at jeg ikke behøver at have dansk statborgskab for at bo i Norge 3-6 måneder, for at arbejde der og blive gift med min mand på norsk. Men jeg er bange for at jeg mister min statborgskab her i DK.!

Tænker døgnet rundt på, hvor jeg skal starte. Og hvordan. Har brug for en god advokat, kan i anbefale en der kan hjælpe mig.

Min familie vil have at jeg går fra min mand da han ikke må bo i danmark. Men det er jeg imod. Derfor har jeg virkelig brug for hjælp, er så bange for jeg mister min mand. Hvis han bliver sendt tilbage til vores hjemmeland, får jeg stort problem. Det kræver at jeg skal frem og tilbage for at ordne vores papir + at have dansk statborgskab .

Pliz hjælp mig … Jeg er så ked af at jeg græder døgenet rundt over hvordan og hvor jeg skal starte og om overhovedet det hjælper og at jeg ikke mister ham.
At have en baby sammen hjælper det måske , så han ikke bliver sendt hjem?

Har aldrig boet i vores hjemmeland, kender ikke nogen der fra ellers kunne jeg ta tilbage for at bo sammen med min mand. Vil helst bo i dk da de vigtigste tid i mit liv har været her. Elsker danmark li så meget som mit eget hjemmeland. Umuligt for mig at bo i et andet land end dk

Mvh Katrine

katrine83

Sygedagpenge

Indlæg af katrine83 » 12.02.2010 20:36:16

Og for resten UD siger jeg ikke behøver, at have dansk statborgskab, for at arbejde for min mand hvis han boede i vores hjemmeland. Er det korrekt??

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2010 14:22:40

Det er ikke nødvendigt at have dansk statsborgerskab for at blive familiesammenført via de danske regler. Det er kun, hvis man vil søge via EU/EØS-reglerne, at det er nødvendigt at være statsborger i et EU/EØS-land.

I princippet kan I derfor godt søge FS i Danmark efter de danske regler. Og hvis du har været i Danmark i 14 år, så vil det også være muligt for jer at opfylde tilknytningskravet, hvis din mand opnår en selvstændig tilknytning til Danmark.

Her er problemet så bare, at det ville man normalt opnå ved at komme til Danmark på visum èn eller flere gange, før man søger om familiesammenføring. Men din mand kan ikke få et visum til Danmark, så længe han opholder sig i Norge som afvist asylansøger.

Hvis I vil videre af den vej, er det derfor nødvendigt, at han rejser tilbage til sit hjemland. Og herefter skal I så, når I er blevet gift, f.eks. i hans hjemland eller i Norge, alt efter hvad der nu er muligt, starte med at søge om familiesammenføring.

Denne ansøgning vil så efter al sandsynlighed blive afslået, fordi din mand ikke har nogen tilknytning til Danmark. Men hvis man i.f.m. behandlingen af jeres ansøgning er nået frem til, at du har en stor tilknytning til Danmark, så vil der være en vis mulighed for, at din mand herefter kan få et visum, så han kan komme til Danmark og dermed opfylde tilknytningskravet. Hvorefter I så kan søge om familiesammenføring nok engang. Dette er beskrevet nærmere i nedenstående praksisnotat:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/7 ... raksis.pdf

Dog er det muligt, at man i netop jeres sag kan finde på at afslå visum, fordi din mand har en fortid som asylansøger i Norge. På side 16-18 i nedenstående praksisnotat kan du således se, hvordan man administrerer udstedelse af visum til personer fra asyllandegruppen:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/4 ... raksis.pdf

Og her står der bl.a., at det kan indgå i vurderingen, hvis visumansøgeren tidligere har søgt om og fået afslag på asyl i Danmark.

Din mand har så ganske vist ikke søgt om asyl i Danmark men derimod i Norge. Men jeg vil gætte på, at det alligevel er noget, som man kunne finde på at bruge som begrundelse for et afslag. Og i hvert fald kan jeg ikke love dig, at det på nogen måde bliver en hverken nem eller hurtig proces at få din mand til Danmark via de danske regler om familiesammenføring.

Mit bedste bud er derfor stadig, at du bør forsøge at bestå indfødsretsprøven, så du kan blive dansk statsborger og herefter søge efter EU/EØS-reglerne i f.eks. Norge.

Jeg ønsker jer held og lykke med det hele og håber, at I finder en løsning på problemerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.02.2010 14:30:32

P.S. Det vil ikke have betydning for jeres sag, om I får et barn sammen. Det man kigger på er alene, om det er umuligt for jer at bo sammen i din mands hjemland. Og det er jo ikke umuligt, bare fordi I får et barn sammen, for så kan I jo bare tage jeres fælles barn med jer til din mands hjemland.

Jeg vil derfor råde jer indtrængende til ikke at begynde at få børn sammen, før jeres situation er afklaret, da det blot vil gøre det hele endnu mere svært og hårdt for jer, end det allerede er.

Du skal også være opmærksom på, at hvis I gifter jer, og dette bliver registreret i Danmark, så kan du ikke få de tillæg, som man får som enlig forsørger. Og her tager man vel at mærke hverken hensyn til, om din mand har opholdstilladelse i Danmark, eller om han i praksis har nogen mulighed for at forsørge dig eller barnet.

Besvar