Tænker og tænker, kan slet ikke sove :(

Her kan du som Forum-medlem skrive til de andre medlemmer om sociale arrangementer, søge efter venner, gode idéer m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Symboise

Tænker og tænker, kan slet ikke sove :(

Indlæg af Symboise » 31.01.2010 17:40:18

Hej.

Jeg var i dec. i Gambia på ferie, og skulle bestemt IKKE ha nogen forhold af nogen art, det skulle udelukkende være ferie.
Men sådan skulle det ikke gå, mødte allerede en på vejen hjem fra lufthavnen som hende jeg var afsted med kendte i forvejen.
Synes rigtig godt om ham allerede første gang jeg så ham, men kæmpede virkelig for at der ikke skulle være noget der, men der gik 4 dage hvor jeg tænkte på ham konstant og så kunne jeg ikke modstå længere... Såå vi var sammen og vi var uadskillige, vi havde det fantastisk sammen og han var bare sød på en helt anden måde end nogen andre dernede, eller andre jeg nogen sinde har mødt for den sags skyld.

Så siden jeg kom hjem har vi snakket sammen hver dag i tlf, og han har søgt om turist visum i 3 mdr, jeg har lige sendt spørgeskemaet tilbage til US i sidste uge. Siden har jeg ikke kunne sove eller fungere rigtigt, er så bange for jeg skal stille bankgarenti, og ved ikke om min bank vil hjælpe mig da jeg i forvejen har et lån og ikke har særlig stort afdrag derpå fordi jeg ikke tjener ret meget lige pt og at lønnen er lidt svingende ( er afløser på et plejehjem og får supp. op fra a-kassen.). Og oveni er jeg alene mor og har ingen kontakt til min datters far fordi han ikke vil se hende.

Så ligger jeg og tænker på hvis nu jeg ikke kan stille den bank garenti, hvis de altså kræver det, men det gør de ret sikkert da det er et immigrationsland... Ja hva så, så kommer det til at gå ud over min datter da jeg så bare er nødt til at se ham igen og ikke kan tage min datter med da hun er for lille efter min mening (18 mdr). Kan tilgengæld trøste mig med at det er mine forældre der skal passe hende og jeg har boet hos dem det første år af hendes liv og vi stadig kommer der ret ofte, så hun er 100 % tryg ved dem....

Men stadig det vælter rundt i mit hovede og så er det frygtelig lang tid at vente når man ikke kan sove eller få ro på hovedet...

Ved ikke hvad jeg vil med det indlæg, måske bare have det fortalt og ud et forsøg på at få det ud af hovedet lidt... Eller måske høre hvis nogen er i samme situation eller har været??

Tak for i ville høre på min historie. Hilsen den frustrerede :?

Mette-pii

Re: Tænker og tænker, kan slet ikke sove :(

Indlæg af Mette-pii » 31.01.2010 21:34:31

Rigtig fin historie.. :) Dejligt at være forelsket.. at det så er i en mand fra et helt andet land gør jo sagen lidt mere kompliceret! Men... Jeg synes du skal tage en dag ad gangen, og se om du ikke kan fokusere på noget andet. Jeg ved det er svært, har selv været i samme sted som dig og alt kører bare rundt og alt er helt forfærdeligt, det eneste man tænker på er ham! Men hvis der var noget jeg kunne lave om, så ville jeg have lavet den tid om... for jeg gjorde det værre end det egentlig var.. Jeg isolerede mig selv og gik sjældent ud, sad bare og ventede og gloede på min tlf til han ringede til mig, og det tror jeg, gjorde tiden dobbelt så lang og smertefuld!
For at vende tilbage til din situation så tror jeg ikke du behøver bekymre dig så meget om bank-garantien.. Da jeg inviterede min mand til dk for første gang skulle jeg også stille garanti, og jeg tvivlede også på at min bank gad hjælpe mig. Jeg var under uddannelse og havde meget lidt til mig selv om måneden.. og havde også et lån, men alligevel gik det helt smertefrit, selv om ventetiden var lang og US mistede vores papirer op til flere gange... men da han så stod i billund lufthavn havde det været alt besværet værd. Jeg håber du finder din vej til at holde ud, indtil i får hans visum og i mellemtiden kan du jo, som du selv siger, tage ned og besøge ham. Måske din datter ikke er for lille.. der er jo mange andre som rejser med børn som er meget mindre end din datter. Men det er jo kun op til dig hvad du synes :) Held og lykke med det hele.. Slå ventetiden ihjel med et eller andet og lad kærligheden sejre... Mvh Mette-pii

Symboise

Indlæg af Symboise » 31.01.2010 21:59:10

Hej Mette - Pii

Det er såmén ikke om dagen problemet er størst, men så snart jeg ligger mig i min seng vil hjernen bare ikke stå stille.

Jeg synes det er en lang tur at tage med en lille pige, men det er mere det at hun jo skal have vaccinationer og spise malariapiller osv. som jeg ikke synes om.

Hvor er det dejligt at høre jeg ikke er den eneste der ved hvordan det føles... Det er så svært at forklare venner og familie osv, selvom de acceptere det og gerne vil høre om det så er det umuligt at forklare og umuligt for dem at sætte sig ind i selvom de gerne vil.

Og åhhh hvor er jeg glad for du siger det ang. bankgarentien, det er virkelig det mit hovede cirkler mest om... Håber virkelig at det kommer til at gå smertefrit for mig også, men ved i virkeligheden ikke hvorden det fungere med den garenti eller med banken osv.

Men hvis det går iorden bank garenti, så er vi blevet enige om at jeg skal spare mine penge op til han kommer så vi har lidt ekstra at gøre med når han er her for har ikke mange penge at bruge af.

Hvor kommer din kæreste/mand fra?

Mette-pii

Indlæg af Mette-pii » 01.02.2010 20:04:03

Garantien fungere på den måde at det er nogle penge du "låner" af banken som de sætter på en lukket konto, så jeg kan egentlig ikke se hvorfor nogle banker ikke vil hjælpe med den "service" For ligeså snart din mand rejser tilbage og henvender sig på ambassaden, så ophæves garantien og banken får sine penge tilbage.

Du skal ikke miste modet hvis din bank ikke vil hjælpe dig.. Så hør nogle andre banker rundt omkring.

Min mand kommer fra Tyrkiet og jeg synes bestemt heller ikke det var let at slås med US for et sølle visum på 3 uger... men nu bor vi i sverige, hvor han bliver respekteret af systemet, går lige nu i praktik på et hotel og får en masse hjælp til sproget. På et tidspunkt vil vi gerne tilbage til DK, pga min familie bor i det mørke jylland, men der er ingen tvivl om at hvis min familie hørte til på sjælland, så var vi blevet i sverige.

Symboise

Indlæg af Symboise » 01.02.2010 23:17:53

En jyde hvor hyggeligt :) Jeg bor selv i Jylland, og ville nødigt flytte herfra, men viser det sig at vi skal fortsætte forholdet, hvilket jeg håber, så efter hvad jeg har hørt så er det nemmere at flytte til sverige og bo i en periode og så flytte tilbage til dk. Men det må tiden vise, den tid den sorg... Nu er det bare at ta den første kamp og få ham til dk første gang :)

Men det giver da det hele lidt begrænsede muligheder og der skal noget mere overvejelse til før man gør noget så drastisk at flytte til et andet land nu hvor jeg har min datter, men det skal nok gå det hele.

Er sååå glad for at du har skrevet til mig og beroliget mig lidt, har faktisk sovet sidste nat :)

Tusind tak igen :)

jerry
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Indlæg af jerry » 06.02.2010 14:23:14

Hej Symbiose.

Puha kender også fölelsen alt for godt, men ville det väre en idé at kontakte din bank og höre hvordan dine muligheder ser ud med en evt. bankgaranti? Kunne jo väre det ikk var noget problem, og så behöver du jo ikk ligge sövnlös längere.

Skulle de i värste fald sige nej, har du tid og mulighed for at höre andre banker.

Som Mette-Pii skriver, så kan man hurtigt göre det mere surt end nödvendigt for sig selv i sådan en situation.

Men som Mette-Pii skriver, så er det jo nogle penge som er spärret og som hverken anken eller du kan röre, mens de står der. Dem der kan röre dem er myndighederne, og det vil de jo kun göre hvis din käreste ikk rejser hjem rettidigt, så jeg vil også mene det ikk burde väre noget problem.

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til banken på mandag, aftale et möde med en rådgiver. Og så tage noget materiale med om hvad bankgarantien reelt set indebärer, nogle banker kender nemlig ikk til garantien og det kan derfor väre de siger nej, da de simpelthen ikk har kendskab til den.

Så ring til dem på mandag og aftal et möde angående en anfordringsgaranti som det hedder og så ta' så meget materiale med om det som muligt. Er sikker på det hele nok skal ordne sig.

For ja chancen for at du skal stille garanti er ret stor eftersom I ikk er gift og din käreste også kommer fra Gambia som er et immigrationsland. Pröv ikk at tänk for meget, det gör det hele meget värre, nemt at sige, men stort set alle som er her på forum, har stået eller står i nöjagitg samme situation som du gör, så folk herinde ved hvad det drejer sig om, og det er de färreste hvor det IKK er lykkedes at få deres partner på besög i dk, så op med humöret.

Symboise

Indlæg af Symboise » 08.02.2010 12:32:22

Hmm nu har jeg kontaktet min bank og hun sagde bare meget hurtigt at det var en bank politik ikke at stille nogen garenti hvis jeg ikke havde pengene stående allerede... og da jeg nævnte om det ikke kunne være det samme hvis jeg lånte pengene og så blev hun helt mærkelig og sagde igen at det var bank politik... Men nå jeg har nu ringet til jyske bank, lån og spar bank, nordea og spar nord... De siger alle at jeg skal være fuld kunde hos dem for at de kan undersøge om de overhovedet kan hjælpe :( Har ikke lyst til at skifte bank hvis de så heller ikke kan hjælpe alligevel... Har været i danske bank hele mit liv... og er ellers glad for det.

Nogen der har forslag til banker jeg måske kan prøve hvor man ikke nødvendigvis skal flytte bank?

Føler lige nu det er total håbløst det hele :(

nannablichfeldt

Indlæg af nannablichfeldt » 08.02.2010 15:12:44

Måske kender du en (måske en forælder), som er villig til at hjælpe dig med bankgarantien. Min bank ville ikke lade mig stille en bankgaranti, så min far kom ind over det. Banken gik med til at lave en anfordringsgaranti i mit navn hvis min far lavede en aftale ved siden af, hvor han skrev under på at i tilfælde af at der blev trukket penge på kontoen og jeg ikke kunne betale det, så var det op til min far at betale det tilbage til banken. Ved ikke om det er en mulighed for dig..
Håber under alle omstændigheder at du finder en løsning. Held og lykke!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2010 17:45:30

Det er nok meget normalt, at man skal være såkaldt "helkunde" for at få en ydelse som en bankgaranti. Men det er vel heller ikke noget stort problem. Så kan det jo netop indgå i en forhandling med forskellige banker, at de kan "kapre" en ny kunde, hvis de kan tilbyde at stille en garanti. Altså en typisk noget-for-noget situation, hvor begge parter opnår en gevinst.

Så det er bare med at bede om nogle møder med forskellige banker og se, hvor du får det samlet set bedste tilbud. Og når en aftale så er på plads, inklusive at den udvalgte bank har tilbudt at stille bankgaranti for dig, hvis du bliver helkunde, SÅ siger du farvel og tak til din nuværende bank. Men naturligvis ikke før.

Et godt råd i den forbindelse er nok at møde op i den filial, hvor du evt. kunne blive kunde, og sige "hej jeg kunne godt tænke mig at skifte bank, kan vi aftale et møde" i stedet for at spille ud med, at du gerne vil have en bankgaranti.

Lad bankgarantien komme på bane, når I sammen har kigget på dine øvrige bankforretninger samt din økonomi, men ikke som det første.

Du kan også prøve at kreditvurdere dig selv for at se, om det overhovedet er realistisk, at en bank vil være interesseret i at låne dig 60.000 på dit glatte ansigt. Hvis du ikke har fast arbejde og en årlig indkomst på mindst 300.000 før skat, så er det nok spild af tid overhovedet at spørge.

Og hvis du kun har en lønkonto og intet andet, så har du jo heller ikke noget at byde ind med, som vil gøre en anden bank særligt interesseret i at overtage dig som helkunde. Har du derimod boliglån, billån, pensionsdepoter eller andet i din nuværende bank, som du kan tilbyde at flytte over, så er du strakt langt mere interessant for en anden bank at få som kunde.

Hvis det ikke er realistisk for dig at få en bank til at låne dig pengene til en bankgaranti, så står valget mellem at spare pengene op, låne dem af familie e.l., låne dem (dyrt) af et eller flere finansieringsselskaber eller bosætte dig i et andet EU/EØS-land end Danmark, så du hverken skal stille bankgaranti i.f.m. visum eller familiesammenføring.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.02.2010 22:02:00

Jeg er nok 'sortseer', men har hørt at banker er svært uvillige til at slippe en kunde, der har gæld til dem,medmindre lånet bliver indfriet, så selv om en anden bank måske gerne vil have dig som kunde, så kan din nuværende forlange at du 'betaler dig fri'.
Jeg ved, at danske bank kan være noget underlige mht. at give bankgaranti, da jeg i sin tid skulle have en, der KUN kunne indfries HVIS byggeriet blev færdigt, ville de have såvel en kautionist på bankgarantien som at min kautionist deponerede værdipapirer på beløbet :roll: Livrem, seler og korset!! Til gengæld ville de for to år siden gladeligt låne mig 150.000 på mit glatte ansigt - mig, en førtidspensionist :?:
Hvem præcist har du snakket med i banken? Din faste bankrådgiver? Ellers prøv at få en aftale med ham/hende, og tag papirer med, der viser, hvad sagen drejer sig om. Afhængigt af, hvilken afdeling du er i kan det jo tænkes at den gode bankdame ikke aner, hvad det er du beder om. Selvfølgelig er 60.000 ikke bare et greb i lommen, men SÅ mange penge er det altså heller ikke (for banken).
mh
Rådgiver for ÆUG

Symboise

Indlæg af Symboise » 10.02.2010 19:44:52

Tak for svarene.
Har lige fået brev idag fra US, jeg skal stille bank garanti... Så nu må jagten på en sød bank dame/mand gå ind... Desværre ser det nok lidt sort ud for os :cry:

Symboise

Indlæg af Symboise » 12.02.2010 17:00:09

Kan ikke finde nogen banker der vil stille den bank garenti for mig og jeg har ingen familie der hverken kan eller vil hjælpe mig... Har det elendigt lige nu, føler det hele er håbløst, har bare lyst til at ligge mig i min seng og blive der forevigt... :cry:

Har overvejet at låne penge et af de der dyre steder der er ligeglad med hva jeg skal med pengene, men jeg ved ikke om jeg tør at tage den risiko, for skal jo betale af på lånet der alligevel selvom det bliver frigivet igen i banken når han tager hjem, men det er de vel ligeglade med der hvor man låner dem.

Nogen der har prøvet at stå i min situation og hvis, hvad har i så gjort?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.02.2010 17:33:31

Du kan godt låne pengene i èt eller flere finansieringsselskaber (såkaldte blankolån), hvis du er kreditværdig nok til, at de vil låne dig penge, og så indfri lånene igen, når garantien er blevet frigivet.

Men de fleste steder er der en stiftelsesprovision på mellem 5 og 8%, så det er en noget dyr fornøjelse, også selvom du ikke behøber at beholde lånene i de måske 5-6 år, som de ellers står til at løbe i, men kan indfri dem efter måske 5-6 måneder i stedet.

Alternativt kan du besøge din kæreste i hans hjemland eller bosætte dig i et land, hvor man ikke skal stille bankgaranti for at invitere sin kæreste på besøg.

Bankgarantien vil jo også blive et problem, hvis I senere ønsker at gifte jer og søge familiesammenføring efter de danske regler.

Symboise

Indlæg af Symboise » 12.02.2010 18:08:51

Hvordan kommer det til at være hvis vi engang blev gift dernede og så søgte FS her i dk? Skal man også stille garati der? Mener der var en der skrev engang til mig at det skal man ikke hvis man har et barn fra tidligere forhold, og det har jeg.

Har bare ikke lyst til at give op, men det ender det jo med jeg bliver tvunget til... Bare pga. penge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.02.2010 09:20:10

Hvis man har særbørn, og disse har regelmæssigt samkvem med begge forældre i Danmark, så kan der dispenseres fra samtlige krav til familiesammenføring bortset fra tvang og proforma. Se teksten under "jeg vil... familiesammenføres"

Besvar