Førtidspensionist ønsker Russisk ægtefælle til DK

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lhummel
Kontakt:

Førtidspensionist ønsker Russisk ægtefælle til DK

Indlæg af lhummel » 22.01.2010 00:14:10

Hej forum,

Jeg er en mand på 45, som på baggrund af en epilepsi er blevet bevilget førtidspension fra og med 1/12 2009. Jeg er under løbende behandling, og indtil videre er der ingen problemer i den retning.

Jeg har mødt en Russisk pige på 35, som jeg meget gerne vil giftes med. Hun har en søn på 8 år. Jeg bor billigt til leje i et hus på 105 m2.

Er der nogen muligheder for mig for at få hende og hendes søn hertil, hvis vi gifter os? Sagen er jo, at for at bibeholde min FP må jeg jo ikke flytte ud af landet. :cry:

Jeg har hørt noget om, at hvis der ligger specielle forhold til grund (eksempelvis sygdom), så giver det nogle muligheder for at fravige nogle af kravene for familiesammenføring. Eller er jeg helt galt afmarcheret?

I fald der er nogle muligheder, vil jeg være yderst taknemmelig, hvis nogen kan anvise den bedste og mindst komplicerede måde at opnå familiesammenføring med hende.

På forhånd tak.

Venlig hilsen,

LH

fundiver199

Re: Førtidspensionist ønsker Russisk ægtefælle til DK

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2010 00:51:11

Kære LH

Umiddelbart burde der ikke være de store problemer for jer i at blive familiesammenført. Andet måske end at det nok i praksis kan være svært at leve 3 personer af en førtidspension. Så man må da håbe, at din kæreste relativt hurtigt kan finde sig et job i Danmark.

Hvis du har modtaget sociale ydelser, før du overgik til førtidspension, er der en 12 måneders "karens" periode, men den udløber jo trods alt, så det er blot et spørgsmål om at være lidt tålmodig. Og indtil da er der jo mulighed for Schengenvisum i 90 dage pr. 180 dage.

Så er der selvfølgelig bankgarantien.....

Start med at sætte dig grundigt ind i de danske regler ved at læse alt, hvad der står på www.nyidanmark.dk samt her på hjemmesiden under "jeg vil... familiesammenføres".

Hvis du vurderer, at det vil være umuligt eller svært for jer efter de danske regler, jamen så er der jo så EU-reglerne. Og mig bekendt er det ikke rigtigt, at en forudsætning for at bevare din førtidspension er, at du har bopæl i Danmark.

Så vidt jeg ved, kan en førtidspension sagtens tages med til udlandet på samme måde som en folkepension eller en privat pension kan det. Og da du som (førtids)pensionist ikke er bundet af et job i Danmark, kan man endda næsten sige, at det er nemmere for dig at benytte EU-reglerne, end det er for folk i arbejde.

lhummel
Kontakt:

Indlæg af lhummel » 22.01.2010 01:19:36

Hej,

Tak for dit hurtige svar. Det lyder ganske interessant - jeg vil afgjort undersøge mulighederne for flytning til udlandet (hvis vi først bor dér i en periode, skulle EU-reglerne jo mere eller mindre "automatisk" blive anvendelige - eller hvad?

Med hensyn til flytningen til udlandet er jeg lidt i tvivl, hvordan jeg skal fortolke det brev, som jeg fik af kommunen i forbindelse med tilkendelsen af min FP. Muligvis skulle jeg scanne brevet ind, og vedhæfte det et nyt indlæg her. Jeg prøver at få adgang til en scanner i løbet af i morgen fredag - og så uploader jeg det scannede dokument sammen med et nyt indlæg - så kan du se hvad jeg mener, og jeg vil da være meget taknemmelig, hvis du (eller nogen andre) evt. kunne kommentere på det.

Endnu en gang tak - og på genhør :)

Venlig hilsen,

octagon

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2010 08:38:30

Send det hellere til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk. Der er ingen grund til at lægge den slags personlige oplysninger frem i et åbent forum.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 24.01.2010 14:31:59

Du kan tage din førtids- og folkepension med til alle EU-lande, og en del ikke-EU-lande, bl.a. Tyrkiet og nu også USA :D
Dermed har du mulighed for at bruge Sveriges- eller Tysklandsmodellen, efter behag.
Du kan tjekke reglerne for at tage pension med her:
http://www.dss.dk/HVAD/bor_i_udland/inf ... det/dk.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

lhummel
Kontakt:

Indlæg af lhummel » 26.01.2010 00:32:24

Hej mh,

Tak for dit svar - jeg beklager at jeg ikke havde mulighed for at respondere før nu.

Det lyder umiddelbart fint - det, som forvirrer mig når jeg læser vejledningerne og lovteksterne, er, at de på den ene side giver indtryk af, at man automatisk er berettiget til at få sin FP med til EU/EØS og konventions-landene. På den anden side står der i de samme artikler, at man skal ansøge om det. Yderligere har jeg i mit brev fra kommunen fået at vide, at jeg kun må opholde mig i udlandet i begrænsede tidsrum - første gang i op til et år, derefter højst 180 dage om året - med et maksimum for hvert ophold på 3 mdr.

Så jeg er forvirret over, hvordan jeg skal tolke de (tilsyneladende modstridende) oplysninger.

Håber. at du (eller evt. andre) har mulighed for at gøre tingene lidt mere klare - måske er det mig, som er langsomt opfattende, men jeg er i hvert fald i tvivl om, hvordan jeg skal forstå reglerne.

På forhånd tak.

Mvh
lhummel

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2010 07:25:40

Så længe du har fast bopæl og folkeregisteradresse i Danmark, må du højest opholde dig 180 dage om året og 90 dage ad gangen i andre lande. Så du må altså ikke holde ferie på en eksotisk ø i 335 dage om året og nøjes med at være "hjemme" i Danmark i 30 dage om året.

Men du må gerne flytte din faste bopæl og din folkeregisteradresse til et andet EU/EØS-land eller et konventionsland. Hvorefter du så kan søge om at få din førtidspension udbetalt i det pågældende land.

Man skal også søge om at få folkepension, når man fylder 65, men det betyder jo ikke, at der er tvivl om, hvorvidt man er berettiget til det. Det betyder bare, at såfremt man ikke foretager sig noget, så får man heller ikke udbetalt noget.

Kommunen begynder ikke automatisk at udbetale folkepension til en borger, bare fordi vedkommende er fyldt 65 år. Og tilsvarende udbetaler man heller ikke automatisk førtidspension til en person, der er udvandret.

Det kunne jo også tænkes, at vedkommende var udvandret til et land, hvortil han ikke var berettiget til at tage sin pension med sig, som f.eks. Guinea Bissau eller Jomfruøerne.

Så kommunen skal jo nok bl.a. se noget dokumentation for, hvor du er flyttet hen, i form af lejekontrakt for bolig, tilmelding til folkeregister og så videre, for at du kan tage din førtidspension med dig til et andet EU/EØS-land. Og det er så derfor, at det er noget, du skal søge om.

lhummel
Kontakt:

Indlæg af lhummel » 26.01.2010 10:57:37

Hej fundiver199,

Tak for din respons - vil det sige, at jeg er sikret min førtidspension, og at de ikke kan afvise den, hvis blot jeg dropper min danske bopæl og flytter permanent til et land, som DK har konvention med?

- bare for at være på den helt sikre side, når jeg søger, så jeg ikke pludselig står uden pension og skal til at igennem "møllen" igen.

På forhånd tak.

Venlig hilsen,

lhummel

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.01.2010 11:49:12

Det burde der ikke være risiko for. Men måske var det også værd at overveje, om det er muligt at få familiesammenføring efter de danske regler, inden du kaster dig ud i det store projekt, som en flytning frem og tilbage over en landegrænse trods alt er.

Den diskussion fik vi jo aldrig rigtig gjort færdig, fordi vi i stedet kørte ud af den tangent, som handler om, hvorvidt man kan tage førtidspension med sig til et andet EU/EØS-land eller ej. Det kan man så godt, men det er jo ikke det samme som, at det nødvendigvis er den rigtige løsning for lige netop jer.

lhummel
Kontakt:

Indlæg af lhummel » 26.01.2010 11:57:50

Hej fundiver199,

Mange tak for din hurtige respons - jeg er meget taknemmelig for din hjælp. Nu ved jeg hvad jeg behøver at vide. :D

- Så jeg lover hermed, at jeg ikke vil komme med flere tossede spørgsmål. :oops:

Mvh

lhummel

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.01.2010 12:11:14

Selv om det måske så ikke er aktuelt, så kræves der nu ikke nogen dokumentation for tilmelding til adresse i udlandet, når man søger om at få sin pension med sig, det er tilstrækkeligt at man har meddelt det danske folkeregister, at man er udvandret, og at man har meddelt det samme til skattevæsenet.
Man opgiver sin nye adresse, men kun for at sikringsstyrelsen og skattevæsenet har et sted at sende breve hen, de danske myndigheder spilder ikke ressourcer på at undersøge om man bor på x-vej eller y-vej, eller undersøge om man har fået opholdstilladelse i sit nye bopælsland, de er tilfredse med at man ikke bor i DK, og det fremgår jo af DK's folkeregister.
I nogle tilfælde er man fortsat fuldt skattepligtig i DK, i andre ikke, afhængigt af land.
Jeg har ikke oplevet andre problemer, end at sikringsstyrelsen fjumrede med beregningen, så de første 5 af 6 udbetalinger var temmelig varierede, og det således varede 6 mdr. før jeg vidste med sikkerhed, hvad jeg kunne forvente at se på kontoen hver den 1. :roll:
Og så erfarede jeg, at når man har bosat sig i et land med dobbeltbeskatningsoverenskomst, skal man SELV gør skattevæsenet opmærksom på det, ellers beskatter de velfornøjet som om man stadig bor i DK :x
mh
Rådgiver for ÆUG

lhummel
Kontakt:

Indlæg af lhummel » 27.01.2010 12:59:46

Hej mh,

Tak for dit indlæg. Det er meget oplysende. Jeg har dog et enkelt spørgsmål i den retning: i dit indlæg skriver du at Sikringsstyrelsen "fjumrede med beregningen" - jeg er lidt i vildrede med, hvilken beregning det drejer sig om; er det ikke den samme pensionsudbetaling som normalt (altså brutto før skat), der bliver anvendt?

Venlig hilsen,

lhummel

Besvar