NY på vej til Familiesammenføring!

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

keff

Re: NY på vej til Familiesammenføring!

Indlæg af keff » 21.07.2009 16:57:09

Maria15 skrev:
skaanebo skrev:7500 DKK efter skat? Det lyder ikke af meget. Men det skal jo ses i forhold til dine udgifter - og hvis du har formue i banken, er det naturligvis et plus. Helst sådan 100.000 kr. eller mere, hvis du skal være helt sikker på, at det går gnidningsfrit!

jamen jeg fik det undersøgt her på hjemmesiden at man skal kunne tjene 6000sekr måndeligt.. :arrow: så er det vel nok at jeg tjener 7500kr efter skat?
Jeg bruger ikk så meget på udgifter, da det kun vil være en 1000kr eller højst 1500kr med henblik på indkøb! resten vil at benytte af mine forældre, eller af de penge jeg har tjent og "gemt"
jamen ja min formue i banken lyder der omkring 100.000kr så håber det vil være perfekt for mig!

tusind tak for hjælpen! :D
Det lyder fint Maria.

Og sverige er jo også 20% billigere at bo i :D

Hvis i vil flytte tilbage til DK efter 12 uger i sverige så
husk at bo der "for real", du skal ikke prøve på proforma,altså komme i lejligheden en gang imellem.
Bid i det sure æble og ta over i lejligheden og sov HVER nat.

Migrationsverket kan mærke hvilke personer der bor der proforma og de checker jer hvis i er uheldige.

Gem ALLE pendler-togkort og boner fra supermarkedet ,alt hvad kan dokumentere at i HAR boet der.

Keff.

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 21.07.2009 18:19:36

Maria15 skrev:jamen jo jeg er begyndt at arbejde, jeg bruger mit fri kort, og derved tjener 8000kr måndeligt! når jeg her til septemeber begynder på at studere, vil jeg stadigvæk arbejde, men bare mindre... :arrow: deltid

men desværre er så, at jeg først er begyndt at arbejde i juli...
Men min plan er altså også først at tjene penge i 3mdr. og derefter tage til immigrationsverket!

ps. grunden til jeg arbejder på frikort er jo, at jeg kan tjene op til 42.000 uden skattetræk. og jeg vil ikke stige over dette beløb!
Jeg havde nu indtrykket af, at når man bor i Sverige, skal man betale skat i Sverige? Men der tager jeg måske fejl?
Senest rettet af dotGusten 21.07.2009 18:55:40, rettet i alt 1 gang.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 21.07.2009 18:26:00

Maria15 skrev: jamen jeg fik det undersøgt her på hjemmesiden at man skal kunne tjene 6000sekr måndeligt.. :arrow: så er det vel nok at jeg tjener 7500kr efter skat?
Jeg bruger ikk så meget på udgifter, da det kun vil være en 1000kr eller højst 1500kr med henblik på indkøb! resten vil at benytte af mine forældre, eller af de penge jeg har tjent og "gemt"
jamen ja min formue i banken lyder der omkring 100.000kr så håber det vil være perfekt for mig!
Det vil nok være en god ide at spørge dine forældre, om de stadig vil hjælpe til økonomisk, når du bor sammen med din ægtefælle?

Og din ægtefælle vil måske også være i stand til at hjælpe til med økonomien, mens du studerer?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 21.07.2009 18:33:24

Det er godt, du har penge i banken, for det vil du helt sikkert få brug for - Hvad betaler du i husleje? Og hvad betaler du for et månedskort til toget? De udgifter skal du jo trække fra din bruttoløn, førend du har dit reelle rådighedsbeløb om måneden at leve for.

Du betaler skat af din løn i det land, hvor du arbejder - bor du i Sverige og arbejder i Danmark, betaler du derfor skat af din løn i Danmark. Men du er også fuldt skattepligtig i Sverige, og det betyder fx, at du skal indberette kapitalindkomster til det svenske skattevæsen og evt. betale skat af det i Sverige.

Det har ingen indflydelse på din SU, at du bor i Sverige.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 21.07.2009 21:47:40

skaanebo skrev:Det er godt, du har penge i banken, for det vil du helt sikkert få brug for - Hvad betaler du i husleje? Og hvad betaler du for et månedskort til toget? De udgifter skal du jo trække fra din bruttoløn, førend du har dit reelle rådighedsbeløb om måneden at leve for.

Du betaler skat af din løn i det land, hvor du arbejder - bor du i Sverige og arbejder i Danmark, betaler du derfor skat af din løn i Danmark. Men du er også fuldt skattepligtig i Sverige, og det betyder fx, at du skal indberette kapitalindkomster til det svenske skattevæsen og evt. betale skat af det i Sverige.

Det har ingen indflydelse på din SU, at du bor i Sverige.
:arrow: :arrow: hej jeg vil betale ca. 1000 kr i husleje. og ja så bliver jeg jo nød til at købe 3 måneders pendler kort for at vise at jeg faktisk transporteres frem og tilbage hver dag! men ja, jeg håber da, jeg er på rette vej!

KEff :arrow: jeg ved ikke rigtigt om det med at bo i sverige , netop fordi at hende jeg bliver registret hos ikke er så villig til at jeg benytter hendes værelse.. ved ikke lige hvorfor.. men jeg kan bare ikke finde, nogle andre jeg kan blive registrert hos og bo hos lige foreløbigt!

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.07.2009 07:19:24

Pas på det ikke bliver for åbenlyst, at du kun bor der proforma - fx hvis du betaler ualmindeligt lidt i husleje (et værelse i Sverige koster mindst 2000 SEK om måneden), eller ikke kan dokumentere, at du har et liv i Sverige - fritidsaktiviteter, venner, indkøbsboner, svensk mobiltelefon, osv.

Både Migrationsverket, Skatteverket og Udlændingeservice er meget OBS på danskere, der kun flytter til Malmö på papiret og ikke reelt.

En proformaflytning er jo heller intet værd, hvis det er meningen, I skal bruge EU-reglerne til at bosætte jer i Danmark, for her skal der dokumenteres et reelt liv i Sverige, specielt når du kun lejer et værelse i Sverige kræves udførlig dokumentation.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 22.07.2009 08:38:48

Ja flyt nu rigtigt og udskyd evt studiet et 1/2 år så du kan tjene en ordentlig løn blive familiesammenført via EU retten og få ro på hjemmefronten. Så kan du studere hvor din mand så må være den der primært forsøger jer. Men bosætter man sig et godt stykke op i Sverige er et absolut ikke svært at finde pænt store offentlige lejligheder til meget rimelige penge. Man kan ikke blæse og have mel i munden på en gang og 10-12 uger er ikke lang tid at investere i fremtiden.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 22.07.2009 13:47:38

Maria15 skrev: KEff :arrow: jeg ved ikke rigtigt om det med at bo i sverige , netop fordi at hende jeg bliver registret hos ikke er så villig til at jeg benytter hendes værelse.. ved ikke lige hvorfor.. men jeg kan bare ikke finde, nogle andre jeg kan blive registrert hos og bo hos lige foreløbigt!
Hvor har du tænkt dig, at din mand skal bo?

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 22.07.2009 13:51:42

skaanebo skrev:Både Migrationsverket, Skatteverket og Udlændingeservice er meget OBS på danskere, der kun flytter til Malmö på papiret og ikke reelt.
Og det er jo noget helt andet de fisker efter, og med et helt andet mål: At fange de, der flytter til Sverige for at slippe billigere i skat.

Og er der nogen, der er værre at slås med end udlændingeservice, er det skattevæsenet. :lol:

Maria15

Indlæg af Maria15 » 22.07.2009 16:34:50

hej Alle...

Jamen så vil jeg faktisk selv sørge får en ordentlig lejlighed hvor jeg er min mand faktisk kan bo /overnatte i..
Men jeg synes bare det er så svært... Jo jeg har alle de der, hjemme sider.. MEN for det første fatter jeg ikke en prik af hvad der står.. for det 2. hvis jeg finder en lejlighed, så fatter jeg ikk hvor og hvad jeg skal gøre derefeter!!!

please, en eller anden hjælp mig med dette :(

keff

Indlæg af keff » 22.07.2009 18:14:28

Maria15 skrev:hej Alle...

Jamen så vil jeg faktisk selv sørge får en ordentlig lejlighed hvor jeg er min mand faktisk kan bo /overnatte i..
Men jeg synes bare det er så svært... Jo jeg har alle de der, hjemme sider.. MEN for det første fatter jeg ikke en prik af hvad der står.. for det 2. hvis jeg finder en lejlighed, så fatter jeg ikk hvor og hvad jeg skal gøre derefeter!!!

please, en eller anden hjælp mig med dette :(

Maria, jeg kan måske nok finde et værelse til dig. Jeg har selv lejet det for juli måned men om et par dage ved jeg om jeg skal ændre planer. Værelset er alligevel spærret hele juli fordi jeg har betalt.
Udlejeren vil være mere end glad hvis jeg finder en anden lejer,så er han nemlig fri for det.
Værelset er i et hus med udgang til stuen og de lejer også et andet værelse ud.
Værelset koster 2400 svkr = ca 1600.- Dkr og det tager 5 min at gå til toget og toget tager 8-10 min til malmø centralstation.

Pendlerkort koster 1400.- Dkr,lidt billigere i malmø, og du kan få befordringsgodgørelse,medmindre dit frikort forhindrer dette.
Befordringsgodtgørelse er 1.84 kr pr km og du får 8 kr hver gang du kører over øresund.

Jeg kender ikke husets ejer men han er i 30`erne og virker søde nok,forstår godt dansk hvis du ikke taler for hurtigt.
Jeg sagde til ham at jeg vil købe en lejekontrakt og udfylde den med ham og det var helt fint med ham.
Sådan en lejekontrakt kan du få i boghandlerne i malmø.

Hvis jeg ændrer plan og jeg ikke får brug for værelset så gir jeg dig lige besked og sender hans tlf nr til dig.

Ellers er denne side god: http://www.blocket.se hvis du kender en som kan læse svensk,som kan hjælpe.

Keff.

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 22.07.2009 19:37:06

Jeg tror Maria15 skulle læse dette:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ningen.pdf

Der findes alle de detaljer, som der er brug for. En slags opskrift.

Maria15

Indlæg af Maria15 » 22.07.2009 21:03:26

:wink: jamen tak KEff, det vil jeg da kigge lidt nærmere på også.. Men giv bare besked når du ved lidt om hvad dine planer er :P

keff

Indlæg af keff » 24.07.2009 14:14:39

Maria15 skrev::wink: jamen tak KEff, det vil jeg da kigge lidt nærmere på også.. Men giv bare besked når du ved lidt om hvad dine planer er :P
Hej Maria.

Min Kone fik sku visum til Danmark efter 1 1/2 måned, så vi dropper sverige,puuhhaaa 2 dage før jeg skulle skifte folkeregisteradresse ringede min kone med beskeden.

Jeg sender telefon nr på svenskeren til din PM-mailbox,og jeg skriver lige en besked til ham at jeg ikke skal bruge værelset og så er han foreberedt på at du ringer.

Jeg skulle ikke betale depositum,jeg betalte bare 1 måned forud, så husk det når i laver kontrakten.

Jeg sender også lige linket fra blocket.se hvor jeg fandt annoncen.

Held og lykke med det.

Du får besked senere idag.

Keff. :D :D :D :D

Maria15

Indlæg af Maria15 » 27.07.2009 08:20:08

hej Keff.. tusind tak for din dejlige hjælp. men desværre har jeg fundet en lejlighed i sverige, og skal derved snart flytte dig over... jeg har først lige tjekket dit svar i dag, og derofr undskylder jeg rigtigt meget....

tillykke til dig :)

Besvar