Malene skrev:okay så er jeg bedre med:-)
Når du siger fs efter danske regler, vil det så sige at jeg tager til irseal og bliver gidt med ham, og når jeg kommer hjem anøger jeg om fs med min mand???? uden at han er heroppe. Altså jeg søger om at få fs med min mand som bor i isreal på det tidspunkt?????????
Ja lige præcis.
Malene skrev:Når jeg tænker proforma, så er målet kun at få opholdstilladelse. Men mit grundlag for at blive gift med ham er jo bla at han kan komme herop og bo. Men samtidig også fordi vi netop har en dreng sammen. Men ja tænkte sku nok, at det kan gå hen og blive et problem med fs, i det de sikkert vil sige det er proforma:-( åhhh syns muren er meget høj:-(
Det er ikke fordi, jeg ønsker at male fanden på væggen. Men det er vel bedre at være forberedt på det værste end at vente og håbe i mange måneder blot for at få et afslag, som kommer totalt bag på en.
Og det jeg mener er netop, at de danske myndigheder p.g.a. din kærestes fortid muligvis vil
mistænke jeres ægteskab for at være proforma, hvis I gifter jer og søger om FS i Danmark. Og i den situation kan I så risikere at skulle gennem både en meget langvarig sagsbehandling og efterfølgende klagesag, før I formentlig får jeres FS til sidst, fordi I er i stand til at bevise, at jeres ægteskab er reelt.
Problemet er nemlig, at der i Danmark opereres med omvendt bevisbyrde i denne form for sager. Så hvis myndighederne synes, at I skal have afslag, så kan de bare sige, at jeres ægteskab er proforma. De behøver ikke at bevise noget som helst. Bevisbyrden falder derimod på jer.
Og dermed er proformareglen noget af en gummiparagraf, som man kan bruge til at give afslag til alle dem, som man af èn eller anden grund ikke bryder sig om. Eller i hvert fald kan man genere dem ved at trække sagen i langdrag.
Og på lidt samme måde forholder det sig også med tilknytningskravet. Det er også lidt af en gummiparagraf, som kan bruges til at give afslag til de par, man af den ene eller anden grund ikke kan lide. Men dog kun i de tilfælde, hvor referencen i Danmark er under 28 år eller har boet mindre end 28 år i Danmark.
Malene skrev:vedr. sveriges løsningen: hvis min kæreste får ophold i isreal og jeg tager derned og gifter mig med ham, og jeg så flytter til sverige, hvordan kommer han så op til os i sverige???? kan han få visum til sverige???? eller hvordan kommer vi så lige begge to til sverige????
Ja så kan I søge visum og senere opholdskort til ham efter EU-reglerne i Sverige. Og fordelen ved EU-reglerne frem for de danske regler er, at du har et retskrav på at få din ægtefælle til Sverige, hvis du kan forsørge ham, og han ikke er til fare for den offentlige sikkerhed eller sundhed.
Så hvis I søger efter EU-reglerne i Sverige, så er det de svenske myndigheder, som har bevisbyrden, hvis de f.eks. mener, at jeres ægteskab er proforma. Og derfor vil en ansøgning efter EU-reglerne i jeres situation gå meget hurtigere end en ansøgning efter de danske regler. Og samtidig vil risikoen for afslag være meget lavere.
Men omvendt er ulempen naturligvis, at du er nødt til at flytte til Sverige. Og dermed er I så også nødt til at vente, indtil du er færdig med din uddannelse, hvis du ikke ønsker at skifte til en anden uddannelsesinstitution, som ligger tættere på Sverige.
Eller evt. vælger at klare sagen i din sommerferie næste år, da du jo i teorien kun behøver at bo i Sverige i 10 uger, hvorefter du også kan søge opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark.
Hvis din kæreste til den tid bor i Israel, så kunne jeg dog forestille mig, at der ville opstå nogle problemer, hvis han ønsker at forlade landet igen, inden han er færdig med at aftjene sin 3-årige værnepligt. Da det muligvis vil blive betragtet som en form for desertering fra den israelske hær.
Men det er jo en problemstilling, som I må sætte jer ind i og tage stilling til, når eller hvis han er flyttet derned.