Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

dotGusten
Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
Kontakt:

Re: Fortvivelse er en grim ting....Råber højt omhjælp!!!!

Indlæg af dotGusten » 11.06.2009 20:55:09

fundiver199 skrev:Men hvis alternativet er at fortsætte med at leve illegalt i Danmark og Norge eller at blive tvangshjemsendt til Irak, så er den israelske hær givetvis langt at foretrække. Jeg har en kusine, som bor i Israel med mand og 3 børn, og så slemt er der altså heller ikke. Trods alt.
Nu hører man jo også mest om alle problemerne. Det meste af tiden er der jo meget fredeligt i Israel, og der er jo ikke nogen direkte problemer, hvis man kan holde sig væk fra grænseområderne.

Der er rigtig lækre badeferier i Middelhavsområdet.

Malene

Indlæg af Malene » 23.06.2009 21:47:22

åhhh min computer har været nede, så derfor har jeg ikke haft mulighed for at svare herinde:-(
samtalerne går herhjemme, og fortvivelsen er her stadig... min kæreste synes at det er en svær beslutning at tage... han siger det ikke er nemt at rejse derned. og at han ikke vil fortælle nogle at han egentlig er jøde, når hans venner tror han ikke er det. ved ikke lige hvad det er for noget... men mine tanker køre også på hvordan han egentlig skal komme til isreal, når nu han ikke har gyldigt pas, men dog har han sine orinale id papire, men som der tidligere er skrevet herinde, er dt måske bare bedst at sørge for de ikke kommer frem i lyset...

min kæreste har 2 år til at se om han kan finde udaf at få en opholdstilladelse et eller andet sted. og hvis ikke det lykkes, så må vi tage til sverige, hvilket på sigt egentlig også virker mere overskueligt, i det jeg kan tage arbejde i københavn, og min søn kan gå i svensk børne have i ca 6 mdr, og hans far kan aflevere ham og hente ham, idet han ophold må blive lovligt i sverige?????.. men jeg kan ikke overskue det mens jeg læser...så vi må vent to år endnu:-(

for mig virker det bare meget urealistisk, at min kæreste som er på tålt ophold i norge, kan få lovligt ophold i sverige hvis jeg flytter derop og vil bo med ham...

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 23.06.2009 22:43:44

Det lyder mere og mere mystisk. Først er din kæreste udvist fra Norge, og nu er han på tålt ophold. Registreret i Schengen informationssystemet.

Det er på tide i får ryddet op i tingene, hvis i skal have en reel chance for at få en lykkelig fremtid sammen.

I kan ikke blive gift i Danmark, så længe han ikke har lovligt ophold her. Og nok heller ikke i Sverige. Og med registreringen i Schengen informationssystemet er det risikabelt at rejse rundt.

I kan blive lovligt gift i Israel eller Iraq. Der er jo ingen der tvinger ham til at rejse væk fra Baghdad?

Først når i er lovligt gift, kan i benytte jer af visumreglerne i Sverige, og efterfølgende familiesammenføring efter EU reglerne.

Jeg tror ikke på der er nogen vej udenom, at han må forlade Schengen området for at få ryddet op i tingene, og det er nok også det de 4 forskellige advokater har fortalt jer.

I må vælge om i vil leve i risiko for at han bliver opdaget, udvist og hjemsendt, eller om i vil sørge for at få bragt tingene i orden.

Men tænk over, at i kan starte på en frisk i Israel. Så behøver han ikke stå til ansvar for sine "venner"

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 24.06.2009 07:34:02

Der er stor forskel på, om man er på tålt ophold, opholder sig illegalt i et land eller opholder sig i et land som afvist asylsøger, der ikke kan tvangshjemsendes.

Tålt ophold er i Danmark noget, man kommer på, hvis man er udvist, men udvisningen ikke kan effektueres p.g.a. Danmarks menneskeretslige forpligtelser, fordi den udviste f.eks. risikerer tortur eller dødsstraf, hvis man sender ham hjem.

I Danmark er der 3 grupper af mennesker, som kommer på tålt ophold:

1) Asylsøgere, som har begået "forbrydelser imod menneskeheden" (irakisk hærchef, kinesisk abortlæge m.fl.).

2) Mennesker, som er dømt til udvisning, fordi de anses for at være en fare for statens sikkerhed (tunesersagen).

3) Kriminelle, som har afsonet deres fængselsstraf, og som udover den normale straf er dømt til udvisning.

Så formentlig er din kæreste ikke på tålt ophold i Norge? Men er enten afvist asylsøger eller opholder sig slet og ret illegalt i Norge?

Og jeg er helt enig med DotGusten om, at det er tide at få udredet hans situation, og at han får lovliggjort sin tilværelse, hvis I skal have en fremtid sammen.

Og hans nuværende "venner", som helst ikke må vide, at han er jøde, f.eks. fordi de alle sammen er muslimer - ja men det er jo måske nok nogle "venner", som han var bedst tjent med at komme væk fra under alle omstændigheder. Og i det hele taget lyder det, som om det ville være godt for din kæreste at starte på en frisk et helt andet sted.

Hvad angår en evt. opholdstilladelse i Israel, så har du jo nogle af hans originale papirer. Og herudover bor hans forældre jo i Israel og kan vidne på, at han er deres søn.

Og man må vel gå ud fra, at hans forældre er villige til at gøre, hvad de kan, for at hjælpe deres søn?

Malene

Indlæg af Malene » 25.06.2009 21:09:43

Undskyld det er min fejl at jeg skriver at han er på tålt ophold i norge... snakkede med en herinde fra der nævnte han er på tålt ophold. men det er han ikke.
Han er udvist af norge, pga gentage gange at have brudt udlændinge loven, ved at lyve om at han har vlret rejst tilbage forud for en asyl snsøgning.
Han er udvist, men ville ikke rejse tilbge, derfor opholder han sig her i dk og i norge ulovligt.
Jeg vil ikke rejse med ham til isreal. Jeg har det på den måde, at det første vi skal prøve er at få sendt ham til isreal, og ja så må hans familie jo hjælpe ham, med at finde udaf tingene dernede, og hjælpe ham til at få en gyldig opholdstilladelse.
Når så han har en opholdstilladelse, er det muligt for mig at hjælpe ham herop, ved at tage derned og gift mig med ham, hvorefter han søger visum til dk, og vi søger fs. er dette korekt forstået?????

2.. løsning hvis ikke han kan få en opholdstilladelse i isreal, kan vi så flytte til sverige??? Nu skriver i godt nok at det vil være et problem for os at blive gift i sverige i det han ingen gyldig opholstilladelse har, men tidligere har i skrevet at sveriges løsningen var den bedste... er lidt forvirret:-(

de advokster vi har snakket med har rigtigt nok sagt at det bedste vil være han rejser tilbage. hvilket jeg også synes er mest hensigtsmæssigt..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2009 10:57:17

Kære Malene.

Der er ikke noget at undskylde. Men både for din egen skyld og af hensyn til os, som forsørger at hjælpe dig, er det ret vigtigt at få styr på, præcis hvad din kærestes situation egentlig er. Og tålt ophold er han altså heldigvis ikke på :D

Hvis din kæreste skaffer sig en opholdstilladelse i Israel, vil det i princippet være muligt for jer at søge om familiesammenføring i Danmark efter de danske regler.

Jeg kan ikke love dig, at en sådan ansøgning vil gå glat igennem, da I både kan risikere at få problemer med proforma-mistanke p.g.a. din kærestes fortid samt med tilknytningskravet, hvis du er under 28 år.

Men den første betingelse, som skal være opfyldt, det er i hvert fald, at din kæreste ikke opholder sig ulovligt i Danmark på ansøgningstidspunktet.

For i Danmark er man meget optaget af, at familiesammenføring ikke må bruges til at "lovliggøre et ulovligt ophold". Det så vi bl.a. sidste sommer, hvor EF-domstolens kendelse i Metocksagen vakte en mængde politisk påstyr i Danmark. Selvom den med daværende statsminister Anders Fogh Rasmussens egne ord kun berørte et lillebitte hjørne af den danske udlændingelov.

Hvad der bragte sindene så meget i kog synes da heller ikke at være det reelle indhold i sagen. Men derimod det forhold, at afviste asylsøgere kunne en få opholdstilladelse i Irland ved at gifte sig med en europæer.

Desværre vil din kæreste ikke kunne få et visum til Danmark, selvom han lovliggør sin tilværelse i Israel. Hans overtrædelser af den norske udlændingelov har således givet ham en anmærkning i Schengenregisteret, som vil gøre det umuligt for ham at rejse til et Schengenland som turist i en årrække.

Så i jeres situation er det enten familiesammenføring eller ingenting. Men derimod er der naturligvis ikke noget, der forhindrer dig i at besøge ham i Israel, lige så tit dit studie og din økonomi gør det muligt.

Hvad angår Sverigesløsningen, så er det naturligvis stadig en mulighed for jer. Men det forudsætter jo, at I kan finde et sted at blive gift. Hvilket måske igen forudsætter, at din kæreste forinden har lovliggjort sin tilværelse, så han kan blive gift i sit rigtige navn.

Malene

Indlæg af Malene » 26.06.2009 13:04:48

okay så er jeg bedre med:-)
Når du siger fs efter danske regler, vil det så sige at jeg tager til irseal og bliver gidt med ham, og når jeg kommer hjem anøger jeg om fs med min mand???? uden at han er heroppe. Altså jeg søger om at få fs med min mand som bor i isreal på det tidspunkt?????????

Når jeg tænker proforma, så er målet kun at få opholdstilladelse. Men mit grundlag for at blive gift med ham er jo bla at han kan komme herop og bo. Men samtidig også fordi vi netop har en dreng sammen. Men ja tænkte sku nok, at det kan gå hen og blive et problem med fs, i det de sikkert vil sige det er proforma:-( åhhh syns muren er meget høj:-(

vedr. sveriges løsningen: hvis min kæreste får ophold i isreal og jeg tager derned og gifter mig med ham, og jeg så flytter til sverige, hvordan kommer han så op til os i sverige???? kan han få visum til sverige???? eller hvordan kommer vi så lige begge to til sverige???? snøøøøøøft. vil bare så gerne finde udaf mulighederne.

Sætter stor pris på jeres gode råd:-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.06.2009 14:55:06

Malene skrev:okay så er jeg bedre med:-)
Når du siger fs efter danske regler, vil det så sige at jeg tager til irseal og bliver gidt med ham, og når jeg kommer hjem anøger jeg om fs med min mand???? uden at han er heroppe. Altså jeg søger om at få fs med min mand som bor i isreal på det tidspunkt?????????
Ja lige præcis.
Malene skrev:Når jeg tænker proforma, så er målet kun at få opholdstilladelse. Men mit grundlag for at blive gift med ham er jo bla at han kan komme herop og bo. Men samtidig også fordi vi netop har en dreng sammen. Men ja tænkte sku nok, at det kan gå hen og blive et problem med fs, i det de sikkert vil sige det er proforma:-( åhhh syns muren er meget høj:-(
Det er ikke fordi, jeg ønsker at male fanden på væggen. Men det er vel bedre at være forberedt på det værste end at vente og håbe i mange måneder blot for at få et afslag, som kommer totalt bag på en.

Og det jeg mener er netop, at de danske myndigheder p.g.a. din kærestes fortid muligvis vil mistænke jeres ægteskab for at være proforma, hvis I gifter jer og søger om FS i Danmark. Og i den situation kan I så risikere at skulle gennem både en meget langvarig sagsbehandling og efterfølgende klagesag, før I formentlig får jeres FS til sidst, fordi I er i stand til at bevise, at jeres ægteskab er reelt.

Problemet er nemlig, at der i Danmark opereres med omvendt bevisbyrde i denne form for sager. Så hvis myndighederne synes, at I skal have afslag, så kan de bare sige, at jeres ægteskab er proforma. De behøver ikke at bevise noget som helst. Bevisbyrden falder derimod på jer.

Og dermed er proformareglen noget af en gummiparagraf, som man kan bruge til at give afslag til alle dem, som man af èn eller anden grund ikke bryder sig om. Eller i hvert fald kan man genere dem ved at trække sagen i langdrag.

Og på lidt samme måde forholder det sig også med tilknytningskravet. Det er også lidt af en gummiparagraf, som kan bruges til at give afslag til de par, man af den ene eller anden grund ikke kan lide. Men dog kun i de tilfælde, hvor referencen i Danmark er under 28 år eller har boet mindre end 28 år i Danmark.
Malene skrev:vedr. sveriges løsningen: hvis min kæreste får ophold i isreal og jeg tager derned og gifter mig med ham, og jeg så flytter til sverige, hvordan kommer han så op til os i sverige???? kan han få visum til sverige???? eller hvordan kommer vi så lige begge to til sverige????
Ja så kan I søge visum og senere opholdskort til ham efter EU-reglerne i Sverige. Og fordelen ved EU-reglerne frem for de danske regler er, at du har et retskrav på at få din ægtefælle til Sverige, hvis du kan forsørge ham, og han ikke er til fare for den offentlige sikkerhed eller sundhed.

Så hvis I søger efter EU-reglerne i Sverige, så er det de svenske myndigheder, som har bevisbyrden, hvis de f.eks. mener, at jeres ægteskab er proforma. Og derfor vil en ansøgning efter EU-reglerne i jeres situation gå meget hurtigere end en ansøgning efter de danske regler. Og samtidig vil risikoen for afslag være meget lavere.

Men omvendt er ulempen naturligvis, at du er nødt til at flytte til Sverige. Og dermed er I så også nødt til at vente, indtil du er færdig med din uddannelse, hvis du ikke ønsker at skifte til en anden uddannelsesinstitution, som ligger tættere på Sverige.

Eller evt. vælger at klare sagen i din sommerferie næste år, da du jo i teorien kun behøver at bo i Sverige i 10 uger, hvorefter du også kan søge opholdskort til din mand efter EU-reglerne i Danmark.

Hvis din kæreste til den tid bor i Israel, så kunne jeg dog forestille mig, at der ville opstå nogle problemer, hvis han ønsker at forlade landet igen, inden han er færdig med at aftjene sin 3-årige værnepligt. Da det muligvis vil blive betragtet som en form for desertering fra den israelske hær.

Men det er jo en problemstilling, som I må sætte jer ind i og tage stilling til, når eller hvis han er flyttet derned.

Malene

Indlæg af Malene » 26.06.2009 20:05:39

okay så langt så godt:-) hehe...
i august for 2 år siden ble vi gift ved en immam i kbh. vi har papire derpå, er det noget der er brugtbart i folrhold til det proforma???? ved godt at Ægteskabet ikke er anerkendt efter dansk ret, men ja....

Min kæreste har mens han har været her i dk, gået til kiopraktor, han er skæv i hans bækken, det er simpekthen slidt op, hvilket en hver læge vil sige.. så jeg ved ikke engang om de tager ham ind i den isrelske hær, når han ikke er funktions dygtig???

Jeg vil ikke flytte min uddannelse tættere til sverige, hvis det er sverigeløsningen vi går efter så blir det først i sommeren 2012:-( men ikke noget at gøre ved..
Men uanset hvilken en vi vælger, så skal han vejen af isreal og få en opholdstilladelse???????????????????

jeg har lige modtaget et brev fra en af de andre rødgivere heinde. hun skriver::::

Kære Malene.

Jeg har spurgt en kyndig jurist som mener I på en eller anden måde burde søge om familiesammenføring. Det ser ikke umiddelbart muligt ud da din kæreste må opholde sig illegalt i DK lige nu, ik? Men det vigtigste må være at blive den illegale status kvit. Hun mener han i værste fald blive sendt til Norge, hvad der derfra kan ske ved vi selvfølgelig ikke. Er I stadig kærester? I bliver formodentlig nødt til at være gift, både for at kunne søge FS i Danmark og alternativt for at forsøge at benytte EU-reglerne ved at flytte til fx Sverige. Alternativt skal I kunne bevise at have boet på den samme adr gennem 1½ år - jeg antager at dette er umuligt hvis han har opholdt sig illegalt i landet?

Det lyder lidt interessant at din kærestes familie bor I Israel. Hvis han er irakisk jøde burde han kunne få asyl både i DK og Norge. Hvis han ikke er jøde, er det interessant at de over hovedet kan bo i Israel..

Jeg ønsker jer held og lykke! Lad os endelig vide hvad der sker i sagen.

Mvh Anne

ÆUG Rådgivning

Malene

Indlæg af Malene » 26.06.2009 20:18:02

dvs han skal til isreal og defra søge om visum til sverige hvor jeg kommer til at bo??? efter vi er blvet gift efter dansk ret
tror du overhovedet det er muligt at han får opholdstilladelse dernede????

dotGusten
Kontakt:

Indlæg af dotGusten » 27.06.2009 00:37:34

Prøv at ringe til 88 18 55 30 og snak med dem om problemerne.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2009 09:10:17

Malene skrev:okay så langt så godt:-) hehe...
i august for 2 år siden ble vi gift ved en immam i kbh. vi har papire derpå, er det noget der er brugtbart i folrhold til det proforma???? ved godt at Ægteskabet ikke er anerkendt efter dansk ret, men ja....
Jeg ville nok vælge at dokumentere jeres forhold på en anden måde. F.eks. ved fotos af jer sammen i Danmark på offentlige steder (så du ikke kan beskyldes for at have huset en illegal immigrant i dit hjem) og ved at skrive, at han er far til dit barn. Det sidste er underligt nok ikke noget, som tillægges særlig stor betydning i Danmark i sager om familiesammenføring. Men alligevel synes jeg da, at det er en meget væsentlig oplysning i sagen.
Malene skrev:Min kæreste har mens han har været her i dk, gået til kiopraktor, han er skæv i hans bækken, det er simpekthen slidt op, hvilket en hver læge vil sige.. så jeg ved ikke engang om de tager ham ind i den isrelske hær, når han ikke er funktions dygtig???
Ja I kan håbe på, at han ikke skal aftjene den fulde og almindelige værnepligt i Israel, men jeg kender ikke noget nærmere til deres regler.
Malene skrev:Jeg vil ikke flytte min uddannelse tættere til sverige, hvis det er sverigeløsningen vi går efter så blir det først i sommeren 2012:-( men ikke noget at gøre ved.. Men uanset hvilken en vi vælger, så skal han vejen af isreal og få en opholdstilladelse???????????????????
Ja og nej. Hvis I vælger Sverigesløsningen, er det i princippet ikke nogen hindring, at din kæreste opholder sig ulovligt i Schengen. Det betragtes i den situation alene som en sag mellem ham og myndighederne, og berører ikke din ret til at have din mand ved din side

Hvis I benytter jer af EU-reglerne, kan din mands lovovertrædelser således ikke "straffes" ved at nægte jer retten til at leve sammen i det EU-land, hvor du har bosat dig. Men alene ved at din mand får en bødestraf, fængselsstraf eller anden form for normal straf, som skal være proportional med den lovovertrædelse, han har begået.

Ophold efter EU-reglerne kan kun nægtes, hvis din mands lovovertrædelser er af en karakter, så han kan siges at være til fare for den offentlige sikkerhed eller orden. Så en dom for terrorvirksomhed vil f.eks. kunne forhindre ophold efter EU-reglerne, men ikke en simpel overtrædelse af udlændingeloven.

Men det kan jo nok være svært at blive gift, hvis man opholder sig ulovligt i et land og desuden under falsk identitet. Og desuden er det jo ikke rigtig nogen løsning, at han skal fortsætte med at opholde sig ulovligt i Danmark og Norge helt frem til 2012. Så alene af den grund må han jo rejse hen et sted, hvor han kan opholde sig lovligt. Og det vil så i praksis sige enten Irak eller Israel.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 27.06.2009 15:50:30

Malene, med henblik på fremtiden synes jeg, du skal printe alt dette ud og sætte det i et ringbind. Du har fået mange råd, og flere er anvendelige, men ud fra forskellige forudsætninger, derfor skal du have dem sorteret efter forudsætninger.

Du skal også vide, at det efter gældende dansk lov er sådan, at ægtefælle-formueretten bestemmes efter, hvor manden har domicil, dvs. hvor han har en permanent bolig, på det tidspunkt man indgår ægteskab. Hvis din mand får ophold i Israel, og I gifter jer snarest efter, men han skal blive der 3 år, så får I israelsk formueordning. Gifter I jer senere og bruger Sveriges-løsningen straks efter, får I derimod efter dansk ret svensk formueordning. :roll: Svenske regler er så igen anderledes :roll: :roll:

Alle ægteskaber opløses, enten ved skilsmisse eller ved død, og på det tidspunkt skal det afklares, hvilken formueordning man har.

Det kan forekomme at være fuldstændig ligegyldigt lige i øjeblikket, men om 10, 15 år er det måske SÆRDELES interessant om man har dansk formueordning eller ikke. Jeg har lige været konsulent på en sag, hvor et pæredansk ægtepar havde giftet sig mens de boede i udlandet, og nu skal skilles efter at være flyttet tilbage til DK, og hvis de har den udenlandske formueordning skal de IKKE dele ca. 15 millioner kroner, men den ene kan beholde dem.... :shock:

Alle ægteskaber kræver planlægning, og da dit påtænkte kræver særdeles megen planlægning, kan du lige så godt tage højde for dette også. :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

Malene

Indlæg af Malene » 27.06.2009 19:21:22

dotGusten skrev:Prøv at ringe til 88 18 55 30 og snak med dem om problemerne.
hvem tiløre dette numer?????????

Malene

Indlæg af Malene » 27.06.2009 19:24:34

mh skrev:Malene, med henblik på fremtiden synes jeg, du skal printe alt dette ud og sætte det i et ringbind. Du har fået mange råd, og flere er anvendelige, men ud fra forskellige forudsætninger, derfor skal du have dem sorteret efter forudsætninger.

Du skal også vide, at det efter gældende dansk lov er sådan, at ægtefælle-formueretten bestemmes efter, hvor manden har domicil, dvs. hvor han har en permanent bolig, på det tidspunkt man indgår ægteskab. Hvis din mand får ophold i Israel, og I gifter jer snarest efter, men han skal blive der 3 år, så får I israelsk formueordning. Gifter I jer senere og bruger Sveriges-løsningen straks efter, får I derimod efter dansk ret svensk formueordning. :roll: Svenske regler er så igen anderledes :roll: :roll:

Alle ægteskaber opløses, enten ved skilsmisse eller ved død, og på det tidspunkt skal det afklares, hvilken formueordning man har.

Det kan forekomme at være fuldstændig ligegyldigt lige i øjeblikket, men om 10, 15 år er det måske SÆRDELES interessant om man har dansk formueordning eller ikke. Jeg har lige været konsulent på en sag, hvor et pæredansk ægtepar havde giftet sig mens de boede i udlandet, og nu skal skilles efter at være flyttet tilbage til DK, og hvis de har den udenlandske formueordning skal de IKKE dele ca. 15 millioner kroner, men den ene kan beholde dem.... :shock:

Alle ægteskaber kræver planlægning, og da dit påtænkte kræver særdeles megen planlægning, kan du lige så godt tage højde for dette også. :wink:
jeg har allerede printet det meste ud:-) og ja vil benytte mig af de mange gode råd, og er så tak nemlig... jeg er bare stadig i tvivl om hvilken læsning der vil være bedst?? og er bange for jeg gør noget forkert. hvad syns du der er den bedste løsning???? sverige, eller fs mellen isreal og dk?? min kæreste rejser så snrt familen har indsamlet penge til ham...

Besvar