benneharli skrev:Tak, det var super info. Mangler bare lige at forstå om FS med EU retten også kun giver processuel opholdstilladelse, eller om et opholdskort giver flere rettigheder?
Det er godt, du spørger, for der er faktisk en væsentlig forskel på nationale regler og EU-regler her. Efter EU-reglerne har dine familiemedlemmer således ret til at følge med dig til det land, hvor du har bosat dig, det er ikke noget, de på forhånd skal søge om og få lov til.
Og derfor opnår din kone også alle sine rettigheder i samme øjeblik, I bosætter jer i et hvilket som helst EU-land, herunder f.eks. retten til at arbejde i det land, hvor I er bosat. Opholdskortet tjener alene til at
dokumentere hendes rettigheder, ligesom et sygesikringsbevis eller et kørekort.
At dette ikke bare er noget, jeg griber ud af den blå luft, kan du f.eks. forvisse dig om ved at læse det indlæg, som thoeger postede i denne tråd 4/6 2009:
viewtopic.php?f=15&t=2558&start=30
Når man søger FS efter nationale regler, både i Danmark og andre lande, har man derimod ikke noget retskrav. Så i den situation opnår man først sine rettigheder, når eller hvis ansøgningen imødekommes. I mellemtiden kan man så i Danmark få lov til at være i landet på "processuelt ophold", hvilket som navnet næsten siger, giver en lov til at være her men ikke ret meget andet end det.
Og i Sverige har man ikke engang den mulighed, hvis man søger efter nationale regler. Så må man pænt rejse hjem og vente på, at de ansatte i Migrationsværket er blevet færdige med deres papirnusseri.
benneharli skrev:Og hvad kræves der egentlig af dokumentation for at vi har boet i Sverige mens vi har været gift
Ja det er egentligt et godt spørgsmål, hvis din kone ikke har et stempel i sit pas eller andet, som kan dokumentere, hvornår hun er indrejst i Sverige. Hvis I har giftet jer i Sverige, medens du boede der, så må jeres svenske vielsesattest vel være dokumentation nok. Har I derimod giftet jer i Danmark, ja så ved jeg ikke, hvad jeg skal sige. Så må I måske forsøge at få hendes navn på lejekontrakten. Eller også kan I bare søge om et opholdskort til hende i Sverige. Så får hun en form for kvittering for sin ansøgning, og den vil jo så allerede dokumentere, at hun har opholdt sig i Sverige sammen med dig.