Opholdskort efter 1 år

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

benneharli

Opholdskort efter 1 år

Indlæg af benneharli » 04.06.2009 21:54:42

Hejsa

Har nu læst en del om opholdskort, og skal lige prøve rent faktisk at forstå det også ;-)

Fakta:
1: Min colombianske kæreste har opholds- og arbejdstilladelse i Spanien
2: Jeg har indtil for et år siden boet og arbejdet i Spanien
3: Vi har ikke boet sammen på noget tidspunkt
4: Jeg har egen lejlighed i Danmark, og fast arbejde

Sådan som jeg forstår det, ville hun hvis vi blev gift i Danmark umiddelbart kunne få opholdskort? Men så let er det vel ikke?

Mvh.

/Benji

benneharli

Re: Opholdskort efter 1 år

Indlæg af benneharli » 04.06.2009 22:29:47

Hvis vi SKULLE have været gift allerede i Spanien, er det så nok at flytte til Sverige og blive gift der, mens jeg arbejder i Danmark?

/Benji

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 04.06.2009 22:48:30

Ja, I skulle have giftet jer og boet sammen i Spanien, hvis du skulle gøre brug af EU-retten i Danmark efterfølgende.

Men det står dig jo frit for at flytte til Spanien igen - eller fx til Sverige. Du skal så blot bo der i mindst 10 uger, og din ægtefælle kan slutte sig til dig undervejs.

benneharli

Indlæg af benneharli » 04.06.2009 23:25:20

OK. Men er det så nok at flytte til Sverige i 10 uger samtidig med at jeg arbejder i Danmark?

Og er det principielt nok at leje et værelse, eller skal det være en hel lejlighed?

Jeg har lige snakket med min kæreste, og som hun siger, så burde hun vel ved at gifte sig med mig i Danmark have ret til at bo i Danmark med mig, men det er altså ikke tilfældet... Vi kan selvfølgelig ansøge om "almindelig" familiesammenføring, men som jeg forstår det gælder den tilladelse kun 2 år.

Er der krav til hvor vi så skal giftes for at gøre brug af EU reglerne, eller kan det være i Danmark?

1000 tak for al hjælp... Det er først nu jeg bliver klar over hvad det er for et land vi bor i :-(

/Benji

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2009 23:40:59

benneharli skrev:OK. Men er det så nok at flytte til Sverige i 10 uger samtidig med at jeg arbejder i Danmark?
Ja det ser ud til, at 10 ugers ophold i et andet EU-land er nok, også selvom man ikke har arbejdet i det pågældende land.
benneharli skrev:Og er det principielt nok at leje et værelse, eller skal det være en hel lejlighed?
Principielt set og ifølge reglerne er det nok at leje et værelse. Men med de udmeldinger, som de danske myndigheder er kommet med, omkring hvad der efter deres mening skal til for, at man har været "reelt etableret" i det andet land, så er det absolut mest sikkert at leje en egentlig lejlighed.

Så det er op til dig, om du vil "teste", hvordan de danske myndigheder administrerer reglerne, eller gøre det på den sikre måde. Vi har endnu ikke i ÆUG hørt om nogen, der har fået afslag, fordi de "kun" havde lejet et værelse. Men det er naturligvis ikke det samme som, at der ikke er givet eller kan blive givet afslag med den begrundelse.
benneharli skrev:Jeg har lige snakket med min kæreste, og som hun siger, så burde hun vel ved at gifte sig med mig i Danmark have ret til at bo i Danmark med mig, men det er altså ikke tilfældet...
Nej familiesammenføring er langt fra et retskrav i Danmark. Som du tilsyneladende allerede har fundet ud af, så er der en masse krav og betingelser, der skal opfyldes.
benneharli skrev:Vi kan selvfølgelig ansøge om "almindelig" familiesammenføring, men som jeg forstår det gælder den tilladelse kun 2 år.
Ja den gælder i 2 år ad gangen, men kan naturligvis forlænges, hvis alle betingelserne stadig er opfyldt.
benneharli skrev:Er der krav til hvor vi så skal giftes for at gøre brug af EU reglerne, eller kan det være i Danmark?
Det vigtige er, om jeres ægteskab er lovligt, frivilligt og reelt, ikke hvor det er indgået.
benneharli skrev:1000 tak for al hjælp... Det er først nu jeg bliver klar over hvad det er for et land vi bor i :-(

Veldommen i klubben :D

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2009 23:43:13

Du kan Læse mere om danske regler og EU-regler for familiesammenføring på Udlændingeservice egen hjemmeside, hvis du ikke har gjort det allerede:

www.nyidanmark.dk

benneharli

Indlæg af benneharli » 05.06.2009 00:07:50

Hejsa

Lige en sidste ting...

Kan vi gifte os mens jeg bor i Danmark, og derefter tage til Sverige i 10 uger og vende tilbage, eller SKAL vi bo i Sverige i den periode vi bliver gift?

Har læst en del på ny i danmark, men føler nærmest at JEG er ny i Danmark ;-)

/Benji

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2009 00:54:43

Det er ligegyldigt, hvor og hvornår I bliver gift, så længe det sker inden, du flytter tilbage til Danmark.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2009 01:05:13

benneharli skrev:Har læst en del på ny i danmark, men føler nærmest at JEG er ny i Danmark ;-)
Man kan godt få det indtryk, at specielt vejledningen om EU-reglerne er skrevet med det specifikke formål for øje, at den skal være så svær at læse som muligt, så folk måske på forhånd opgiver at benytte sig af deres rettigheder, fordi de bliver totalt snot forvirrede :wink:

Til forsvar for Udlændingeservice synes jeg til gengæld, at den vejledning, som ledsager selve ansøgningsblanketten til familiesammenføring, er både god og fyldestgørende.

benneharli

Indlæg af benneharli » 05.06.2009 09:49:40

Det vil sige (og nu bliver det kringlet) der ville ikke være noget i vejen for at blive gift i Danmark, søge om "almindelig" familiesammenføring her, senere flytte til et andet EU land i minimum 10 uger, vende tilbage og derefter søge om familiesammenføring iht. EU reglerne?

Håber jeg forklarer mig.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 05.06.2009 10:05:05

Så må jeg stille et modspørgsmål - Hvorfor gøre det så kringlet? Det er der jo ingen åbenlys grund til. Husk i øvrigt på, at når man søger om FS i Danmark, får man processuelt ophold i Danmark, men det gælder kun til ophold i Danmark - man kan altså ikke lovligt rejse til et andet Schengen-land, når man kun er på processuelt ophold i Danmark.

Hvor i verden, I gifter jer, har ingen betydning for, hvor I skal indgive ansøgning om opholdstilladelse/opholdskort.

benneharli

Indlæg af benneharli » 05.06.2009 10:25:57

Grunden til det er at jeg så kunne planlægge udenlandsturen lidt mere. Når du siger at FS er processuelt ophold, gælder det så både når det er "normal" FS og når det er ifølge EU reglerne?

/Benji

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2009 11:26:01

Man kan i princippet godt gøre, som du beskriver det, men som Skaanebo skriver, hvorfor dog gøre det så indviklet? Du spilder jo både din egen og myndighedernes tid ved at søge om FS i Danmark, hvis formålet med denne ansøgning alene er, at din kæreste kan blive lidt længere tid i Danmark på processuelt ophold.

Hvis hun har arbejds- og opholdstilladelse i Spanien, så må hun holde ferie i Danmark i op til 3 måneder ad gangen uden at søge om visum, da både Danmark og Spanien er en del af Schengensamarbejdet. Og 3 måneder må vel være nok til, at I kan nå at blive gift, og at du kan flytte til Sverige. Og ellers så flyt dog til Sverige allerede inden, hun kommer herop.

Det er jo heller ikke så ofte, at man får et stempel i sit pas, når man rejser rundt inden for Schengenområdet. Så skulle din kæreste komme til at opholde sig lidt mere end 3 måneder i Danmark, f.eks. fordi det trækker ud med at finde et sted at bo i Sverige, så kan I jo også bare lade være med at fortælle nogen om det.

benneharli

Indlæg af benneharli » 05.06.2009 14:08:14

Tak, det var super info. Mangler bare lige at forstå om FS med EU retten også kun giver processuel opholdstilladelse, eller om et opholdskort giver flere rettigheder?

Og hvad kræves der egentlig af dokumentation for at vi har boet i Sverige mens vi har været gift?

/Benji

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.06.2009 14:36:23

benneharli skrev:Tak, det var super info. Mangler bare lige at forstå om FS med EU retten også kun giver processuel opholdstilladelse, eller om et opholdskort giver flere rettigheder?
Det er godt, du spørger, for der er faktisk en væsentlig forskel på nationale regler og EU-regler her. Efter EU-reglerne har dine familiemedlemmer således ret til at følge med dig til det land, hvor du har bosat dig, det er ikke noget, de på forhånd skal søge om og få lov til.

Og derfor opnår din kone også alle sine rettigheder i samme øjeblik, I bosætter jer i et hvilket som helst EU-land, herunder f.eks. retten til at arbejde i det land, hvor I er bosat. Opholdskortet tjener alene til at dokumentere hendes rettigheder, ligesom et sygesikringsbevis eller et kørekort.

At dette ikke bare er noget, jeg griber ud af den blå luft, kan du f.eks. forvisse dig om ved at læse det indlæg, som thoeger postede i denne tråd 4/6 2009:

viewtopic.php?f=15&t=2558&start=30

Når man søger FS efter nationale regler, både i Danmark og andre lande, har man derimod ikke noget retskrav. Så i den situation opnår man først sine rettigheder, når eller hvis ansøgningen imødekommes. I mellemtiden kan man så i Danmark få lov til at være i landet på "processuelt ophold", hvilket som navnet næsten siger, giver en lov til at være her men ikke ret meget andet end det.

Og i Sverige har man ikke engang den mulighed, hvis man søger efter nationale regler. Så må man pænt rejse hjem og vente på, at de ansatte i Migrationsværket er blevet færdige med deres papirnusseri.
benneharli skrev:Og hvad kræves der egentlig af dokumentation for at vi har boet i Sverige mens vi har været gift
Ja det er egentligt et godt spørgsmål, hvis din kone ikke har et stempel i sit pas eller andet, som kan dokumentere, hvornår hun er indrejst i Sverige. Hvis I har giftet jer i Sverige, medens du boede der, så må jeres svenske vielsesattest vel være dokumentation nok. Har I derimod giftet jer i Danmark, ja så ved jeg ikke, hvad jeg skal sige. Så må I måske forsøge at få hendes navn på lejekontrakten. Eller også kan I bare søge om et opholdskort til hende i Sverige. Så får hun en form for kvittering for sin ansøgning, og den vil jo så allerede dokumentere, at hun har opholdt sig i Sverige sammen med dig.

Besvar