Som en sidebemærkning kan jeg i øvrigt undre mig over, at man i hvert fald officielt forhandler om at optage Tyrkiet i EU, og samtidig har indgået en associationsaftale med landet, som på nogle punkter letter tyrkiske statsborgeres adgang til EU.
Men alligevel kører Danmark en viseringspraksis overfor landet, som betyder, at et dansk-tyrkisk par, som er bosat i Tyrkiet, ikke kan tage på et ganske almindeligt ferieophold sammen i Danmark. Og at det i øvrigt tager 5 måneder at udstede et visum
Så vidt jeg kan se, hænger de to ting bare slet ikke sammen. Og jeg forstår ikke helt, hvad "Danmarks" problem er. For Tyrkiet er mig bekendt ikke et land, der producerer mange asylansøgere.
Jeg kan således forstå meningen med "asyllandegruppen". Men hvad al det her halløj med "immigrationslandegruppen" i bund og grund handler om, det fatter jeg ærlig talt ikke.
Hvis "bekymringen" primært går på, at en del fra disse lande søger om FS i Danmark efter at være kommet hertil på turistvisum, så virker det jo helt latterligt. Og især nu, hvor man fuldt ud accepterer denne fremgangsmåde ved både at frigive en evt. stillet bankgaranti og bevilge "processuelt ophold", medens ansøgningen om FS behandles.
Og hvis "bekymringen" primært går på illegal indvandring, jamen mon ikke så netop tyrkere godt kan finde ud af at snige sig over grænsen til EU helt uden visum, hvis de ønsker at tage illegalt ophold her? Sidst jeg kikkede på et landkort, da var der ikke længere fra Tyrkiet til EU, end at dette skulle være en forholdsvis overkommelig opgave for en frisk ung pizzabager eller appelsinplukker at kaste sig ud i.
F.eks. kan man rejse fra Tyrkiet til Albanien, og herfra er der kun nogle få timers sejlads til Italien, hvorefter man allerede er kommet ind i EU. Og herefter kan man så tage videre over land til f.eks. Danmark uden at møde nogen grænsekontrol undervejs, med mindre man er særligt uheldig.