Den danske statsborgers tarv

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Anne Alver
Geografisk sted: Danmark

Den danske statsborgers tarv

Indlæg af Anne Alver » 28.03.2009 14:19:57

Er det ikke på tide, at myndighederne begynder at se på os danske statsborgeres tarv!?
(Definitionen på tarv: Det som anses for at være det bedste for nogens trivsel.)
For et år siden, hvor vi søgte visum til Danmark, og jeg blev bekendt med lovgivningen på området, fik jeg det ene chok efter det andet. Som dansker bliver man delvist umyndiggjort, og man mister nogle friheder/rettigheder, som man måske troede, man havde, Efterhånden som vi er gået igennem alle "trinene" og nu stadig efter 7 måneder venter på at modtage Udlændingeservices afgørelse på FS er et af mine klagepunkter, det, at jeg som dansker er ringere stillet end andre danskere, som har en ægtefælle/kæreste, der er dansk som dem selv.
De kan f.eks. uden at spørge nogen om lov først, tage på indkøbstur/weekendtur til Sverige eller Tyskland sammen med deres kæreste, eller planlægge deres sommerferie og allerede nu købe en chartertur til, hvor de vil. Ok, det er måske ikke så livsvigtigt, men blot en lille ting, som er helt naturligt for mange familier at kunne gøre. Noget andet, som jeg synes er meget værre, det er, når man har søgt om visum eller FS - og der er det jo begge partere i forholdet, der søger - så er det kun den udenlandske part, der ligesom ses på som ansøgeren. Jeg har ikke modtaget noget brev om sagen. Selv de gange jeg har klaget, er svarerne fra ministerierne kun med fokus på min mands rettigheder eller mangel på samme! Jeg har f.eks. klaget over, at jeg som dansker føler/mener at de danske myndigheder tilsidesætter MIN rettighed til et familieliv og at de selvsamme myndigheder skal beskytte min familieenhed. Ministeriets "svar" på det, var slet ikke noget svar, men snakken uden om, nemlig at min mand ikke kan gøre krav på at udrette sit familieliv i et andet land end hans eget. Når jeg klagede til Velfærdsministeriet over den manglende velfærd for os som danskere, der udsættes for disse regler ang. visa og FS, fik jeg igen et ikke-svar, nemlig blot en information om, at det ikke var deres område, så de sendte mit brev videre til det andet ministerie. Jeg skrev til dem igen, men det hjalp ikke på deres opfattelse. Det synes som om, at så snart der er en udlænding på banen, så slipper de åbenbart for at tage ansvar! De nægter simpelthen at se på sagen fra en danskers synspunkt! Til integrationsministeriet spurgte jeg, om der ikke er en instans, der tjekker et lovforslag før det bliver vedtaget, for om det går imod andre love. Det har de aldrig svaret på. :?: Når jeg klagede til samme ministerium over behandlingen og proceduren hos Udlændingeservice, fik jeg et brev, hvor der stod, "Vi har modtaget deres klage på deres mands vegne..... Det er s.. :evil: ikke på min mands vegne. Det er på mine egne vegne!! Det er mig der har skrevet 4 siders klage og ringet et hav af gange og blevet udsat for manglende oplysninger og en enkelt gang for behøvlet behandling. :evil:
Forleden mødte jeg en, der bor i samme ejendom som jeg. Han har været i US system i massere af år. Grunden til det er, at han er gift med en pige fra Brassilien og de har en lille søn. Sønnen er dansk statsborger og går i børnehave her, men fordi moderen er under 24, kan hun ikke få opholdstilladelse. I stedet har de så igennem en masse år fået 3 måneders visum til hende, og så har de søgt FS når de 3 måneder var ved at løbe ud. Så tager det US mange måneder at behandle sagen, som så ender med afslag pga alderskravet, og så rejser hun hjem til Brassilien og søger nyt visum. Efter 3 måneder kan hun komme igen, og så starter de forfra. Han fortalte at de ikke har holdt ferie sammen, de sidste 5 år. Dels fordi at når afgørelsen fra US kommer, har man kun 14 dage til at forlade landet, ellers bliver straffen, at hun ikke kan komme igen i lang tid. Hvor er tarvet for den danske mand og hans danske søn i den sag?
En veninde jeg har, har 2 børn. Børnene er danske statsborgere, men det er hun ikke. Hun har skam boet her i mange år og taler dansk og har taget uddannelse her. Men på et tidspunkt rejste hun tilbage til sit fødeland og pga forskellige omstændigheder -sygdom mv. - blev hun der lidt for længe så hendes fremmedpas ikke duede mere, og hun kunne ikke få lov at rejse tilbage til Danmark på det. Hendes mindste søn - dansk statsborger - måtte undvære sin mor i 5-6 år!! Hvor er det danske barns tarv i den sag?
Hver eneste dansker, der har en udenlandsk kæreste/ægtefælle/forældre kunne fortælle en historie, hvor deres tarv er overset/negligeret.
Hvis der er ca 4-5000 af os, hvert eneste år, må vi efterhånden være en pæn flok, og det er jo heller ikke kun os, der lider under det, men også vores pårørende, venner, kollegaer, der i et eller andet omfang kommer i berøring med den her negligering fra myndighedernes side og derfor den vedvarende dårlige behandling.
Alle jeg kender, som hører om de konsekvenser man oplever med nuværende udlændingelov ryster på hovedet i forbavselse, chok eller vrede. Nogle regnede heller ikke med, det ville være anderledes, fordi de mener man ikke kan forvente noget godt af en lovgivning, der er støttet af nuværende regering.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 28.03.2009 18:23:24

Hej Anne,

Som du nok har set i en anden tråd, tager jeg til et informationsmøde på Herning Bibliotek 2. april, hvor direktør Henrik Grunnet m.fl. fra US tegner og fortæller. Der er mulighed for at stille spørgsmål, og det har jeg tænkt mig at udnytte. Jeg synes dit indlæg her ovenfor lyder som noget, der var værd at tage med på mødet. Hvad siger du til det?

Kim
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2009 20:42:42

Anne:

Ærlig talt, der er blevet råbt og skreget om de her ting, lige siden reglerne for familiesammenføring blev strammet i 2002. Men de ansvarlige politikere vender helt bevidst det døve øre til og hælder vand ud af det andet. Der er kun 2 ting, som hjælper:

1) Stem på et af de få fornuftige partier i Folketinget.

2) Udnyt EU-reglerne og glem alt om de latterlige danske regler.

sysop
Geografisk sted: Odense
Kontakt:

Indlæg af sysop » 28.03.2009 21:37:42

og imens punkt 1. og 2. kører, så send flest mulig penge ud af landet.

Ingen grund til at smide brænde på sit eget bål jo.

zzenn

Indlæg af zzenn » 30.03.2009 19:56:47

Anne, jeg er helt enig med dig.

Desuden er den eneste måde at få ændret tingene på, inden for danmarks grænser, vel at klage og gøre vrøvl så folk og medierne bliver opmærksomme på at der er problemer - og således kan presse politikerne til at ændre reglerne.

Det plejede at være så nemt at få familiesammenføring at Pia og Co. sikkert måtte ty til rituel selvpiskning for at bære den mentale smerte at vide hvor nemt folk kunne komme til kærligheden over grænsen.

Nu har hun desværre fået sin vilje.. så det er vigtigt at oplyse folket om hvordan reglerne forhindrer danske statsborgere i at leve deres liv. Men det er svært, for mange folk har ingen interesse i ting der ikke direkte vedrører dem. Slemme indvandrerbander, det kan vi alle forstå (og det må vel gøre Pia så glad at de slås med rockerne i øjeblikket. Tænk bare på alt den gratis skræk folk bliver jaget i livet, helt uden hendes lugtende prædikener).. men kærlighed fra andre lande, det er der stadig et mindretal der har forståelse for.

Jeg synes du bør sende din post til alle aviserne. Hvem ved, måske er vi heldige :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 30.03.2009 21:17:58

Det der skulle til at ændre folks holdninger var nok noget langt mere massiv propaganda a`la de plakater, som Dansk Folkeparti jævnligt har haft succes med, f.eks. plakaten med den burkaklædte dommer.

Man kunne sagtens trykke nogle lige så effektfulde plakater, som illustrerer det latterlige og urimelige i den måde, danskere med udenlandske ægtefæller diskrimineres i Danmark.

Men det har ÆUG bare ikke penge til. Så i praksis er det største håb nok, at vi efter næste valg vil få en socialdemokratisk ledet regering af nogle helt andre grunde. F.eks. vælgernes bekymring over den stigende arbejdsløshed og/eller Lars Løkkes manglende popularitet.

Og at den regering så - trods de senere års "strammerretorik" fra både S og SF - vil føre en noget mere fornuftig og afbalanceret udlændingepolitik. Gør den ikke det frivilligt, ja så skal ÆUG godt nok bede om at få et møde med de relevante ordførere, og så skal de fandema have så mange verbale tæsk, der kan ligge på dem.

En rimelig grad af hensyntagen til børn med dansk statsborgerskab er f.eks. det mindste, man kan forlange af en ny regering. Og tør S og SF ikke engang gå med til det af angst for igen at miste vælgere til Dansk Folkeparti, så fortjener Thorning og Søvndahl at blive lagt på hjul og stejle og herefter brændt på det nærmeste St. Hans bål sammen med Inger Støjberg, Birthe Rønn Hornbæk, Bertel Haarder og alle de andre slyngler og vaneforbrydere fra V og K.

zzenn

Indlæg af zzenn » 01.04.2009 06:35:32

Wow, jeg vidste ikke at de havde plakater med en burkaklædt dommer. (har ikke været i danmark i flere år) De er ikke bange for at spille på racisme, hva? Selvom de vel nok kalder det noget andet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 01.04.2009 07:34:28

Plakaten med den burka-klædte dommer havde titlen "thi kendes for ret" samt en undertekst om, at "dette er fremtiden i Danmark, hvis der ikke gribes ind nu".

Det lykkedes med plakaten for Dansk Folkeparti at fremtvinge en bred offentlig debat om den hypotetiske mulighed for, at Danmark om cirka 10 år kunne få sin første kvindelige muslimske dommer, som bar tørklæde under udførelsen af sit hverv.

Dommerstanden var nemlig i et internt notat nået frem til, at det gav de eksisterende regler i princippet ikke mulighed for at forbyde. Sagen mundede ud i et lovforslag om et generelt forbud imod, at dommere bærer religiøse symboler, som har udsigt til at blive vedtaget med stemmer fra VKO samt S.

Selve denne lovgivning kan der argumenteres både for og imod, og det ligger nok noget uden for rammerne af, hvad der er rimeligt at diskutere i et forum som dette.

Men sagen er interessant, fordi den viser, hvordan det ved hjælp at nogle ret primitive virkemidler og for forholdsvis små penge lykkedes for Dansk Folkeparti at erobre den politiske dagsorden i Danmark.

Og få alle, privatpersoner såvel som partier, til at bruge tid og energi på at forholde sig til noget, som alene var en hypotetisk mulighed om cirka 10 år. Nemlig når de første tørklædebærende kvindelige jurastuderende har nået et punkt i deres karriere, hvor de i princippet har mulighed for at blive udnævnt til dommere.

Anne Alver

Indlæg af Anne Alver » 01.04.2009 15:24:41

Kim P. Nyberg skrev:Hej Anne,

Som du nok har set i en anden tråd, tager jeg til et informationsmøde på Herning Bibliotek 2. april, hvor direktør Henrik Grunnet m.fl. fra US tegner og fortæller. Der er mulighed for at stille spørgsmål, og det har jeg tænkt mig at udnytte. Jeg synes dit indlæg her ovenfor lyder som noget, der var værd at tage med på mødet. Hvad siger du til det?

Kim
Hej Kim

Jeg synes, det er fint, hvis du tager indlægget med på mødet, og stiller Henrik Grunnet m.fl. spørgsmålene. :)

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 02.04.2009 03:15:41

Anne,

Ok, jeg vil tage det med på mødet senere i dag. Forlods tror jeg dog ikke at svarene vil mildne dig. Det er korrekt, som du anfører, at du har ret til et familieliv. Det fremgår også af Menneskerettighedskonventionens artikel 8. Der er bare den hage ved det, at US også læser, hvad der IKKE står. Der står nemlig ikke noget om i konventionen hvor retten til at udøve den ligger. Og dermed kunne US måske sige, at retten lige så godt kunne udøves i din mands hjemland.

Med hensyn til dine klager over tingene, så tror jeg det hænger sammen med at det juridisk er din mand, der er ansøgeren. Ikke dig. Derfor vil de også betragte din mand som den reelle klager, hvor du blot har ført det ned på papir for ham. Udfra den betragtning, er der således ikke noget i vejen for at de skriver, at de har modtaget din klage på hans vegne.

Dette vil være min egen umiddelbare vurdering. Ved fremlæggelsen over for US, vil jeg naturligvis ikke komme med min egen tilkendegivelse, men blot fremlægge tingene, som de er beskrevet fra dig. Så må vi se hvad de siger til det. Jeg forventer at lægge svarene på dine frustationer her i tråden natten til fredag, når jeg kommer hjem fra arbejde.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 02.04.2009 13:14:19

Det forholder sig præcist, som Kim skriver, nemlig at standardsvaret fra de danske myndigheder er, at "der ikke umiddelbart er noget til hinder for, at parret tager ophold i 3. lands borgerens hjemland".

Og så skal man lige huske, at det ikke er Udlændingeservice, der har bestemt, at det skal være sådan. Det er et flertal i Folketinget samt embedsmændene i Integrationsministeriet, som udstikker retningslinierne for, hvordan Udlændingeservice skal administrere ansøgninger om FS.

Hvad angår det med, at det kun er den udenlandske borger, der betragtes som "part" i sagen, har Kim også fuldstændig ret. Men i hvert fald for visumansøgninger kan problemet løses ved, at ens ægtefælle eller kæreste underskriver en erklæring, hvor han eller hun giver den danske borger aktindsigt i sagen.

Princippet kendes i øvrigt også fra andre former for forvaltning. F.eks. i sundhedsvæsenet, hvor der også er opstået en tendens til, at de ansatte udelukkende henvender sig til patienten, og mere eller mindre ignorerer de pårørende.

I begge tilfælde handler det nok om, at man er meget bevidst om, at man ikke må umyndiggøre en myndig borger, og det er jo for så vidt fornuftigt nok.

Men i praksis er det helt sikkert gået for vidt, og er faktisk blevet til et stort irritationsmoment for de involverede. Og der er sikkert også tilfælde, hvor det misbruges til helt bevidst at gå uden om den person, som er "besværlig", fordi han eller hun udgør en ligeværdig "modstander".

Det er således lettere for en læge at overtale en dødssyg patient til, at det ene eller andet er ok, end at overtale hans raske hustru eller søn. Og det er lettere for Udlændingeservice at binde en person, som ikke taler dansk og kender nada til dansk lovgivning, èt eller andet på ærmet, end at slippe afsted med den samme søforklaring over for hans højtuddannede og velformulerede danske hustru.

Anne Alver

ændring

Indlæg af Anne Alver » 03.04.2009 13:39:06

Jeg er godt klar over, at US osv. som udgangspunkt følger loven, men så er det jo loven, der må ændres! Hvis loven krænker vores rettigheder/friheder er den efter min mening forkert!

Jeg har fået tilbagemelding fra Integrationsministeriet, så nu er det Ombudsmandens tur.
Hold da op en masse ekstra arbejde man får .... :D

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 03.04.2009 13:57:17

Jeg har lagt et svar til Anne Alver i tråden om infomøde med US i Herning. Tråden findes under fanebladet "EU-klagesager" her i forum.

Besvar