Selvforsørgende - dokumentation?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Anne&Todd
Geografisk sted: Danmark/New Zealand

Selvforsørgende - dokumentation?

Indlæg af Anne&Todd » 11.02.2009 16:58:39

Hej med jer.
Så er det i morgen vi skal søge om FS efter EU.
Jeg er helt nervøs som var det eksamenspapirer det skulle afleveres :D

Jeg håber jeg har udfyldt alt som jeg skal. Men må lige have en sparingspartner med ind over her ;-)

Vi har udfyldt at vi var selvforsørgende i Sverige, da jeg jo var under uddannelse i Danmark. Og Todd ikke kunne finde et job.
Så står der at man skal dokumentere hvordan vi har kunne leve. Der har jeg skrevet SU/SU lån + opsparing. Er det så ikke nok at jeg vedlægger udskrift at mine SU/SU indtægter på 7500.
Hvor meget er grænsen egentlig for at man har kunne leve i Sverige? Vi har fået en del penge af mine forældre til at holde os kørende, men det kan jeg jo ikke rigtige påvise.. Tror i det er ok?

Desuden har vi vedlagt: Fremlejekontrakt for vores lejlighed, working/holiday visum aftale for min mand, skattepapirer med påført CPR på os begge, opgørelse fra vores danske lejlighed, da vi flyttede ud. Også en oversigt over at jeg har modtaget SU/SU lån.

Please kan en eller anden ikke fortælle mig at det er godt nok :oops:

Lige meget hvad udfaldet blir, så skal i alle herinde have tusind tak for alt den hjælp jeg har fået. Hvis ikke det var for jer, specielt Nanna, Skaanebo og Fundiver, så havde jeg ALDRIG fundet ud af alt det her. Jeg håber det hele får en lykkelig udgang
:D

RasmusRS

Indlæg af RasmusRS » 11.02.2009 21:00:28

Hmm, jeg studser lidt over, om det mon er nødvendigt at vedlægge sine skattepapirer? Da vi søgte, inkluderede vi udover mine dagpengepapirer desuden bankudskrifter.
Ellers synes jeg, at det lyder som om, I har vedlagt mere end rigeligt :) Det taler sikkert også til jeres fordel, at din mand har haft visum til Danmark før (det samme var tilfældet for min kone).
Har I forresten husket at kopiere alle sider i din mands pas? Deri er der jo også bevis for, at han tidligere har haft visum til landet.

Held og lykke med det! Vi skal nok krydse fingre.

Vh.
Rasmus

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 18.03.2009 18:49:10

Hej alle,

Jeg står med samme problem som Anne, og er usikker på hvilken dokumentation jeg skal/kan vedlægge.

Min mand har endelig fået opholdskort i Sverige efter 3½ måned og vi har tænkt os at søge OT i Danmark i næste uge, så fremt jeg kan have ansøgningen klar. Det er dejligt at være halvvejs men der er stadig lang vej endnu.

I tiden i Sverige har jeg ikke arbejdet ret meget og min indkomst er derfor ret lav. Vi har også levet af min opsparing i form af kontanter og fået lidt hist og her af mine forældre, som ikke kan dokumenteres. Jeg er derfor ret bange for, at US vil påstå, at vi ikke kan være selvforsørgende og give afslag.
Den opsparing vi bl.a. levede af hævede jeg fra min konto i efteråret, så jeg kan godt bevise det, men jeg tør ikke stole på, at US godtager det og det drejer sig også kun omkring 15.000 kr.

Det står dog i ansøgningen, at de vil godkende en som selvforsørgende, hvis man tjener hvad der svarer til starthjælp. Så vidt jeg kan se er det omkring 5000 før skat, hvilket jeg synes lyder urealistisk og derfor bliver nødt til at spørge om dette kan passe?
Hvis man ikke skal tjene mere end det kan jeg nok godt dokumentere det i form af min løn.

Vil det mon være nok at sende dem min ansættelseskontrakt eller vil de så bede om yderligere dokumentation?

Håber der er nogen, der ligger inde med svar. Så vidt jeg kan se har Anne ikke været på forummet i lang tid.

skaanebo

Re: Selvforsørgende - dokumentation?

Indlæg af skaanebo » 18.03.2009 19:33:22

Anne&Todd skrev:H

Vi har udfyldt at vi var selvforsørgende i Sverige, da jeg jo var under uddannelse i Danmark. Og Todd ikke kunne finde et job.
Så står der at man skal dokumentere hvordan vi har kunne leve. Der har jeg skrevet SU/SU lån + opsparing. Er det så ikke nok at jeg vedlægger udskrift at mine SU/SU indtægter på 7500.
Hvor meget er grænsen egentlig for at man har kunne leve i Sverige? Vi har fået en del penge af mine forældre til at holde os kørende, men det kan jeg jo ikke rigtige påvise.. Tror i det er ok?
Nu er 7500 DKK ikke særligt mange penge for to personer at leve af, og hvis I har levet af opsparing eller forældres gaver til jer, så ville jeg forsøge at dokumentere det ved bankkontoudtog eller et gavebrev fra forældrene, hvor der står, hvor meget de har givet jer. Held og lykke!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2009 20:49:10

Har I søgt om et opholdskort i Sverige til Todd? Hvis nej, så ved I jo ikke, om I opfylder det svenske forsørgelseskrav eller ej.

Jeg vil helst ikke male fanden på væggen, men det er en skidt ting at give Udlændingeservice en undskyldning for at sige nej. Og her kan det måske være et problem, hvis du ikke har haft indkomst nok til at forsørge jer begge to i Sverige (leve op til det svenske forsørgelseskrav).

I så fald kunne Udlændingeservice nemlig muligvis finde på at påstå, at du ikke har haft status som "selvforsørgende EU-borger" i den tid, du boede i Sverige. Eller i hvert fald, at I ikke har haft "et reelt samliv" i Sverige. For hvordan kan I have haft det, hvis din indkomst ikke rakte til at forsørge jer begge to?

Det er måske lidt sent for jer nu, men for andre må det så absolut anbefales at sørge for, at man lever op til forsørgelseskravet i den tid, hvor man bor i det andet EU-land. For Udlændingeservice leder jo givetvis med lys og lygte efter ting, de kan bruge som en undskyldning for at nægte at udstede et opholdskort. Og det skal man bare ikke give dem, hvis det på nogen måde kan undgås.

Og desværre tror jeg ikke, at økonomisk støtte fra ens forældre tæller med i opgørelsen af forsørgelseskravet, men mindre der ligefrem laves en form for kontrakt, hvor forældrene forpligter sig til at fortsætte denne støtte, så længe det måtte være nødvendigt.

Men hvis huslejen ikke har været alt for høj, så er 7.500 DKK måske også nok til at opfylde det svenske forsørgelseskrav med den nuværende lave kronekurs. Det må jo i givet fald komme an på en prøve.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.03.2009 20:53:11

Azade: Hvis du tjener, hvad der svarer til 2 x starthjælp, så opfylder du forsørgelseskravet i Danmark, forudsat at I ikke har børn. Og når din ægtefælle lige har modtaget et opholdskort i Sverige, så må det betyde, at du også har opfyldt det svenske forsørgelseskrav.

I jeres tilfælde vil jeg derfor ikke mene, at der er noget at være bekymret for. Og især ikke, hvis du kan dokumentere din fremtidige arbejdsindkomst i form af ansættelseskontrakt i Danmark eller lignende.

Mohammed

Indlæg af Mohammed » 19.03.2009 01:01:00

Hej alle sammen.
Nu hvor denne tråd er oprettet, tillader jeg mig lige at stille et spørgsmål om min situation. :)
Jeg er studerende dvs. får udeboende SU på 4500 kr. efter skat.
Jeg har et deltidsarbejde hvor jeg tjener ca. 3000 kr. efter skat.
Jeg betaler kun 2000 for boested i sverige hos min ven.
Jeg har en lille opsparing på 15.000 kr.
Er dette nok hvis jeg skal søge efter EU-reglerne, når mig om min kone skal tilbage til Danmark, efter vi har boet de 10 uger i sverige?
Jeg kan ikke tjene så mange penge som nævnt oven over, da jeg studere i Danmark.

MVH
MO

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.03.2009 08:07:49

Leveomkostningerne er forskellige fra land til land, og de 2 x starthjælp er mig bekendt det, som kræves, for at man regnes som selvforsørgende i Danmark.

Men hvad der reelt kræves af økonomiske midler i et andet EU-/EØS-land er vel en anden sag - det er fx langt billigere at leve i Rumænien eller Bulgarien end i England eller Schweiz.

Det eneste nogenlunde håndfaste vi har at arbejde med, når det gælder Sverige, er derfor, om I ville kunne have opnået opholdskort i Sverige efter Migrationsverkets bedømmelse og beregning. Her er tommelfingerreglen, at to voksne samboende skal have mindst 6000 SEK til overs at leve for om måneden, når alle faste udgifter er betalt.

Hvis du har 7500 DKK i nettoindkomst og 2000 DKK i boligudgift har du 5500 DKK tilbage. Herfra skal så trækkes andre faste udgifter - fx pendlerkort, ca. 1000 DKK, forsikring og evt. andre faste udgifter. Hvis vi siger, du ikke har andre udgifter end pendlerkort, så har I 4500 DKK at leve for om måneden = 6500 SEK, hvilket lige præcis er 500 SEK mere end påkrævet og derfor i teorien burde være tilstrækkeligt. Men det er altså et meget stramt budget. At du har opsparing hjælper naturligvis en del, ligesom man, hvis man modtager gaver fra familie, bør sørge for at pengene sættes ind på en bankkonto, så man faktisk kan dokumentere, at man har været i stand til at forsørge sig selv.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.03.2009 09:54:27

Jeg vil gerne bruge denne sag som anledning til at understrege, at vi stadig befinder os i lidt ukendt territorium m.h.t., hvad der præcist skal til for, at Udlændingeservice vil anerkende, at man har boet i et andet EU-/EØS-land som "person med tilstrækkelige midler".

For det er kun siden 6/10 2008, at Danmark overhovedet har anerkendt rettighederne for denne gruppe. Og derfor er der endnu ikke ret mange, som har nået at få opholdskort eller afslag som "person med tilstrækkelige midler". Og da slet ikke af folk, som kun har boet kort tid i et andet EU-/EØS-land.

Indtil der danner sig at billede af Udlændingeservice administrationspraksis, vil jeg derfor ærlig talt råde folk til at gå med både livrem og seler, hvis de vil udnytte retten til fri bevægelighed som "person med tilstrækkelige midler".

Søg om et opholdskort til ægtefælle i det EU-/EØS-land, I er flyttet til, og vent gerne på, at det er blevet udstedt. Sørg under alle omstændigheder for at opfylde forsørgelseskravet i det land, I er flyttet til og saml så meget dokumentation som muligt på, at I har været "reelt etableret" i det pågældende land.

Og meld så meget gerne tilbage her i ÆUG´s forum, når I får jeres opholdskort eller måske et afslag, så vi kan danne os et billede af, hvor de mulige "fælder" ligger begravet.

azade
Geografisk sted: Danmark - indtil videre

Indlæg af azade » 19.03.2009 11:43:27

Tak for opmuntringen fundiver! :)

Jeg tror nu at jeg vil vedlægge dokumenter for vores "opsparing" også, da jeg ikke stoler en meter på US. De har før prøvet at spænde ben for os, og jeg bange for at det er normal praksis hos dem. Man skulle tro at de fryder sig over at gøre livet surt for "landsforræderiske" borgere og bruger alle midler for at give afslag.

Det undrer mig også meget, at det er så vigtigt at sende dokumentation for forsørgelse. Så vidt jeg er bekendt, bliver en OT annulleret, hvis man søger nogen form for offentlig støtte.

ProudLeb

Dokumentation.

Indlæg af ProudLeb » 19.03.2009 13:53:09

Hey!

Jeg sender vores ansøgning 27/3.

Er der nogen som ved om man kan sende lønsedler/bankudskrifter. ind til US bagefter man har sendt Ansøgningen.

Det giver lige pludseligt nerver på, alt det her.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 19.03.2009 14:08:37

Proud,

Det vil være smartest at sende hele balladen ind i ét hug, det sparer en masse tid og besvær for alle parter.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

ProudLeb

Hey!

Indlæg af ProudLeb » 20.03.2009 10:30:55

Joo, det er rigtigt.

Det er bare lige det at min kones visum udløber 30/3.
så det er så skidt som det kan blive.
Men jeg vil forsøge at få fat på min sidste lønsedel inden da, elers må jeg se om ikk vi skla aflevere vores ansøgning d. 30.

Men en helt anden ting er... arbejder i dk og bor i sverige, det er jo sådan at en del gang har købt ind danke supermarked Kæder.
Vi har self også købt ind i Sverige, men mest i dk.

Kommer det til at spille en Rolle ?
Skal jeg undlade at Sende kopier a mine danske kviteringer med i ansøningen ?

Så er det jo også det at jeg har brugt mit Dan-kort i både Dk og Sverige.
Man vil ud fra min bank udskrift se at jeg har brugt det i Dk.

Tror i det er bedst at undlade alt hva der knytter mig til dk, at sende med i ansøgningen ?

Det er vel ikke forbudt at købe ind på vej hjem fra arbejde ?`

Jeg kan evt. Smide en Note om at mine køb i dk er lavet i medens jeg var på vej hjem til sverige fra arbejde i dk.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.03.2009 13:15:34

Hvor du køber ind til livets opretholdelse, er sagen fuldstændig uvedkommende, og de vil ikke bruge tid på at studere det. Det de kigger på er bundlinien, når alle faste udgifter er betalt.

Hvis visum udløber den 30 og lønsedlen udleveres samme dato, behøver du ikke stresse. Bare send det du har den 25. og så må du eftersende resten, når du får det i hænderne.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

ProudLeb

Doku

Indlæg af ProudLeb » 20.03.2009 13:56:00

Hey kim, Tak for svaret.

Yeah det er lige det med de Udgifter.

Altså jeg havde ikke noget arbejde fast arbejde hele første månede jeg boede i sverige, jeg havde 3 lørdags vagter hos Adecco.

Men jeg tog der over med en opsparing på 50.000Kr
Jeg har fået min Første løn 1/3 på 9500Dkr. Udbetalt
Min Næste løn pga noget pga overarbjde 13000kr Udbetalt

tror i ikke jeg burde kunne kalde mig selvforsørgende med tilstrækkelig midler ?

Så derfor håber jeg på at jeg kan få min sidste lønsedel Med.

Besvar