FS med russisk kvinde

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
neslo
Geografisk sted: Vordingborg

FS med russisk kvinde

Indlæg af neslo » 22.01.2009 15:32:39

Hej!
Jeg/vi er nu nået dertil at min russiske veninde og jeg vil giftes og derefter søge familiesammenføring.
Mit spørgsmål er egentlig blot - i første omgang - om ikke vi skal gøre det at vi efter vielsen straks ansøger om FS - og imens vil hun så kunne bo hos mig på processuelt ophold? Hendes visum vil jo naturligvis i denne periode udløbe - men det mener jeg at have forstået ikke skulle være et problem.
Har jeg ret? - Der skal nok komme flere sprørgsmål fra mig i løbet af 2009 - men jeg håber jo at ved udgangen af året skulle alt være på plads :)
Håber på svar - på forhånd tak
Neslo

Mwaka1
Geografisk sted: Danmark & Tanzania

Indlæg af Mwaka1 » 22.01.2009 15:46:00

din kæreste/kone kan godt bo hos dig på processuelt ophold mens Jeres ansøgning behandles.
Rigtig meget held og lykke

neslo

Indlæg af neslo » 22.01.2009 15:53:14

Mwaka1 skrev:din kæreste/kone kan godt bo hos dig på processuelt ophold mens Jeres ansøgning behandles.
Rigtig meget held og lykke
Tusind tak - både for hurtigt svar og den venlige hilsen :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.01.2009 17:27:57

I skal starte med at finde ud af, om I vil søge efter de nationale danske regler eller efter EU-reglerne. Det er langt mest fordelagtigt at komme ind under EU-reglerne, men kræver til gengæld, at I skal starte med bo mindst 10 uger i et andet EU-land. F.eks. i Sverige eller Tyskland.

Læs nogle af de mange indlæg om emnet i forum "Sverigesløsningen" samt "EU-regler og erstatningssag".

neslo

Indlæg af neslo » 22.01.2009 18:59:19

fundiver199 skrev:I skal starte med at finde ud af, om I vil søge efter de nationale danske regler eller efter EU-reglerne. Det er langt mest fordelagtigt at komme ind under EU-reglerne, men kræver til gengæld, at I skal starte med bo mindst 10 uger i et andet EU-land. F.eks. i Sverige eller Tyskland.

Læs nogle af de mange indlæg om emnet i forum "Sverigesløsningen" samt "EU-regler og erstatningssag".
Vi har begge to for længst passeret de 24 - så det skal være efter de danske regler - og forskellige forhold gør også, at jeg ikke rigtig kan forlade lokalområdet i længere tid af gangen.

Men tak for svar - og jeg vil kikke nærmere på diverse indlæg og regler - jeg har endnu god tid til at få det til at gå op i en forhåbentlig højere enhed.

Det er bare dejligt at få bekræftet at vores påtænkte plan kan realiseres - foreløbig at hun bor her mens vi venter på FS.

I øjeblikket venter jeg på svar fra min kommune om hvilke dokumenter de vil kræve fra hende til en vielse - i oversat format - der skal vel en autoriseret translatør til det - og med een eller anden officiel påtegning?

Alf

Indlæg af Alf » 22.01.2009 19:58:29

Hej

Da jeg skulle giftes her i dk, med min russiske kone, da ville de på kommunen have hendes skilsmissepapire med en apostille påtegnelse på, og så både apostillen og skilsmisse papirene oversat ( Engelsk - Dansk - Tysk ) og så en civilstansattest fra hende.

Netop en civilstansattest fra rusland er et problem, da de ikke har en sådan en i rusland, jeg snakkede med den Russiske ambassade her i DK, de ville gerne lave et dokument som kunne bruges istedet for.

I sidste ende endte det med, at hendes skilsmissepapire med apostille og begge ting oversat var nok, sammen med hendes pas.

lykke til :-)

Mvh. Alf

neslo

Indlæg af neslo » 23.01.2009 00:01:42

Tak for indlæg Alf!

Sådan en apostille - den må skulle være fra Rusland?

Hvis vi så får den og hendes skilsmissepapirer oversat herhjemme af en autoriseret tolk - måske sammen med hendes pas - mon så ikke kommunen vil mene at det er OK - det håber jeg som nævnt at få svar på fra dem - engang :)

Tak for svar - som sagt - det er næppe mit sidste spørgsmål - faktisk har jeg allerede eet mere:

Vi havde planlagt at jeg skulle besøge hende i Rusland til sommer inden vielse i efteråret - men nu vil vi faktisk gerne noget hurtigere flytte sammen - så vi snakker om at blive gift i Juli her i DK. Det betyder så at jeg ikke har besøgt hende i Rusland men hun har været hos mig til den tid tre gange - ialt nok cirka 36 - 40 dage. Vil dette sammen med vores nu eet årige bekendtskab via mails (hver dag) være OK for en familiesammenføring uden problemer? Tilknytningskrav er i orden, bolig har jeg og økonomi er så vidt jeg kan læse uden problemer for os.

Ved du det Alf?

På forhånd tak - igen :)

Alf

Indlæg af Alf » 23.01.2009 01:26:25

Hej neslo

Det var så lidt, hjælper gerne med det jeg kan :-)

Ja apostillen skal laves i Rusland, om oversættelsen også skal laves i Rusland, det ved jeg ikke, tror såmænd at den også kan laves her i DK. Min kone fik hendes papire ordnet der over, og sendte så et scan til mig, alle disse scan sendte jeg så til kommunen, efter nærmere aftale med dem. Tag og ring til kommunen og snak med dem personligt, rart at have alle papiren iorden inden din kæreste kommer her over.

Kommunen ville også have et bevis på at hun rent faktist levede i Rusland, da hun fik sin skilsmisse, fik at vide, at det var for at sikre sig, at den retsligt er gyldig.

Min kommune ville også gerne have hendes dåbsattest / fødselsattest oversat, grundet at så kunne de skrive i viels attesten hvilken by hun er født i, men efter nærmere aftale var det ikke nødvendig, da hendes pas kunne bruges dertil.

Min og konens situation : vi har kendt hinanden i ca. 15 mdr. inden vi søgte om FS, jeg har aldrig været derover ( vil gerne ) vi har været sammen i Egypten og Tyrkiet, samt hun har været her over 2 gange inden vi søgte. Vi er kommet i den lille bunke inde hos US, vi har fået besked på at vi vil have en afgørelse senest den 14 feb.

Jeg ved jo ikke om det ender med det ene eller det andet, men tror på at det ikke har betydning for vores FS, om jeg har været på besøg i Moskva, eller ej. Tror at det har betydning hvor meget man har været sammen, men om det er her eller der, tror jeg ikke betyder det store. Det at min kone har været i DK 2 gange, og at vi har en hel del dokumentation for det, det lægger jeg støre betydning i.

Min personlige gæt, det er at i burde ikke have noget problem, men jeg arbejder jo ikke hos US ........ det er jo dem der har magten :-(

Spørg bare igen, hvis der er noget jeg kan hjælpe med :-)

Mvh. Alf

neslo

Indlæg af neslo » 23.01.2009 14:48:43

Hej igen!

Ja tak - jeg skal nok komme med flere spørgsmål, allerede her er eet . Den der apostille - hvor pokker får hun lavet den - hun bor ikke i Moskva - ikke engang i St. Petersburg - dog kommer hun af og til til St. Petersburg?

Jeg er enig med dig i at det ikke burde få indflydelse hvor vi har mødtes - og jeg tror da at vores lange korrespondence og de møder vi har haft må have betydning. Hun har netop skrevet at hun rigtig gerne ville have mig på besøg i hendes hjemby inden hun flytter herover - et ønske jeg selv har udtalt - så jeg vil prøve at finde ud af om ikke jeg kan smutte en uges tid til sommer - foreløbig skulle hun gerne herover i forårte - med de nødvendige papirer i hånden - så alt er klar til vielse til sommer - måske skal jeg også snakke med præsten - der er jo ikek noget galt med en kirkelig vielse - det ville hun også gerne.

Tak igen for hjælp og for mulighed for at spørge igen :)

Neslo

Alf

Indlæg af Alf » 23.01.2009 17:09:31

Hej

Apostilen laves af en official myndighed, men hvilken er jeg dig svar skyldig på, vil spørge konen om det, jeg kan først spørge hende på mandag, ved at det tog ca 3 - 4 uger at få apostillen og oversættelsen lavet.

En kirkelig vielse er der bestemt ikke noget galt i :-)
men lige meget hvor i vil giftes i DK da er det din hjem kommune der skal lave prøvelsattesten

Jeg vender tilbage når jeg har snakket med konen om det :-)

Mvh. Alf

neslo

Indlæg af neslo » 23.01.2009 23:16:12

Hej Alf

Det med kommune og kirke fandt jeg også ud af - så jeg bliver nødt til at rykke dem - i kommunen - OK der er tid nok endnu - men det bliver da forhåbentlig snart forår.

Hvis du kan finde svar på apostillen vil det bare være kanon. Jeg har skrevet til hende om det - og hun har så ikke spurgt nærmere om det - men det kan komme senere - allerede nu vil jeg fortælle at du kan hjælpe - også med det.....og så sender hun sin hilsen til dig og konen - og takker for den hjælp jeg allerede nu har fået af dig - også tak fra mig :)

Fik I oversat dokumenterne i Rusland? Eller mon det vil være bedst at få det gjort i Danmark af en autoriseret translatør?

Mange hilsener

Neslo

Alf

Indlæg af Alf » 24.01.2009 00:31:44

Hej

Ja, hun fik alle dokumenterne oversat i Rusland. Jeg fik fat i konen her til aften, hun fortalte mig, at hun bare søgte på nettet, efter et firma ( translatør ) der kunne ordne det for hende, dette firma ordnede så alt med oversættelse og apostille. Apostille er et slags ægtheds bevis på at dokumentet er orginalt, da den apostille påtegnelse de Russiske myndigheder laver er på Russisk, da skal både skilsmissebevillingen og apostillen oversættes. Vi valgte at få det lavet der over, og konen lavede så et scan af alle papirene, og sendte dem til mig. Derefter kunne kommunen jo så give en forhånds godkendelse. Vi valgte den løsning, da vi helst ikke ville ende op med, at hun var her i landet, og alt var parat, bare ikke papirene.

Jeg tror da at det kan oversættes her i landet, er ikke 100 % sikke, men tror nok at apostillen skal laves i Rusland. Prismæssigt kan jeg ikke huske hvad det kostede, men tror ikke det bliver billiger her i landet.

Tak for hendes hilsen, også mange hilsner her fra :-)

Alf

Besvar