Hjælp. Kan min kæreste være min samlever efter kun3 måneder?

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
aspirations345

Hjælp. Kan min kæreste være min samlever efter kun3 måneder?

Indlæg af aspirations345 » 04.12.2008 06:31:16

Hej,
Jeg vil gerne prøve at få familesammenføring med min kæreste. Ham har jeg kendt i to år, og vi har været kærester i lidt over et år. Det er online kærlighed, desværre fordi han bor i canada og er canadisk statsborger. Han har været i dk 2 gange og boet here i 90 dage i sommers.
Jeg er 27 år gammel og han er 20 :), og vi vil ikke giftes fordi det synes jeg er for tidligt, men vi vil gerne bo sammen i dk og prøve hvordan det går. Han kan komme til dk med 90 dags visum og 1 års working holidays visum. For at få familiesammenføring til samlever skal man have boet sammen i mindst 1,5-2 år og plus skal han også være over 24 år, medmindre vi bruger EU retten.
Mit sprøgmål er, kan vi flytte til et andet EU land allerede i maj i år i 10 uger og komme tilbage og søge om familiesammenføring, selvom vi kun har boet sammen i 10 uger så? Vil det være muligt? Jeg er selvfølgelig ked af at jeg skal forlade alt i dk, sælge min andelslejlighed med billig husleje, og forlade mit studie, selvom jeg kan komme tilbage til studiet, og så har jeg også et nemt og godt job, men det er ikke i positiv listen.
Min kæreste har fået vikar vagt som IT medhjælper, men han vil ikke blive fuldtidsansat og vil ikke komme til at tjene over 25,000 kr som det kræves af danmark. Han er ellers snart uddannet noget der svarer til datamatiker, og vil læse videre til computer science online. Jeg læser selv til datamatiker.
Jeg synes det hele er så besværligt, og så er jeg også bange for at hvis jeg flytter til et andet EU land, så bliver jeg selv smidt ude af dk; og jeg vil gerne gør min uddannelse færdig, men det vil tage 1,5 år mere after han flytter til dk med visum og working holidays visum.
Jeg håber at nogen vil svar på mit spørgsmål om hvis det er muligt at vi kan få samlever familiesammenføring efter vi kun har boet sammen i f.eks Bulgaria i tre måneder, og ikke har boet sammen før.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2008 07:54:54

Hvis I ikke er klar til at tage springet og gifte jer endnu, så er det vel fint nok, hvis din kæreste kan komme til Danmark i 15 måneder ialt på henholdsvis turistvisum og "working holiday" visum. Så kan I jo bo sammen i DK i de 15 måneder, og dermed få tid til at prøve jeres forhold af.

Når de 15 måneder så er gået, må I flytte til et andet EU-land end Danmark i mindst 10 uger, og herefter vil I om ikke andet være meget tæt på at opfylde kravene til, hvor længe man skal have boet sammen for at kunne søge familiesammenføring efter EU-reglerne uden at være gift. Eller alternativt er I måske på det tidspunkt klar til at gifte jer. Eller alternativt kan I måske tage til Canada og bo sammen der i en periode.

Så glem dog alt om familiesammenføring her og nu, hvis I gerne vil have mere tid sammen for at prøve jeres forhold af, og din kæreste oven i købet kan komme 15 måneder til DK på anden vis.

Familiesammenføring er jo - som navnet også siger - noget der er tænkt for FAMILIER, altså for par, som er mere veletablerede end jer.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2008 08:20:46

Fik måske ikke skrevet det helt klart, men også efter EU-reglerne er det et krav, at man skal have boet sammen i en længere periode (muligvis 18 måneder, kan ikke huske det), hvis man vil familiesammenføres uden at være gift. Så svaret på dit spørgsmål, om I kan søge efter EU-reglerne allerede i maj 2009 uden først at gifte jer, er et klokkeklart nej.

Til gengæld har jeg den gode nyhed til dig, at du ikke behøver at opgive hverken andelsbolig eller studieplads i Danmark, selvom du flytter til et andet EU-land i en periode for dermed at opnå de samme rettigheder til familiesammenføring i Danmark, som en græker eller en portugiser automatisk har.

Andelsboligen kan du fremleje, hvis ellers foreningen tillader dette, og studiepladsen kan du også godt beholde. Ingen af delene vil således forhindre dig i at opnå status som EU-borger, idet det ENESTE krav siden 6/10 2008 har været, at man skal have været "reelt etableret" i et andet EU-land.

Hvilket blot vil sige, at du skal bo i et andet EU-land, og at du også rent fysisk skal opholde dig på din adresse og kunne dokumentere dette. Udlændingeservice vil således føre en relativt skrap kontrol med, om nogle "snyder" ved at flytte deres folkeregisteradresse til typisk Sydsverige uden selv at flytte med. Men det er så faktisk også alt.

Ønsker I at søge om familiesammenføring i Danmark efter EU-reglerne, efter at I er blevet gift eller har boet sammen i mindst 18? måneder, så kan du altså f.eks. flytte til Sydsverige og pendle til dit danske studie hver dag i den periode, hvor du bor der. Og din danske andelslejlighed kan du kort og godt fremleje for f.eks. 3 eller 6 måneder, medens du bor i Sydsverige.

En mulig "køreplan" for jer kunne derfor være, at I starter med at bo sammen i Danmark i de 15 måneder, hvor din kæreste kan være her. Lige inden de 15 måneder er gået flytter I så til Sverige og søger familiesammenføring til din kæreste i Sverige efter EU-reglerne. På det tidspunkt vil I sammenlagt have boet sammen (I Danmark) i mindst 18 måneder inkl. de tidligere ophold på turistvisum, og spørgsmålet er, om ikke det er godt nok. Og hvis ikke, så kan I jo gifte jer til den tid.

Efter mindst 10 uger, hvor I bor i Sverige og du pendler til din danske studieplads, kan I så "fortryde" og flytte tilbage til Danmark og søge FS efter EU-reglerne, enten som gift par eller som samboende gennem mindst 18 måneder.

Håber I finder ud af det hele!

aspirations345

Tak til fundriver199

Indlæg af aspirations345 » 04.12.2008 13:19:51

Hej fundiver199,
Tusind tak for dit langt svar. Jeg bor meget tæt på US, så jeg tog chancen og gik ind idag for at sprøge om mit spørgsmål. Min kæreste og jeg vil gerne bygge hjemmesider. Vi havde tænkt at flytte til London og bygge hjemmesider til restauranter der, men det er så dyrt at bo der selvom det bare er en meget lille lejlighed. Vi har ikke rigtig lyst til at tage et firma job, men gerne vil være selvstændige programmør og webmaster.
Problemet med at blive gift er at han er for ung til at blive gift lige nu og jeg er skilsmisse barn, som er meget bange for at blive gift og så skilt igen, derfor er jeg ikke klar til at springe i et ægteskab uden at jeg har kendt nogen i mindst 3 år.
US har som du sagde sagt til mig at jeg behøver ikke at sælge min lejlighed i dk. Mit arbejde ved jeg at jeg vil få igen, og vil gør mit studie færdig også. Men jeg vil gerne søge om familiesamføring snarest istedet for at vente et år og 90 dage. Min kæreste og jeg har mulighed for at arbejde for et tektil firma og fabrik og bygge hjemmesider for dem i Bulgarien i sommerferien. Han kan bo i Bulgarien i 90 dage, og så kan vi komme tilbage og han kan bo her i 90 dage plus et år, og vi søger familiesammenføring her i dk. Hvis det ikke går med at for familiesammenføring her så bliver jeg ihvertfaldt færdig med mit studie i dk på det tidspunkt og vi kan måske realt flytte ude af dk, ellers ville vi have boet sammen i 18 måneder på det tidspunkt.
Så vi vil starte med at arbejde i Bulgarien i sommerferien og ser hvordan det går derefter. Jeg ved ikke om et år og 180 dage er nok til at man kan blive gift med hinandan, fordi jeg ønsker slet ikke at blive skilt når jeg engang bliver gift med nogen. Man han vil da heller ikke bo i dk hvis det ikke var fordi han vil være tæt på mig, hvis vi bliver skilt går han selvfølglig tilbage til canada og sit liv. Kærlighed er så svært ligemeget hvem man er...
Jeg har stor respekt for de folk der faktisk bliver gift med hinanden og få børn sammen, og jeg har stor respekt for gamle mennesker der har været gift i rigtig lang tid, men desværre kender jeg til min forældres ulykklig kærlighed, og at vokse op uden min mor, så det ønsker jeg ikke til migselv og mine børn. Jeg kender også til mit sidste forhold med en medicin studerende fra indien,som jeg besøgte 7 gange om året hvert år i 3 år, indtil jeg blive nødt til at sige farvel til ham fordi jeg kan ikke bo i indien og det virkede umuligt at han kunne komme og bo i dk uden at det skulle går helt ud over mit liv,at jeg skulle forsørge ham med fuldtidsstudie ved siden af, indtil han havde lært dansk og beståede nogle medicin studie prøver i denmark. Det er mit skæbne at jeg ikke kan bo sammen med en jeg er forelsket i fordi jeg bliver forelsket i folk uden for denmark.Suk!

aspirations345

For resten

Indlæg af aspirations345 » 04.12.2008 13:43:17

Oh for resten hvis det kunne hjælpe nogle andre, så hos udlændingsstyrelsen idag fik jeg at vide at vi sagtens kan søge om familiesammenføring som samliver i dk selvom vi kun har boet sammen i 3 måneder. Så jeg kan godt prøve i maj 2009, det er Plan A, 18 måneder sammen er plan B, at gifte os er Plan C, flytte helt ude af dk er Plan D, og hvis det hele er så frustrende så gå vi bare fra hindanden fordi det bliver alt for stressende at have et lykkelig forhold i sådanne omstændigheder.

aspirations345

Indlæg af aspirations345 » 05.12.2008 15:34:42

Synes stadigvæk ikke at mine planer er helt 100% gode. DF og regeringen har planer om at lave nye love inden 1 sep 2009, så mine chancer er ikke gode. Har ligesom besluttet at han kan bare bo i canada indtil han bliver 24 og jeg bliver her hvor jeg har mit studie, mit arbejde, mit hjem, min famile og venner og min gammel mormor. Jeg tror at det er så risikabelt med at får familiesammenføring ved bare at bo og arbejde i bulgarien i 3 måneder, og jeg vil ikke invitere ham til dk i 1 år 90 dage hvor han skal opsige alt han har der bare for at blive sendt tilbage til canada igen og skulle starte forfra.
Der er ikke gået mere end 2 uger siden vi planlægde at vi vil gerne bo sammen men det hele er næsten umuligt. Tillykke DF og Venstre, deres regler er ikke frustrations værd for mig. Jeg trives ellers godt i dk uden en kæreste.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.12.2008 18:44:36

Hvad er det for nogle planer om nye love, som du har hørt om? Husk nu, at vi bl.a. taler om EU-regler her, og dem kan Venstre og Dansk Folkeparti altså ikke bare lave om. Selvom de givetvis gerne ville.

Jeg kan godt forstå dine følelser men synes også, at det er ret ærgerligt for jer at opgive jeres forhold bare p.g.a. angst og (ubegrundet) usikkerhed.

Sov i hvert fald lige på det hele og se så, om du ikke ser anderledes på tingene en dag, hvor solen skinner.

aspirations345

Indlæg af aspirations345 » 08.12.2008 10:42:59

Ja, det går op og ned med føleser når det er blivet gjørt så besværligt af regeringen.
Heh,så var der nogle gode nyheder i aviserne idag. Det kunne være at jeg prøver EU vejen, ved ikke om 3 måneders fravære fra dk vil være nok. Skal nok skrive hvordan det går i fremtiden. Har tænkt mig at klage direkte til EU hvis det ikke går here, var i brussells med min kæreste sidste år, det vælter med EU folk der, mon ikke der vil være nogen der kan hjælpe os.

Besvar