Visum (til forlovet og hendes mor), samt mulig Ægtefællesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Weygan

Visum (til forlovet og hendes mor), samt mulig Ægtefællesammenføring

Indlæg af Weygan » 26.07.2017 15:52:20

Hej ÆUG,

Jeg er nået dertil i mit forhold, at min forlovede skal inviteres til Danmark, sammen med hendes mor, for at se landet, min familie her i Danmark etc.

Vi vil samtidig blive gift her i Danmark og har bestilt mulig tid og gjort os vores forarbejde med underskrevet ægteskabserklæring, apostillestemplet og oversatte dokumenter, som er klar til at blive afleveret til Kommunen. Ægteskabserklæringen har de fået, dokumenterne bliver sendt på E-mail, efter aftale, i denne uge.

Nu kommer mine spørgsmål så - vi vil selvfølgelig helst ikke have afslag på Visum.

1.
Er der nogen erfaringer med, at søge dette, og til netop to personer (Min forlovede, samt hendes mor). Er der nogen forholdsregler vi skal tage os, eller bestemt måde vi skal søge på, når det er til TO personer?. Havde det kun været hende, så var det blot at søge som forlovede/kæreste-visum. Men i det hendes mor også gerne skal med, er der noget bestemt vi skal være opmærksomme på. De rejser begge to hjem til Tyrkiet efter 4-5 ugers tid.

I følge jeres rådgivning, burde vi ikke oplyse, at vi vil gifte os. Vi har afleveret ægteskabserklæring hos kommunen, og frygter, at hvis vi lyver om det, så kan de måske selv hente/se dette? - ville vi forringe vores chancer ved at være ærlige? Bliver vi taget i at lyve, så tænker jeg at chancerne for visum efterfølgende, vil være endnu værre? :(

2.
Til næste år, der skal hun herover igen alene, og der vil vi gerne søge om ægtefællesammenføring - men har læst nogle tråde herinde, hvori jeg fik fornemmelsen af, at vi ved at være gift har større chance for afslag på Visum, da der vil være 'større sandsynlighed for' at hun vil blive i landet (hvilket vi jo gerne så hun gjorde, da vi gerne vil leve sammen).

Vi ser os selv med følgende muligheder, nogen erfaringer/råd?
- Søge om Ægtefællesammenføring ved dette besøg, og lade hende rejse tilbage til Tyrkiet og vente på svar, mens hun bor i Tyrkiet.
- Søge om Ægtefællesammenføring ved dette besøg, og få processuelt ophold, hvor hun dog rejser tilbage til Tyrkiet, og kommer på besøg i Danmark for at forny sin tilladelse til at rejse ind i Danmark igen, så det passer med cirka hver tredje måned (90 dage fristen).
- Vente med at søge om Ægtefællesammenføring til næste år, ved at søge om visum igen, hvor hun så har været min kone i et år.

Det skal nævnes, at jeg pt. har min lillebror boende hos mig, hvilket gør at jeg pt. ikke lever op til boligkravet, da jeg jf. udlændingestyrrelsen ikke må have et familiemedlem boende, med mindre her er seperat indgang til ham (er her ikke). Han flytter dog ud til sommer næste år (der er nogle interne ting, som gør han bor her et års tid), hvilket gør at jeg ville opfylde kravet til næste år, alt efter hvad jeg er oplyst af US, her og deres hjemmeside. (hvis vi vil søge ægtefællesammenføring nu til sommer, ved I så, om boligkravet vil/kan ses opfyldt, såfremt han flytter ud evt. før sagen er færdigbehandlet, eller før hun rejser hertil - eller om det strikst vil give et direkte afslag). Jeg frygter sidst nævnte - afslag - og er derfor afholdende fra at søge før næste år, hvor han ér flyttet ud. Nogen råd?

Vi ser helst, at hun først rejser til Danmark, med henbil på at blive til næste år, da vi til trods for at gifte os her, følger Tyrkisk tradition og holder et større bryllup (en fejring/fest, om man vil, da vi kun kan blive gift én gang). Derfor bliver hun i Tyrkiet et år endnu, og bruger sit sidste år boende med sin familie, som hun derefter vil se sjællendt. Hun er lige blevet færdig uddannet på universitetet, og nyder hvert et øjeblik med dem.

3.
Hvis vi valgte at søge nu, og enten få processuelt ophold, eller lade hende rejse retur til Tyrkiet, vil hun så være tvunget til at påbegynde undervisning og flytte til Danmark, så absolut hurtigt som muligt (har læst, at hun har 6 måneder fra afgørelsen, til at få et dansk CPR-nummer og begynde. Formoder at tiden til Dansk Prøve 1 også først gælder derefter?).

Beklager at teksten blev lidt lang. Tusind tak for at have læst det og kommende svar. Vi er så tæt på nu, efter 8 år sammen, at vi gerne vil gøre det rigtigt fra start. Vi er mennesker og kan lave fejl, men vi vil gerne lave så få fejl som muligt, og helst ikke nogen, som får konsekvenser! På forhånd, tusind tak!
Senest rettet af Weygan 30.08.2018 22:46:35, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Visum (til forlovet og hendes mor), samt mulig Ægtefællesammenføring

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2017 16:42:07

Glem alt om at få visum til svigermor. Tyrkiet er i Hovedgruppe 3, og her kræves en vis tilknytning til værten i Danmark. Kommende svigersøn er ikke tilknytning nok. Hun kan først få visum, når din forlovede selv bor i Danmark og dermed kan være vært for besøget.

I lyver ikke over for ambassaden. I undlader blot at fortælle om forhold, der ikke kommer ambassaden ved. Hvis de alligevel spørger, så er svaret, at I planlægger at gifte jer i Danmark, hvorefter I vil holde bryllupsrejse i Tyrkiet. Det eneste vigtige er IKKE at sige, at I vil søge familiesammenføring, medens hun er i Danmark på visum.

Det er ikke sværere men lettere at få visum til at besøge sin ægtefælle, da tilknytningen er større og lettere at dokumentere end til en kæreste.

Som du selv skriver, skal en opholdstilladelse "tages i brug" inden for 6 måneder, hvis man har søgt fra hjemlandet.

Weygan

Indlæg af Weygan » 26.07.2017 20:10:18

Hej fundiver, Mange tak for svaret!

Mht. min kommende svigermor. Ville hun kunne inviteres af noget familie til fx Tyskland, og så rejse frit ind i Danmark i en periode, på baggrund af sit visum til Tyskland? (De har familie der, som de har besøgt førhen).

Ok - så vi ville være OK stillet, hvis vi venter med at søge ægtefællesammenføring til næste år, da et visum ville være lettere at få på det tidspunkt - ved at holde os til, at hun bare besøger Danmark. Vi behøver ikke føle os nødsaget til at søge nu -- jeg er som sagt i tvivl om jeg får afslag på den baggrund af, at min lillebror bor hos mig det næste års tid, før han så flytter, og vil helst ikke risikerer et afslag på den baggrund. Søger vi først til næste år, så er dét nemlig ikke et problem mere!

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2017 04:16:19

Tidligere visumophold indgår også i behandlingen af en ansøgning med ret stor vægt, hvis svigermor er rejst ud til tiden. Og ellers gælder et Schengen visum i hele Schengen, så ja hun kan også besøge sine venner i Tyskland.

Weygan

Indlæg af Weygan » 27.07.2017 05:18:53

Til det du skriver: "Tidligere visumophold indgår også i behandlingen af en ansøgning med ret stor vægt, hvis svigermor er rejst ud til tiden"

Hun vil være her i omkring en måned, kun, så det burde ikke være noget problem. :D

Vil det være en fordel eller ulempe for min forlovede og jeg, ved at hun kommer i år (på visum), og vi blivet gift. Vi vil så søger visum igen til næste år, hvor vi faktisk vil indgive vores ansøgning om FS. Det burde kunne lade sig gøre, da vi i så fald ér gift?

Alternativt, så kan hun måske besøge sin familie i tyskland til næste år, for så at komme til Danmark, hvor vi indgiver ansøgning, og kan få processuelt ophold?

Det skulle være de to sidste spørgsmål jeg umiddelbart har.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 27.07.2017 07:36:48

Tror du forvirrer dig selv med lidt for mange spørgsmål om ting, der ikke er af afgørende betydning. Tag en ting ad gangen og start med nogle simple beslutninger. Som f.eks. om de søger visum sammen, hvilket jo er det nemmeste, eller om svigermor søger visum til Tyskland.

Weygan

Indlæg af Weygan » 28.07.2017 05:17:19

Jeg tror du har ret.

Vi forsøger blot at gøre ált rigtigt i første gang, og derfor allerede tænker et helt år frem.

Jeg tog kontakt til US, og hun til ambasaden i Ankara. Heldigvis med positive resultater. Vi søger visum til Danmark til hende, og er ved at beslutte internt om vi får hendes familie i Tyskland til at invitere hendes mor dertil, for at vi så kan hente hende i bil, da visum til schengenområdet giver fri adgang til alle andre schengenlande. Det bliver højst sandsynligt det, vi gør, da hun samtidig kan få lidt ferie med sin familie i Tyskland også. Win-win. Alternativt, så søger vi sammen til Danmark og håber på det bedste. Der er chancen for afslag dog større, så det bliver højst sandsynligt mulighed et. Det beslutter vi inden for et par dage i fællesskab.

Heldigvis har de alle været i Tyskland før på visum, og rejst ud til tiden, så det er min forlovede blevet bedt om at tage med til ansøgning - og skulle gavne positivt når vi søger igen, uanset om det er til Danmark eller Tyskland (i hvert fald jf. ambasaden).

Så vi er optimistiske (men stadig realistiske), og ser hvad der sker. Jeg er positiv på, at det nok skal gå! :D

Du skal have tak for svarene og tiden Fundiver, rigtig god dag!

Weygan

Indlæg af Weygan » 30.08.2017 18:00:15

Bare lige en opdatering på hvad det hele blev til.

Vi afleverede vores ansøgning om visum i Torsdags d. 24, og blev begge ringet op af ambassaden mandagen efter, med et par spørgsmål til os hver i sær. Vi svarede blot ærligt begge to. Allerede om tirsdagen, dagen efter, fik vi så svar på, at ambassaden havde valgt at tildele hende Visum! Hun bliver her så til November, hvorefter hun rejser tilbage til Tyrkiet.

Det hele gik meget hurtigere end vi overhovedet havde turde håbe på - 3 hverdage - og vi var ellers indstillet på 14/15 dage i uvisheden og nervøsitet! Men det hele gik godt! Hendes pas er på vej tilbage til hende nu, med visum i! :-)

Hendes forældre vil besøge noget familie i Tyskland, hvor vi så kører til Tyskland og henter dem på besøg hos os i Danmark, i et par dage, før de så tager retur til Tyskland igen, og rejser tilbage til Tyrkiet derfra!

- Tak til fundiver199 for de gode svar! :-)

Besvar