Jeg er nået dertil i mit forhold, at min forlovede skal inviteres til Danmark, sammen med hendes mor, for at se landet, min familie her i Danmark etc.
Vi vil samtidig blive gift her i Danmark og har bestilt mulig tid og gjort os vores forarbejde med underskrevet ægteskabserklæring, apostillestemplet og oversatte dokumenter, som er klar til at blive afleveret til Kommunen. Ægteskabserklæringen har de fået, dokumenterne bliver sendt på E-mail, efter aftale, i denne uge.
Nu kommer mine spørgsmål så - vi vil selvfølgelig helst ikke have afslag på Visum.
1.
Er der nogen erfaringer med, at søge dette, og til netop to personer (Min forlovede, samt hendes mor). Er der nogen forholdsregler vi skal tage os, eller bestemt måde vi skal søge på, når det er til TO personer?. Havde det kun været hende, så var det blot at søge som forlovede/kæreste-visum. Men i det hendes mor også gerne skal med, er der noget bestemt vi skal være opmærksomme på. De rejser begge to hjem til Tyrkiet efter 4-5 ugers tid.
I følge jeres rådgivning, burde vi ikke oplyse, at vi vil gifte os. Vi har afleveret ægteskabserklæring hos kommunen, og frygter, at hvis vi lyver om det, så kan de måske selv hente/se dette? - ville vi forringe vores chancer ved at være ærlige? Bliver vi taget i at lyve, så tænker jeg at chancerne for visum efterfølgende, vil være endnu værre?
2.
Til næste år, der skal hun herover igen alene, og der vil vi gerne søge om ægtefællesammenføring - men har læst nogle tråde herinde, hvori jeg fik fornemmelsen af, at vi ved at være gift har større chance for afslag på Visum, da der vil være 'større sandsynlighed for' at hun vil blive i landet (hvilket vi jo gerne så hun gjorde, da vi gerne vil leve sammen).
Vi ser os selv med følgende muligheder, nogen erfaringer/råd?
- Søge om Ægtefællesammenføring ved dette besøg, og lade hende rejse tilbage til Tyrkiet og vente på svar, mens hun bor i Tyrkiet.
- Søge om Ægtefællesammenføring ved dette besøg, og få processuelt ophold, hvor hun dog rejser tilbage til Tyrkiet, og kommer på besøg i Danmark for at forny sin tilladelse til at rejse ind i Danmark igen, så det passer med cirka hver tredje måned (90 dage fristen).
- Vente med at søge om Ægtefællesammenføring til næste år, ved at søge om visum igen, hvor hun så har været min kone i et år.
Det skal nævnes, at jeg pt. har min lillebror boende hos mig, hvilket gør at jeg pt. ikke lever op til boligkravet, da jeg jf. udlændingestyrrelsen ikke må have et familiemedlem boende, med mindre her er seperat indgang til ham (er her ikke). Han flytter dog ud til sommer næste år (der er nogle interne ting, som gør han bor her et års tid), hvilket gør at jeg ville opfylde kravet til næste år, alt efter hvad jeg er oplyst af US, her og deres hjemmeside. (hvis vi vil søge ægtefællesammenføring nu til sommer, ved I så, om boligkravet vil/kan ses opfyldt, såfremt han flytter ud evt. før sagen er færdigbehandlet, eller før hun rejser hertil - eller om det strikst vil give et direkte afslag). Jeg frygter sidst nævnte - afslag - og er derfor afholdende fra at søge før næste år, hvor han ér flyttet ud. Nogen råd?
Vi ser helst, at hun først rejser til Danmark, med henbil på at blive til næste år, da vi til trods for at gifte os her, følger Tyrkisk tradition og holder et større bryllup (en fejring/fest, om man vil, da vi kun kan blive gift én gang). Derfor bliver hun i Tyrkiet et år endnu, og bruger sit sidste år boende med sin familie, som hun derefter vil se sjællendt. Hun er lige blevet færdig uddannet på universitetet, og nyder hvert et øjeblik med dem.
3.
Hvis vi valgte at søge nu, og enten få processuelt ophold, eller lade hende rejse retur til Tyrkiet, vil hun så være tvunget til at påbegynde undervisning og flytte til Danmark, så absolut hurtigt som muligt (har læst, at hun har 6 måneder fra afgørelsen, til at få et dansk CPR-nummer og begynde. Formoder at tiden til Dansk Prøve 1 også først gælder derefter?).
Beklager at teksten blev lidt lang. Tusind tak for at have læst det og kommende svar. Vi er så tæt på nu, efter 8 år sammen, at vi gerne vil gøre det rigtigt fra start. Vi er mennesker og kan lave fejl, men vi vil gerne lave så få fejl som muligt, og helst ikke nogen, som får konsekvenser! På forhånd, tusind tak!