Hvordan&hvorledes gør jeg?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bjorn_kauffeldt

Hvordan&hvorledes gør jeg?

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 19.10.2008 13:06:29

Hej allesammen!.

Jeg har læst meget og er blevet en go' del klogere herinde det sidste stykke tid, tak til alle jer der tager sig tid til at hjælpe andre mennesker i deres sværeste tider..Det er medmenneskelighed!!

Tænkte at høre om der var nogen derude der kunne hjælpe mig med sådan helt praktisk hvordan jeg skal gribe det an:

Jeg er dansk statsborger, 27 år.
Flyttede til norge i August og bor og arbejder her fast.

Min kæreste er mexicansk statsborger og kommer herop i november på turistvisum..
Vi vil selvfølige gerne være sammen og gifte os hvis det kræves det..

Mit 1 spørgsmål er: Har det nogen betydning hvor hun lander, København eller Oslo?..Hun var i Dk fra juni til august, 45 dage..og planen var så at hun skulle komme tilbage efter x antal dage og være her de sidste 45 dage indenfor 6 måneders visum perioden..Og derefter fik jeg fortalt fra US at man ikke behøvede at rejse ud fra EU og ind igen for at få 90 nye dage indenfor 6 måneder rammen når man så at sige ramte samme udløbsdato!..?

Dvs. at hun har 45 dage og på en sidste dag får hun nye 90 dage uden at skulle rejse ud?
Kan man indrejse i dk og være der i de sidste 45 dage, rejse til norge og få fornyet turistvisum der, iom det er et EØS land?
Er dette noget der giver mening eller er det bare nonsens.?

Mit andet spørgsmål er: Hvordan foregår det med opholdtilladse?
Skal hun have opholdstilladse/arbejdtilladse i norge før vi kan søge om Fs i dk?Eller kan vi søge om det fra hun kommer til norge(forudsat at vi blir gift), samtidig som hun er på turistvisum?

Skal vi gifte os i norge eller danmark, eller cypern som nogen har foreslået tidligere?

3 spørgsmål:
Forudsat at vi søger om FS skal vi da opholde os i Norge i tiden der går med sagen, og hvordan med hende hvis der går mere end 3 måneder som er turistvisum?!

Og er der nogen vigtige papirer som hun udover det vi kan forstille os, skal ha med for at gifte sig/etablere sig her?Og gernerelt.?

Vi vil gerne være sammen og håber inderligt der er nogen der kan hjælpe lidt med fremgangsmåden?

Og hvordan forholder det sig efterfølgende?..Får hun rettigheder som en dansk statsborger, eller er det med div. foranstanlinger?Som ingen sociale ydelser et.c?Hun er biolog og vil gerne tage en master i biologi, har hun mulighed for det?

4:
Skal man hvis man søger om FS kunne fremvise en evt. lejekontrakt, eller hvad for krav stilles til bolig om man flytter tilbage til dk?

Håber der er nogen kloge derude, På forhånd tak-Bjørn kauffeldt :D

fundiver199

Re: Hvordan&hvorledes gør jeg?

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2008 07:53:13

bjorn_kauffeldt skrev:Min kæreste er mexicansk statsborger og kommer herop i november på turistvisum. Vi vil selvfølige gerne være sammen og gifte os hvis det kræves det..
Ja I er nødt til at gifte jer for at få FS i Norge eller Danmark, medmindre I kan dokumentere, at I har boet sammen i (vistnok) 18 måneder.
bjorn_kauffeldt skrev:Mit 1 spørgsmål er: Har det nogen betydning hvor hun lander, København eller Oslo?.

Nej det burde være ligegyldigt, idet et Schengenvisum gælder til både Norge og Danmark. Det skal dog søges til det land, hvor man primært vil opholde sig, så er der søgt visum til Norge og lander man i Kastrup, så er det nok en god idè at kunne vise en flybillet videre til Norge med det samme.
bjorn_kauffeldt skrev:Hun var i Dk fra juni til august, 45 dage..og planen var så at hun skulle komme tilbage efter x antal dage og være her de sidste 45 dage indenfor 6 måneders visum perioden..Og derefter fik jeg fortalt fra US at man ikke behøvede at rejse ud fra EU og ind igen for at få 90 nye dage indenfor 6 måneder rammen når man så at sige ramte samme udløbsdato!..?

Dvs. at hun har 45 dage og på en sidste dag får hun nye 90 dage uden at skulle rejse ud? Kan man indrejse i dk og være der i de sidste 45 dage, rejse til norge og få fornyet turistvisum der, iom det er et EØS land?
Er dette noget der giver mening eller er det bare nonsens.?
Hvis Udlændingeservice siger, at man kan gøre sådan, så må det vel være rigtigt. Jeg ved det ikke.
bjorn_kauffeldt skrev:Mit andet spørgsmål er: Hvordan foregår det med opholdtilladse? Skal hun have opholdstilladse/arbejdtilladse i norge før vi kan søge om Fs i dk? Eller kan vi søge om det fra hun kommer til norge(forudsat at vi blir gift), samtidig som hun er på turistvisum?
Danmark forlangte tidligere, at en ikke-EU borger, som er gift med en EU-borger, skulle have opholdstilladelse i et andet EU-land eller Norge, hvis parret ønskede at søge FS i Danmark efter EU-reglerne. Men dette krav er nu bortfaldet som følge af Metock-dommen.

I kan derfor godt søge om FS i Danmark efter EU-reglerne, medens din kæreste er i Norge på turistvisum. Dog skal I være opmærksomme på, at hendes visum meget vel kan nå at udløbe, inden de danske myndigheder er færdig med at behandle ansøgningen, idet de har lov til at være op til 6 måneder om dette. Så måske er det bedre, hvis I flytter til Danmark, INDEN I søger, idet din kæreste i så fald har lov til at blive i Danmark, indtil hun får sit opholdskort.

Jeg ville gøre det på den måde, at hun først slutter sig til dig i Norge, hvorefter I bor sammen i Norge i en kort periode, hvor hun kun behøver at have turistvisum. Herefter ville jeg, inden hendes turisvisum udløber, finde mig en bolig i Danmark, flytte min folkeregisteradresse til Danmark og straks herefter indgive en ansøgning om FS efter EU-reglerne.
bjorn_kauffeldt skrev: Skal vi gifte os i norge eller danmark, eller cypern som nogen har foreslået tidligere?
Hvis I søger efter EU-reglerne, kan den danske stat ikke stille nogen andre krav til jeres bolig end, at den er lovlig. Du skal derfor blot tilmelde dig folkeregisteret på en lovlig adresse. D.v.s. f.eks. ikke et ulovligt lejemål i et kælderværelse, men at bo C.O. hos dine forældre, indtil I finder noget andet, vil være helt ok.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 20.10.2008 07:56:54

Det gik vist rimeligt talt med quoteringen i ovenstående indlæg, men håber, at både Bjørn og andre kan læse det alligevel :)

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 20.10.2008 10:19:42

tusind tak for hjælpen fundiver!!
Jeg tager og sunder mig lidt over alle dine svar, og melder tilbage hvis jeg trænger uddybning!
Det lyder jo faktisk lettere end jeg havde forestillet mig!

Tak-Bjørn

bjorn_kauffeldt

IGEN

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 07.11.2008 19:19:36

Hej igen, Har sundet mig lidt og læst en hav om det ene og det andet..

Bare lige lidt detaljer.Du skrev at fremgangs måde ville være at hun sluttede sig til mig i norge og boede sammen der et stykke tid, for derefter at flytte til dk og søge fs..
Nogen speciel grund til at skulle blive her i norge sammen i "et stykke tid"?

Min plan var at flytte tilbage til dk fra norge for derefter at mødes med min kæreste i dk og gifte os og søge FS derefter..?

Tak på forhånd-bjørn..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 07.11.2008 23:17:58

For at gøre brug af EU-reglerne SKAL I have boet sammen i et andet EU/EØS-land end Danmark - derfor er det vigtigt, at I opholder jer sammen i Norge i mindst 2 uger, gerne 10 uger hvis I vil være helt sikre på at kunne gøre brug af EU-reglerne i DK

Det dur altså ikke, at du alene har boet i Norge, hvis ikke din tilkomne ægtefælle også har boet i Norge sammen med dig!

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 08.11.2008 11:08:51

skaanebo skrev:For at gøre brug af EU-reglerne SKAL I have boet sammen i et andet EU/EØS-land end Danmark - derfor er det vigtigt, at I opholder jer sammen i Norge i mindst 2 uger, gerne 10 uger hvis I vil være helt sikre på at kunne gøre brug af EU-reglerne i DK

Det dur altså ikke, at du alene har boet i Norge, hvis ikke din tilkomne ægtefælle også har boet i Norge sammen med dig!

Men hvordan sådan ren teortisk kan de overhovedet finde ud af om vi har boet sammen i norge i mindst 2-10 uger..?Skal hun så at sige have noget bevis andet end indrejse stempel?

Hvis nu man beholder sin adresse i norge i den pågældende tid, og derefter flytter adressen..

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.11.2008 12:14:36

Begge parter skal dokumentere, at man har haft et reelt fælles ophold i landet - det kan fx ske ved at fremvise lejekontrakt, hvor begges navne står anført, at have telefonabonnement, avisabonnement, tv- og radiolicens, medlemskort til fitness eller anden fritidsbeskæftigelse og i det hele taget kunne dokumentere alt!

Endvidere må din ægtefælle være forberedt på at skulle fortælle hvad han/hun har brugt tiden i Norge til - fx at søge job eller gå i skole eller deltaget i kurser, osv.

Og hvis myndighederne får blot den mindste mistanke om, at alt ikke er, hvad det giver sig ud for at være, kan I være sikre på, at sagsbehandlingen bliver lang og ubehagelig! Derfor kan I lige så godt gøre tingene på den rigtige måde og simpelthen opholde jer i Norge i 10 uger og samle kvitteringer for alt, hvad I foretager jer sammen der i perioden.

Husk endvidere at gemme kvittering for transport mellem Norge og Danmark - altså fly-, færge-, tog- eller busbillet, så I kan dokumentere præcis, både hvornår din ægtefælle rejste til Norge for at slutte sig til dig, og hvornår I sammen rejste fra Norge til Danmark.

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 08.11.2008 14:17:11

skaanebo skrev:Begge parter skal dokumentere, at man har haft et reelt fælles ophold i landet - det kan fx ske ved at fremvise lejekontrakt, hvor begges navne står anført, at have telefonabonnement, avisabonnement, tv- og radiolicens, medlemskort til fitness eller anden fritidsbeskæftigelse og i det hele taget kunne dokumentere alt!

Endvidere må din ægtefælle være forberedt på at skulle fortælle hvad han/hun har brugt tiden i Norge til - fx at søge job eller gå i skole eller deltaget i kurser, osv.

Og hvis myndighederne får blot den mindste mistanke om, at alt ikke er, hvad det giver sig ud for at være, kan I være sikre på, at sagsbehandlingen bliver lang og ubehagelig! Derfor kan I lige så godt gøre tingene på den rigtige måde og simpelthen opholde jer i Norge i 10 uger og samle kvitteringer for alt, hvad I foretager jer sammen der i perioden.

Husk endvidere at gemme kvittering for transport mellem Norge og Danmark - altså fly-, færge-, tog- eller busbillet, så I kan dokumentere præcis, både hvornår din ægtefælle rejste til Norge for at slutte sig til dig, og hvornår I sammen rejste fra Norge til Danmark.

--Man kan vel kun søge job hvis man har opholdstilladse, samme med skole eller hvad?

--Da hendes ophold i norge er begrænset til turistvisum er det på 3 måneder totalt, hvordan skal hun så kunne stå på en lejekontrakt i en lejlighed som jeg har lejet?!-Troede man skulle have registeret adresse i landet for at kunne det?

--Transport mellem danmark og norge er vel ikke relevant?..Det er vel kun indrejse fra Norge til Danmark sammen vi behøver at kunne dokumentere?..Hun rejser fra Mexico direkte til Oslo..

Tak for din tid og hjælp iøvrigt!!-Bjørn

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 08.11.2008 15:05:08

Man kan sagtens gå på fx højskole i Norge uden at have et personnr., hvis man selv betaler og ikke får nogen offentlig støtte. Der er også masser af private kurser, hvor der ikke kræves personnr. Endelig er der forskellige ofte kirkelige organisationer, som tilbyder gratis sprogundervisning uden at kræve personnr.

Endelig kan man jo sagtens søge job med den bagtanke at søge om en opholdstilladelse, når man har fundet et job og en arbejdsgiver, som er parat til at ansætte en.

Hvis I gifter jer, er det vel også meget naturligt, at du beder din udlejer om at ændre lejekontrakten, så din ægtefælle også står der. Endvidere skal I være opmærksom på, at det ofte fremgår af en lejekontrakt, hvor mange personer der må bo i boligen, så derfor skal man ofte alligevel have fat i udlejer for at få kontrakten ændret.

Transport mellem Norge og Danmark er absolut relevant – I skal kunne dokumentere, hvornår I er rejst fra Norge til Danmark. Ellers kunne myndighederne jo mistænke, at I slet ikke har opholdt jer sammen i Norge, men at det hele er rent proforma, og at din ægtefælle i virkeligheden kun har været i Danmark hele tiden - og så ryger jeres sag i bunken af proformasager, der skal undersøges til bunds!

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 09.11.2008 13:40:54

Oki forstår lidt bedre nu, men samtidig kan jeg ikke helt forstå hvorfor det skal være så stramt!!

Fek.s at skulle bo sammen i 10 uger i eu/eøs landet for derefter at flytte tilbage til dk, Hvis man er på turist visum giver det dig 2 uger til at finde bolig, etablere sig, og få ansøgt om FS..??Og som jeg har forstået det kan man opholde sig i dk under hele processen, men dette gælder vel kun vis at ansøgning er modtaget, og rent faktsk påbegyndt behandling af sagen!?
Som jeg kan forstå det nu hvor de har ansat studerne til at vejlede folk, er det vel ikke særlig realitisk at dette kan ske inden for de 2 uger?!

Og lige et andet spørgsmål, Skal jeg vente me at søge til jeg er fyldt 28 år og dermed opfylder anknytningskravet eller bortfalder det I.o.m jeg søger via. Eu reglerne??

Tusind tak!-bjørn

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 09.11.2008 13:42:58

Og er der noget til hinder for at man tager ud og rejse, udenfor norge i løbet af de 10 uger.?
Fek.s en tur mellem jul&nytår, det er vel ikke noget problem?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 09.11.2008 20:37:51

Hvis I opholder jer i et andet land end Norge på en kort ferie, så tæller de dage naturligvis ikke med i regnskabet på mindst 2 uger, helst 10 uger, for at I kan gøre brug af EU-reglerne i DK.

Når I indgiver ansøgningen i DK, får din ægtefælle samtidig processuelt ophold og kan blive i DK, indtil der foreligger en afgørelse i sagen. Dette skal naturligvis gøres, inden turistvisummet udløber, da myndighederne ellers kan afvise sagen.

Der er intet tilknytningskrav, boligkrav eller andre krav, når man gør brug af EU-reglerne

bjorn_kauffeldt

Indlæg af bjorn_kauffeldt » 13.11.2008 22:11:31

Er der nogen der kan hjælpe med at oversætte dette til alm. dansk? :shock:

Det følger således af Eind-dommens præmis 35-36, at:

"En statsborger i en medlemsstat kan afstå fra at forlade den medlemsstat, hvori han er statsborger, for at udøve lønnet beskæftigelse på en anden medlemsstats område, hvis han ikke har sikkerhed for at kunne vende tilbage til sin oprindelsesmedlemsstat, uanset om han er erhvervsmæssig beskæftiget i denne sidstnævnte stat eller ej.

Denne demotiverende virkning ville ligeledes opstå for fællesskabsborgeren ved den blotte udsigt til ikke at kunne fortsætte det samliv med sine nære slægtninge, som han måtte have indledt ved ægteskab eller familiesammenføring i værtsmedlemsstaten."

Besvar