Jeg kan slet ikke overskue det, er der en der gider hjælpe mig på vej.

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Cosmos2015

Jeg kan slet ikke overskue det, er der en der gider hjælpe mig på vej.

Indlæg af Cosmos2015 » 29.03.2016 15:01:00

Jeg har læst i forum - men synes kun at blive mere forvirret, derfor prøver jeg med dette indlæg.

Formål: Jeg har en kæreste som jeg har mødt på en ferie for 1½ år siden i Thailand. Hun er 40 år og jeg 47 år, jeg vil gerne leve sammen med hende og vores børn fra hver vores tidligere forhold i danmark men hvordan griber jeg det an - step by step.

Oplysninger:
Jeg har 2 børn på hhv. 11 og 13 år som jeg deler 50/50 med min ex, vi har fælles forældremyndighed og de er 1 uge ad gangen hos hver.
Jeg har kendt og besøgt min kæreste gennem 1½ år, og hun har besøgt mig i DK også 2 gange.
Jeg er førtidspensionist siden 2004.
Hun har 2 børn på hhv. 11 og 20 år, hun er alene om at forsørge dem, hendes børns far er mig bekendt i fængsel og de har aldrig været formelt viet. Hun arbejder som Frisør og får lidt hjælp fra den øvrige familie i hverdagen. Hun vil gerne til Danmark og giftes med mig og vil self. gerne have børnene med.

Udover at jeg ikke kan gennemskue hvordan vi skal gøre for at være sammen så bliver jeg også udfordret af modstridende oplysninger fra dem jeg har spurgt, det er som om at ingen rigtig ved noget, nogle siger at det aldrig kommer til at kunne lade sig gøre pga. min status som førtidspensionist, hvorimod andre igen siger at det snildt kan lade sig gøre lige bortset for problemet med at hendes søn er 20 år og derfor ikke regnes som et barn mere. Nogle siger at det kan lade sig gøre uden at skulle stille økonomisk garanti da jeg er forsørger, og andre det modsatte.

Er der en der kan hjælpe med facts, og gerne en step by step vejledning i hvordan man gør.

På forhånd tak

;)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Jeg kan slet ikke overskue det, er der en der gider hjælpe mig på vej.

Indlæg af mh1 » 29.03.2016 21:42:15

Med 50/50-delebørn vil du/I kunne få dispensation for de fleste krav, herunder om sikkerhedsstillelse. Dog ikke forsørgelseskravet, men det opfylder du når blot du ikke har modtaget hjælp efter aktivloven (kontanthjælp) indenfor de seneste 3 år.

Men det 20-årige barn vil ikke kunne få fs, og det skal også sikres at moderen har forældremyndigheden alene, ellers skal faderen skrive under på at den yngste må flytte til udlandet.

En mulig løsning på problemet med den 20-årige er at I bruger EU-reglerne og bor ca. 6 mdr. i enten Tyskland eller Sverige først. Så vil den 20-årige nemlig kunne få fs, da EU-reglerne rækker til det 21. år - og endda længere, hvis han/hun forsørges af jer. Efter ca. 6 mdr. kan I flytte tilbage til DK.

Læs her om EU-reglerne: http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... /sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG

Cosmos2015

Indlæg af Cosmos2015 » 30.03.2016 11:03:22

Mange tak for svar !

Udlandet i 6 måneder kan ikke lade sig gøre, desværre.

Men er der nogen der kan beskrive trin for trin hvordan jeg skal gøre for at komme videre ?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 31.03.2016 11:14:42

Gå op på siden, klik på RÅDGIVNING > FAMILIESAMMENFØRING

Så får du en vejledning, du kan printe ud og læse.

Læs desuden informationerne på https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... aeller.htm

og
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... der-15.htm

Vil den 20-årige evt. være klar til at søge ind på en uddannelse? Eller være au-pair i DK? Mænd kan også være au-pair. Han skal kunne engelsk, tysk, dansk norsk eller svensk.
Se:https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... u_pair.htm

Et ophold som au-pair vil betyde, at han kan være i DK, men ikke bo hos jer. Hvis han er indstillet på det, kan han evt. derefter komme ind på en uddannelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Cosmos2015

Indlæg af Cosmos2015 » 11.10.2016 15:19:35

Jeg var til rådgivningsdag i Vejle lørdag den 20 August 2016

De slides der blev vist på storskærmen kunne vi få tilsendt ved at oplyse vores email adresse, jeg har bare aldrig modtaget dem og kunne godt bruge dem lige her og nu.
Er der nogen der har et link til dem eller kan sende mig en kopi ?

Mvh.

ranju53

Indlæg af ranju53 » 11.10.2016 18:12:27

Hvis du kun har modtaget pension er der ingen forhindring. Men hvis du også har fået tillæg efter aktivlov, så bliver det svært.

Cosmos2015

Indlæg af Cosmos2015 » 11.10.2016 21:02:37

Jeg gentager lige for jeg har virkelig brug for dem:

Jeg var til rådgivningsdag i Vejle lørdag den 20 August 2016

De slides / billeder der blev vist på storskærmen kunne vi få tilsendt ved at oplyse vores email adresse, jeg har bare aldrig modtaget dem og kunne godt bruge dem lige her og nu.
Er der nogen der har et link til dem eller kan sende mig en kopi ?

Mvh.

Besvar