Visum under EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Janne

Visum under EU-reglerne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 15:51:35

Hello..

Jeg har fået mit personbevis, og er det korrekt, at jeg dernæst, skal have Ändamål: Inbjudan, som jeg så skal sende en kopi af til min mand? Det bestilte jeg i hvert fald i går..
Da jeg bestilte inbjudan, faldt jeg over ändamål: Ansökan om visum hos migrationsverket..
Hvad der det??? :|

Er der ellers andet jeg skal sende derned, for at få visa under EU-reglerne?
Jeg kan ikke rigtig forstå hvorfor der står, på den Svenske ambassades hjemmeside (http://www.swedenabroad.com/Page____33557.aspx ) i Ankara, at min mand skal kunne forsørge sig selv:
"
Evidence of sufficient funds to support yourself during your stay and for the return to your country of origin or residence, such as bank statement or salary slip"
Bid mærke i, at dette er nævnt under familie medlemmer til en EU-borger.

Der står også, at jeg skal udfylde invitations formularen både på Svensk og Engelsk.. hvilken formular er det? Skal jeg også udfylde den? Og siden det er mig, som forsørger ham, skal jeg så sende mine lønsedler til ham, som han så tager med på abassaden..?

Hvis de regler jeg lige har henført til er nationale visa regler til Sverige og ikke visa under EU-reglerne, hvordan søren informerer vi dem om EU-reglerne?? Jeg forstår det desuden ikke, for der er da mange her i ÆUG som har søgt visum fra Ankara under EU-reglerne..

:oops:

fundiver199

Re: Visum under EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 16:23:35

Den tekst, som du linker til, er en generel tekst om visumansøgninger, og den er ufuldstændig derved, at den ikke beskriver alle de undtagelser, der er for familiemedlemmer til unionsborgere. Den beskriver kun den undtagelse, der handler om ansøgningsgebyrer. Der er derfor slet og ret tale om en dårlig vejledningstekst.

Listen over krav skal forstås som de krav, der stilles til alle visumansøgere, og ikke specielt til dem, der skal besøge en unionsborger. Og flere af disse krav stilles netop ikke til dem, der skal besøge en unionsborger, hvilket naturligvis burde have været nævnt i teksten.

Du finder links til invitationsblanketten på både engelsk og svensk i højre side af denne tekst:

http://www.migrationsverket.se/info/141.html

Man "fortæller" ambassaden, at de skal tage hensyn til reglerne i EU´s opholdsdirektiv, ved at udfylde felt 34 og 35 på ansøgningsblanketten og vedlægge en kopi af sin vielsesattest foruden dit svenske personnummerbevis og din invitationsblanket.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 16:50:54

Tak Fundiver, jeg ved jeg har spurgt tidligere om det samme, så jeg takker for din forklaring..

Dvs. at jeg både skal udfylde formularen og også sende en kopi af inbjudan til min mand??
Må jeg scanne formularen ind og sende den, eller skal den være original??

Vil du råde mig til at sende tidligere lønsedler med for en sikkerheds skyld eller er det irrelevant?

Tak.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 17:10:36

Det er din mand, der skal udfylde ansøgningsformularen, og ikke dig. Som minimum skal han jo skrive den under, og det ser da klart bedst ud, at det hele er skrevet med den samme skrift og kuglepen.

Da jeg inviterede min kæreste sidste år gjorde jeg det, at jeg udfyldte en kladde for hende og scannede den og sendte pr. email. Og så printede hun selv et friskt ansøgningsskema ud fra internettet og udfylde det efter kladden og skrev det under.

Nogle ambassader forlanger også, at invitationsblanketten skal være med original underskrift, hvilket forhindrer at den kan sendes elektronisk.

Det kan aldrig skade at vedlægge dine seneste lønsedler som bilag til ansøgningen, så send du bare din mand en kopi af dem.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 17:20:16

Nu har jeg lige læst invitationsblanketten..

Der står:
Details regarding your employment (only applies if you are guarantor for the invited person’s travel and/or upkeep)
Skal jeg udfylde dette?? Det er mig, som skal forsørge ham ja, men siden jeg benytter min ret som unionsborger, er det så stadigvæk et krav at jeg enten skal forsørge ham, eller han skal forsørge sig selv?

Jeg skal ligeledes give forklaring på hvad formålet med besøget er. Skal jeg så bare være ærlig og skrive, at det er for at søge om opholdskort??

Med hensyn til det finansielle, hvor jeg skal redegøre for hvem der betaler rejsen..

Jeg er løsarbejder, dog har jeg næsten nok timer til at kunne anses for at være på fuldtid, men kunne det øge mine chancer hvis jeg skriver min fars data? Må man det overhovedet? Eller ville det være klogt?
If someone else is paying for upkeep during the visit in Sweden, state his/her name here
:?:

Tak igen.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 17:24:17

Tak Fundiver, men jeg mente om jeg kunne skanne invitationsblanketten ind og sende via e-mail til min mand, som han så medbringer til ambassaden :) :?:
Det var derfor jeg spurgte, om det skulle være originalen.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.05.2011 17:39:06

Spørg ambassaden, om kopi godtages, eller om det skal være original. Du vil nemlig få forskelligt svar alt efter, hvilken ambassade det er.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 17:46:11

ok, tak det vil jeg gøre så..

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 18:11:10

Det kan aldrig skade noget at redegøre for din beskæftigelsesstatus, men der er ingen grund til at blande din far ind i sagen.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 18:29:03

Ok, men men

Det du siger er, at det ikke er et must at jeg udfylder de finansielle felter?

Det er dog noget jeg har tænkt mig at gøre, men grunden til, at jeg ville blande min far ind i det er, at jeg har været i Tyrkiet og Thailand fra sidst i november sidste år til og med marts i år. Dvs. jeg kan fremvise lønsedler for august sidste år (hvor jeg startede jobbet) til november og så har jeg for dette år april måneds lønseddel, men den er kun for 2 uger...Jeg vil jo helst ikke vente indtil denne måned også, da jeg jo gerne vil se min mand så snart som muligt.. Så det er faktisk derfor at jeg gerne ville blande min far ind i det, men tror du, at det er ok med et par fine lønsedler fra sidste år plus april? :?

Ville det i øvrigt være et minus hvis jeg blander min kære far ind i det?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.05.2011 19:22:21

Ved en visumansøgning er værtens økonomi overhovedet ikke vigtig, så lad nu være med at gøre tingene mere indviklede, end de behøver at være.

Janne

Indlæg af Janne » 06.05.2011 19:27:46

eheh ok :D SUPER :mrgreen:

Janne

Indlæg af Janne » 08.05.2011 18:18:01

Jeg vil lige høre, mht. invitationsblanketten om hvad der rådes til at skrive i rubrikken omhandlende grunden for besøget, skal jeg bare skrive som det er? Altså for at få opholdskort??

Besvar