Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zyph1983

Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Indlæg af zyph1983 » 20.04.2026 09:38:13

Hej alle

Vi vil gerne søge opholdstilladelse til min svigerfar,
nyidanmark.dk beskriver det som at man i sjældne tilfælde tildeler opholdstilladelse til "andet familiemedlem" og der skal være særlige årsager som taler for, - for at man tildeler opholdstilladelse

Så mit spørgmål til jer, - er det muligt at få godkendt eller nærmere håbløst at forsøge ? (har i måske selv fået opholdstilladelse på denne baggrund eller kender eksempler fra andre ?)

Lidt baggrund, - min kone er Filippiner, vi er familiesammenført efter DK regler i 2015 og hun har permanent ophold.

Min svigerfar er 60 år, han er enkemand, tiltagende dårligt helbred med hjerte/kar problemer, - han besøger os typisk hvert andet år i 3 måneder og har gjort siden 2016.

Begge hans børn bor i DK, samt alle 4 børnebørn bor i DK, så alt hans tætte familie er i DK,
han har kun hans søster samt fætre/kusiner tilbage i Filippinerne.

Han ønsker brændende at bosætte sig hos os i DK.

Tak for at i har læst med :-)

mhg

Re: Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Indlæg af mhg » 16.05.2026 07:12:35

Det er svært, og ikke mindst, hvis han ikke økonomisk er afhængig af jer og har været det i længere tid. Hvis det kan bevises, at han regelmæssigt modtager penge fra jer til forsørgelse, vil chancen være større. Helbredsproblemer er ikke i sig selv grundlag nok.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar