Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zyph1983

Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Indlæg af zyph1983 » 20.04.2026 09:38:13

Hej alle

Vi vil gerne søge opholdstilladelse til min svigerfar,
nyidanmark.dk beskriver det som at man i sjældne tilfælde tildeler opholdstilladelse til "andet familiemedlem" og der skal være særlige årsager som taler for, - for at man tildeler opholdstilladelse

Så mit spørgmål til jer, - er det muligt at få godkendt eller nærmere håbløst at forsøge ? (har i måske selv fået opholdstilladelse på denne baggrund eller kender eksempler fra andre ?)

Lidt baggrund, - min kone er Filippiner, vi er familiesammenført efter DK regler i 2015 og hun har permanent ophold.

Min svigerfar er 60 år, han er enkemand, tiltagende dårligt helbred med hjerte/kar problemer, - han besøger os typisk hvert andet år i 3 måneder og har gjort siden 2016.

Begge hans børn bor i DK, samt alle 4 børnebørn bor i DK, så alt hans tætte familie er i DK,
han har kun hans søster samt fætre/kusiner tilbage i Filippinerne.

Han ønsker brændende at bosætte sig hos os i DK.

Tak for at i har læst med :-)

mhg

Re: Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Indlæg af mhg » 16.05.2026 07:12:35

Det er svært, og ikke mindst, hvis han ikke økonomisk er afhængig af jer og har været det i længere tid. Hvis det kan bevises, at han regelmæssigt modtager penge fra jer til forsørgelse, vil chancen være større. Helbredsproblemer er ikke i sig selv grundlag nok.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

zyph1983

Re: Opholdsholdstilladelse til svigerfar, - er det muligt at få godkendt ?

Indlæg af zyph1983 » 05.08.2026 14:16:38

Mange tak for svar mhg.

Jeg havde ikke fået nogen notifikation omkring dit svar, derfor dette sene svar fra mig.

Vi tager chancen og prøver at ansøge, jeg synes der er meget som taler til hans fordel, men jeg har aldrig selv hørt om nogle som har fået opholdstilladelse til "andet familiemedlem"

Iøvrigt, vi har forsørget ham økonomisk hver eneste måned i årevis og det kan vi godt dokumentere.

Besvar