Jeg står i det dilemma om at søge om familiesammenføring - og jeg ved måske på forhånd at jeg vil få afslag vedr. familiesammenføring i Danmark.
Jeg er dansk statsborger og regner med at flytte til Sverige når min partner ankommer til Danmark via et visum.
Jeg er arbejdsløs i øjeblikket - men har en formue som er nok til et år eller mere (100.000+) Jeg regner dog med at finde et arbejde meget snart.
Jeg har følgende spørgsmål og har brug for råd.
1. Er det bedst at blive viet i Danmark eller Sverige og hvor hurtigt efter ankomsten til Danmark? Hvordan bliver man gift uden partnerens cpr nr?
2. Skal jeg først til Skatteverket og søge om personbevis eller tage til Migrationsverket og søge om EU-ophold?
3. Jeg har læst at Migrationsverket kræver grænsegængersygeforsikring hvordan får jeg fat på denne uden arbejde og hvordan til min partner?
4. Hvornår er det bedst jeg flytter til Sverige? Regner med at bo i Danmark en månedstid før flytning? Jeg har fået bolig i Sverige som er klar.
5. Skal man opholde sig i Sverige mens ansøgningen om EU ophold bliver behandlet? Må man besøge familie og venner i Danmark? Og hvad med hvis man bliver 'fanget' i Danmark hvad er konsekvensen? Jeg får arbejde i Danmark og vil da godt have min partner med engang imellem.
6. Hvor lang tid er nok at bo i Sverige før vi flytter hjem til Danmark igen? Har læst at Sverige må være 6 måneder om at få behandlet sagen. Kan man flytte hjem igen inden man har fået beviset?
7. Kan man rejse rundt som man vil i andre EU stater når man har fået beviset?
8. Hvad kræver Migrationsverket af mig med ansøgningen? Og er der nogle der har et link til ansøgningen? Skal man søge via tilstrækkelige midler eller via job?
9. Hvad med at søge efter svenske regler? Skal partneren så vende hjem og vente - i det tilfælde vil jeg ikke vælge denne mulighed.
10. Hvor mange års opholdstilladelse får man via svenske regler kontra eu reglerne?
11. Er det en god løsning jeg har - eller er der andre der har et bedre råd?
12. Er der andre ting jeg evt har glemt som er vigtigt?
Tror ikke jeg har glemt andre spørgsmål men ellers vender jeg lige tilbage - på forhånd tak