Ophold EU-regler eller?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Viva77

Ophold EU-regler eller?

Indlæg af Viva77 » 17.06.2015 23:31:04

Hej alle i forummet. Jeg har før haft et indlæg vedr. visum og takker for jeres råd/svar.

Jeg står i det dilemma om at søge om familiesammenføring - og jeg ved måske på forhånd at jeg vil få afslag vedr. familiesammenføring i Danmark.

Jeg er dansk statsborger og regner med at flytte til Sverige når min partner ankommer til Danmark via et visum.

Jeg er arbejdsløs i øjeblikket - men har en formue som er nok til et år eller mere (100.000+) Jeg regner dog med at finde et arbejde meget snart.

Jeg har følgende spørgsmål og har brug for råd.

1. Er det bedst at blive viet i Danmark eller Sverige og hvor hurtigt efter ankomsten til Danmark? Hvordan bliver man gift uden partnerens cpr nr?

2. Skal jeg først til Skatteverket og søge om personbevis eller tage til Migrationsverket og søge om EU-ophold?

3. Jeg har læst at Migrationsverket kræver grænsegængersygeforsikring hvordan får jeg fat på denne uden arbejde og hvordan til min partner?

4. Hvornår er det bedst jeg flytter til Sverige? Regner med at bo i Danmark en månedstid før flytning? Jeg har fået bolig i Sverige som er klar.

5. Skal man opholde sig i Sverige mens ansøgningen om EU ophold bliver behandlet? Må man besøge familie og venner i Danmark? Og hvad med hvis man bliver 'fanget' i Danmark hvad er konsekvensen? Jeg får arbejde i Danmark og vil da godt have min partner med engang imellem.

6. Hvor lang tid er nok at bo i Sverige før vi flytter hjem til Danmark igen? Har læst at Sverige må være 6 måneder om at få behandlet sagen. Kan man flytte hjem igen inden man har fået beviset?

7. Kan man rejse rundt som man vil i andre EU stater når man har fået beviset?

8. Hvad kræver Migrationsverket af mig med ansøgningen? Og er der nogle der har et link til ansøgningen? Skal man søge via tilstrækkelige midler eller via job?

9. Hvad med at søge efter svenske regler? Skal partneren så vende hjem og vente - i det tilfælde vil jeg ikke vælge denne mulighed.

10. Hvor mange års opholdstilladelse får man via svenske regler kontra eu reglerne?

11. Er det en god løsning jeg har - eller er der andre der har et bedre råd?

12. Er der andre ting jeg evt har glemt som er vigtigt?

Tror ikke jeg har glemt andre spørgsmål men ellers vender jeg lige tilbage - på forhånd tak :)

skaanebo

Re: Ophold EU-regler eller?

Indlæg af skaanebo » 18.06.2015 07:41:32

1. Der er ca. 196 lande i verden, og I kan gifte jer hvor som helst. Det afgørende er IKKE, hvor I gifter jer, men AT I gifter jer.

2. Ja, som dansker skal du folkeregistreres først. Det sker på Skatteverket. Og det er ikke dig, som skal søge om noget på Migrationsverket, det er alene din ægtefælle.

3. Som arbejdsløs bliver du indskrevet og socialforsikret i Sverige. Dvs., du kan få det blå kort fra Försäkringskassan, når du først er folkeregistreret.

4. Det er bedst, når det passer dig bedst.

5. Som dansker kan du frit rejse rundt inden for Schengen. Din ægtefælle må derimod ikke rejse nogen steder uden gyldigt visum eller opholdskort eller opholdstilladelse.

6. Ja, I kan sende en ansøgning om forhåndstilsagn efter 3 måneder i Sverige og så afvente svar på den. Behandlingstiden er ca. 3-4 måneder. Dvs., I kan flytte efter et halvt års tid i Sverige. Det kræves ikke, at Sverige har udstedt opholdskort eller opholdstilladelse.

7. Inden for Schengenområdet, ja. Storbritannien og Irland er med i EU, men har vist endnu ikke gjort det muligt at rejse frit uden visum, hvis det kræves.

8. Ved ansøgning efter EU-regler søger du som person med tilstrækkelige midler, når du nu ikke har noget job.

9. Der kan også søges efter svenske regler, og i og med, at du er nordisk, og I er gift, kan ansøgningen indleveres i Sverige, mens I er der. Men hvis I ikke har til hensigt at blive boende i Sverige, er det jo irrelevant.

10. Ved ansøgning efter svenske regler, får man to års ophold og derefter permanent. Efter EU får man 5 år og derefter permanent. Men ingen af delene er jo relevante for jer, hvis I rejser videre til Danmark.

11. Masser af par gør som du har skitseret.

Viva77

Indlæg af Viva77 » 18.06.2015 19:36:33

Hej skaanebo. Tak for svar.

1. Jeg skal folkeregistreres på skatteverket, men kan hun søge om noget på migrationsverket før jeg fået personbevis? Kender du blanketten?

2. Du skriver indskrivelse i Försäkringskassan - hvad er dette? Er det en "sygeforsikring"?

3. Hvad er konsekvensens for at blive "fanget" i Danmark - når man har en sag kørende i Sverige?

4. Jeg starter måske job 1 måned før jeg flytter til Sverige. Er det bedst at søge med arbejde eller personlige midler? Jeg mener 100.000 danske kroner er nok - men er det nok for svenskerne, skal alligevel flytte til Danmark igen snarest muligt?

5. Vi tænker ikke på at bo i Sverige efter dette er overstået - så det er bedst at søge EU-løsningen har jeg læst mig frem til :)?

6. Hvilke dokumenter skal man aflevere ifm. ansøgningen? Vielsesattesten og bankudtoget? Kan man læse et sted hvilke dokumenter de kræver?

7. Er det muligt man kan søge om familiesammenføring i DK i slutningen af visummets udløb - altså hvis man får afslag - kan man så rejse videre til Sverige og prøve der?

På forhånd tak endnu engang.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.06.2015 20:42:21

1. Der kan søges også inden du har fået svensk personnr. Du finder al info på www.migrationsverket.se

2. Syge- og socialforsikring i Sverige håndteres af Försäkringskassan.

3. Jeg forstår ikke, hvad du mener med at blive fanget.

4. Det er lettest at søge, hvis du er i job i Sverige.

5. Ja, og hvis I ikke har tænkt jer at blive boende i Sverige, er det den danske ansøgning og de danske krav til brug af EU-regler, som I i stedet for bør koncentrere jer om.

6.Tjek igen www.migrationsverket.se

7. Visums udløb er faktisk ret ligegyldigt. I kan søge om forhåndstilsagn hos Statsforvaltningen i Danmark, når du som er dansk har været bosat i Sverige i mindst 3 måneder – eller været i job i Sverige i mindst 8 uger.

Viva77

Indlæg af Viva77 » 19.06.2015 00:13:40

Skal man have job i Sverige er Job i Danmark ikke lige så godt?

Fanget i Danmark - Jeg mener man skal vente i Sverige indtil opholdstilladelsen er i hus. Hvad vil konsekvensen være hvis man bliver stoppet i Danmark under behandling af sagen?

Er jeg berettiget af svensk sygeforsikring når jeg er flyttet dertil?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 19.06.2015 00:19:07

Nej, job i DK er ikke helt lige så godt ved brug af EU-regler. Job i DK = person med tilstrækkelige midler.

Hvis du arbejder i DK, hører du under dansk sygeforsikring.

Hvad er konsekvensen af hvad? Hvem stopper hvem i Dk?

Hvis du mener konsekvensen af at indrejse til Danmark illegalt, og hvor man snuppes af politiet, ja så risikerer man jo at måtte tilbringe en tid i arresten, få et bødeforlæg og blive sendt retur til Sverige – eller i allerværste tilfælde tilbage til sit hjemland, hvis man ikke kan godtgøre, at man faktisk bor i Sverige.

Viva77

Indlæg af Viva77 » 21.06.2015 23:25:43

Dvs. hvis min partner må ikke besøge familie/venner mens vi henter på opholdskortet? Man må gerne besøge alle EU lande efter man har fået kortet ikke?

Person med tilskrækkelig midler er ligeså godt ikke? Så man kan vedlægge både bankudskrifter og ansættelsesbevis fra job i Danmark? Kan nok ikke et finde et arbejde i sverige. Hvis jeg har sygesikring i Danmark via job kan min kone også gøre brug af dette?

Hvis man søger familiesammenføring i Danmark i tilfælde af afslag kan man så flytte til Sverige og søge eu løsningen uden at tage hjem til Tyrkiet igen?

Hvis jeg flytter til Sverige er det godt nok med at tage til skatteverket først og derefter tage til migrationsverket med dt samme inden jeg har fået personbevis? Hvordan udfylder man de svenske papirer uden personbevis? Man skal selvfølgelig være gift i Danmark eller Sverige før vi gør dette?

Flytteanmeldelsen til Sverige er det kun mig eller også partneren der skal stå der? Hun kan vel ikke uden videre komme med uden dansk pas eller?

Tak :)

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.06.2015 08:50:04

Din partner må besøge alle de venner og familie I har i Sverige og rejse lige så meget rundt i landet, som I har lyst.

Og ja, med opholdskort i hele Schengenområdet.

Person med tilstrækkelige midler giver færre rettigheder. Man kan altså godt få opholdskort, men der knytter sig en række betingelser til det, som ikke ville gælde, hvis du var i job i Sverige. Se menupunktet Rådgivning øverst på siden.

Ja, din kone kan få dansk blåt sygesikringskort, hvis hun ikke arbejder i Sverige.

Ja, I skal være gift først. Du kan få vejledning hos Migrationsverket til, hvordan blanketter udfyldes.

Viva77

Indlæg af Viva77 » 23.06.2015 23:36:23

Dvs hun kun må være i Sverige mens den behandles. Får man et stempel i pas eller lignende?

Hvis man søger familiesammenføring i Danmark i tilfælde af afslag kan man så flytte til Sverige og søge eu løsningen uden at tage hjem til Tyrkiet igen?

Hvis jeg flytter til Sverige er det godt nok med at tage til skatteverket først og derefter tage til migrationsverket med dt samme inden jeg har fået personbevis? Hvordan udfylder man de svenske papirer uden personbevis? Man skal selvfølgelig være gift i Danmark eller Sverige før vi gør dette?

Flytteanmeldelsen til Sverige er det kun mig eller også partneren der skal stå der? Hun kan vel ikke uden videre komme med uden dansk pas eller?

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.06.2015 23:44:40

Man får et brev med kvittering for ansøgningen.

Og ja, man kan søge efter EU-regler i Sverige også hvis man er illegal.

Ja, det er godt nok. Og igen: migrTionsverket kan vejlede, hvis du behøver hjælp med at udfylde ansøgningen for din ægtefælle.

Flytteanmelden kan godt være for jer begge, hvis du opfylder kravene til at gøre brug af EU-regler. Men det er oftest lettere, at danskeren flytter alene, og så søger ægtefællen efter, at I har været forbi Migrationsverket. husk, Skatteverket skal have kopi af alle de samme papirer som Migrationsverket.

Besvar