Ekteskap Sverige eller Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Undrende

Ekteskap Sverige eller Danmark

Indlæg af Undrende » 12.07.2014 12:31:28

Først og fremst takk for et supert forum!

Hei jeg trenger hjelp og har noen spørsmål.
Jeg er sammen med en Tyrkisk mann som har vært i gift med en Svenske, men har nå fått skilsmisse ved dom i Tyrkia. Jeg er Norsk og gidder ikke bruke min tid på Norske myndigheter så jeg tenker å benytte EØS løsningen, men lurer på om jeg bør velge Sverige eller Danmark.
Kan vi møte på problemer i Sverige siden han nylig har fått skilsmisse fra en Svenske? Han har aldri vært i Sverige eller søkt om visum dit, men ekteskapet ble registrert i Sverige.
Vil skilsmissen automatisk bli registrert i Sverige?
Vi er følgelig ikke gift ennå, men kan vi for eks gifte oss i Danmark på turist visum eller blir det vanskelig å få visum?
Om jeg har med prøvelsesattetst fra Norge holder det?
Er det lett for en Nordmann å få jobb og bolig i for eks København?
Er et av landene enklere enn det andre landet?
Også vet jeg at det må gå en viss tid før jeg kan returnere til Norge, men jeg lurer på om det regnes ut i fra min tid i Danmark/Sverige eller vår tid?
Jeg tenkte å flytte på meg snarest og min mann kan ikke komme før om ca 6 mnd så jeg tenker at mitt opphold vil bli totalt rundt 1år. Holder dette?
Er det noen Nordmenn som er her inne og bor i Danmark av samme grunn som jeg tenker?
Håper så inderlig noen kan svare meg på alle mine spørsmål da jeg ikke har greid å finne svar på dem her inne.
På forhånd takk for hjelpen ;-)
Med ønske om en fortsatt god helg!
Undrende

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ekteskap Sverige eller Danmark

Indlæg af mh1 » 12.07.2014 15:41:12

Kan vi møte på problemer i Sverige siden han nylig har fått skilsmisse fra en Svenske?

Næppe.

Vil skilsmissen automatisk bli registrert i Sverige?

Nej, det skal han selv sørge for. Skilsmissedommen skal have en apostille på, som han får hos 'valilik' der hvor han blev skilt, og oversættes til engelsk eller et nordisk sprog (ikke finsk, dog ...)

Vi er følgelig ikke gift ennå, men kan vi for eks gifte oss i Danmark på turist visum eller blir det vanskelig å få visum?

Ja, det kan I, men du skal bo i DK for at kunne få visum via DK. Hvis han tidligere har haft Schengenvisum og overholdt udrejsedato, så er der næppe problemer med at få visum.

Om jeg har med prøvelsesattetst fra Norge holder det?

Ja

Er det lett for en Nordmann å få jobb og bolig i for eks København?

Det afhænger af, hvad dit erhverv er og hvor mange penge du har. Det er ikke svært at købe, men det er det dyreste sted både at købe og at bo til leje.

Er et av landene enklere enn det andre landet?

Ved ikke, det kommer an på mange ting.

Også vet jeg at det må gå en viss tid før jeg kan returnere til Norge, men jeg lurer på om det regnes ut i fra min tid i Danmark/Sverige eller vår tid?

Det er dig, der som EU-borger skal have haft 'reelt ophold'. Din ægtefælle skal blot have nået at 'slutte sig til dig', hvilket i princippet kan være at han har én overnatning hos dig, men i praksis vil længere ophold, mindst en måned, nok være at anbefale.

Jeg tenkte å flytte på meg snarest og min mann kan ikke komme før om ca 6 mnd så jeg tenker at mitt opphold vil bli totalt rundt 1år. Holder dette?

Ja, der vil næppe være nogen tvivl om det reelle i dit ophold.

Er det noen Nordmenn som er her inne og bor i Danmark av samme grunn som jeg tenker?

Det tror jeg, men du må nok selv søge efter dem. Prøv på ÆUG's facebook-side.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 12.07.2014 15:59:35

Jeg ser jo for meg at det er enklere for meg å flytte til Sverige, men som sagt redd for at dette oppløste ekteskapet vil skape problemer. Hans advokat sa at dommen vil bli sendt Svenske myndigheter så da ordner kanskje de det. Om ikke lurer jeg på om det holder at han har med dommen til Sverige og at vi da evt kan få registrert vårt ekteskap?
Ettersom jeg har skjønt er det jo også Norske myndigheter som skal utstede prøvelsesattetst og han må jo skaffe det samme fra Tyrkia at han har lov å gifte seg så da vil det kanskje gå allikevel.
Om det ikke skulle gå kan man da flytte videre til Danmark eller er alle broer brent da?
Han har aldri vært i Sverige og heller ikke søkt visum dit.

Er så redd for å trå feil slik at vi må rømme landet ;-)

Veldig flott å få hjelp og svar her inne, den Norske siden er jo ikke helt up to date!

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.07.2014 14:10:46

Er der noget i vejen for at du rejser til Tyrkiet, og I bliver viet der?

Det er så dig, der får lidt mere besvær med papirarbejdet, men når I er gift først kan det være at resten glider noget mere enkelt.

Han vil også have ret til et gratis visum, når du bosætter dig i Sverige (eller andet EU-land).

Du kan læse her, hvad du skal sørge for af papirer til vielse i Tyrkiet:
http://en.beyoglu.bel.tr/beyoglu/servic ... ionId=1697

I dit tilfælde skal du have en civilstandsattest fra Norge, som du får sat en apostille på og får oversat til tyrkisk. Oversættelsen skal ordnes af en af Tyrkiet autoriseret tolk, så det får du sikkert billigst gjort i Tyrkiet. Hvis du får en attest på engelsk er det ikke noget problem at finde en oversætter.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 14.07.2014 09:47:11

Selvfølgelig kan jeg det, men er redd vi vil få problemer i Sverige siden det da er så kort tid siden skilsmisse. Kanskje de vil avslo som proforma hva vet vel jeg!
Takk for hjelpen så langt, har snart lest meg gjennom alle deres sider og er imponert over hva dere holder i gang her inne ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 11:48:16

Der er ingen regler om, hvor hurtigt man må gifte sig igen. Hvis du arbejder i det land, hvor du bosætter dig, er der nok ingen særlig forskel på Danmark og Sverige. Dog må I påregne, at der er meget lang ventetid på udstedelse af EU-opholdskort i Sverige, så om noget vil jeg mene, det er "nemmere" i Danmark.

Undrende

Indlæg af Undrende » 14.07.2014 12:01:04

Ja det er jo også en grunn til å velge Danmark ;-)
Men jeg er redd det er vanskeligere å få jobb der enn i Sverige, men jeg har da registrert min CV på en Dansk nettside så kanskje jeg er heldig.
Men er det ikke mer krav til språk test i Danmark enn i Sverige? Min mann kan allerede litt Norsk og jeg er redd Dansk vil forvirre han ekstra om han må lære det.
Tusen takk for all hjelp her inne ;-)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2014 04:29:50

Der er ingen krav om sprogtest i den fri bevægelighed i EU. Du blander den fri bevægelighed sammen med nationale regler om familiesammenføring, hvor flere lande herunder Danmark har forskellige sprogtest.

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.07.2014 07:02:15

Flott tusen takk ;-)
Jeg har lest et sted at nå kan man søke opphold etter begge type regler mens mannen venter både i Sverige og Danmark tror jeg.
Hvilken av reglene er best å søke etter om man vil fortest mulig hjem igjen?
Jeg leste også et annet sted her inne at for å benytte EØS må man være gift stemmer det?
Mener jeg har tolket tidligere svar som at man ikke må være det.

På forhånd takk for hjelpen ;-)
Ha en fin dag videre

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 15.07.2014 07:32:35

EU-regler: gift ELLER samlevende i ca. 18 måneder, før der kan søges.

Nationale svenske regler: gift eller beviseligt kæresteforhold.

Det er fuldstændig ligemeget hvilke regler du søger efter, du kan bruge EU-reglerne til at komme tilbage til Norge uanset. Det væsentlige er, at I ikke forhaster jeg, men har beviserne i orden for at du har haft 'reelt ophold' i Sverige/EU-land.

Hvis du finder et job på mindst 10-12 timer/uge og har det i mindst 12 uger, så vil det, sammen med et bevis på at du har boet der (lejekontrakt + kontoudtog der viser betaling af leje via bank) være bevis nok. Hvis du vil leve af opsparede midler el.lign. (person med tilstrækkelige midler) er tommelfingerreglen at du skal blive boende dobbelt så længe, dvs. ca. 6 mdr.
mh
Rådgiver for ÆUG

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.07.2014 13:42:14

Jeg blandet et spørsmål her
Jeg mente er det mulig å søke visum etter EU regelen selv om man ikke er gift?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 15.07.2014 13:43:53

Kun hvis man har boet fast sammen i cirka 18 måneder og dermed er i et ægteskabslignende forhold, som man bare ikke har fået gjort "officielt". Det handler om, hvorvidt der eksisterer et beskyttelsesværdigt familieliv, der de facto må sidestilles med et ægteskab.

Undrende

Indlæg af Undrende » 15.07.2014 14:01:00

Flott tusen takk ;-)

Besvar