Hei jeg trenger hjelp og har noen spørsmål.
Jeg er sammen med en Tyrkisk mann som har vært i gift med en Svenske, men har nå fått skilsmisse ved dom i Tyrkia. Jeg er Norsk og gidder ikke bruke min tid på Norske myndigheter så jeg tenker å benytte EØS løsningen, men lurer på om jeg bør velge Sverige eller Danmark.
Kan vi møte på problemer i Sverige siden han nylig har fått skilsmisse fra en Svenske? Han har aldri vært i Sverige eller søkt om visum dit, men ekteskapet ble registrert i Sverige.
Vil skilsmissen automatisk bli registrert i Sverige?
Vi er følgelig ikke gift ennå, men kan vi for eks gifte oss i Danmark på turist visum eller blir det vanskelig å få visum?
Om jeg har med prøvelsesattetst fra Norge holder det?
Er det lett for en Nordmann å få jobb og bolig i for eks København?
Er et av landene enklere enn det andre landet?
Også vet jeg at det må gå en viss tid før jeg kan returnere til Norge, men jeg lurer på om det regnes ut i fra min tid i Danmark/Sverige eller vår tid?
Jeg tenkte å flytte på meg snarest og min mann kan ikke komme før om ca 6 mnd så jeg tenker at mitt opphold vil bli totalt rundt 1år. Holder dette?
Er det noen Nordmenn som er her inne og bor i Danmark av samme grunn som jeg tenker?
Håper så inderlig noen kan svare meg på alle mine spørsmål da jeg ikke har greid å finne svar på dem her inne.
På forhånd takk for hjelpen
Med ønske om en fortsatt god helg!
Undrende