Ans. om permanent oph. samt evt. fornyelse af tidsbegr. opho

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lhe

Ans. om permanent oph. samt evt. fornyelse af tidsbegr. opho

Indlæg af lhe » 16.09.2012 23:04:53

Hej

Fakta:

Er ægteskabssammenført (almindelig ikke EU)
Min kone kom til Dk. 24.12.2005
Min kone har haft lovligt ophold siden 11.05.2006 ==> altså 6 år og ca 3-4 måneder
Vi opfylder stadig krav til den tidsbegrænsede opholdstilladelse: (Er gift, bor sammen, modtager ikke hjælp efter lov om aktiv socialpolitik, har egen 3 værelses andelslejlighed og gyldigt pas). Ingen kriminalitet etc. etc.
Hendes tidsbegrænsede opholdstilladelse gælder til 10.01.2013 (skal altså søge om forlængelse mellem d. 11.11.2012 og d. 10.12.2012)

Spørgsmål 1:

Hvis vi søger om permanent ophold NU (i denne uge) er det så korrekt forstået, at vi ikke skal søge om forlængelse af den tidsbegrænsede opholdstilladelse? Eller skal vi under alle omstændigheder søge i November?

Spørgsmål 2:

A) Underskrevne prøvebeviser - Er det nok at have to vitterlighedsvidner (bekendte eller nabo) til at underskrive på bagside af kopi at denne stemmer overens med original, eller skal man have fat i skolen, hvor danskprøve 3 blev aflagt - I dette tilfælde i Svendborg - vi bor nu i Kbh?

B) Kopier af vores andelsboligbevis - Skal det også underskrives af vitterlighedsvidner?

Spørgsmål 3:

Fakta om arbejde de sidste 5 år (5 år af 52 uger = 260 uger)

Uger med fuld tid (30-37 t): 128,00 uger ==> (128/52) = 2,46 år

Uger med deltid (15-30 t): 92,00 uger ==> Med en vægtning på 3/5 (0,6) bliver det til 92 * 0,6 = 1,06 år

Uger med under 15 timer: 40,00 uger ==> 0,77 år - Med vægtning på 0 = 0 år

Det giver 2,46 år (fuld tid) + 1,06 år (deltid med vægting) = 3,52 år

Er der nogen der lige kan regne efter sammen med mig. Som det kan ses af ovenstående får jeg det til at hun har arbejdet 3,52 år fuld tid over de sidste 5 år - altså nok til at opfylde beskæftigelses kravet :) .

Kan jeg med fordel vedlægge excell sheet med listning af arbejdstimer per uge for de sidste 5 år - for at vise hvorledes vi har talt det op?

Spørgsmål 4:

Er der nogen der har nogen ide om en ca. sagsbehandlingstid for POT på nuværende tidspunkt??

På forhånd tak for hjælpen :)

fundiver199

Re: Ans. om permanent oph. samt evt. fornyelse af tidsbegr.

Indlæg af fundiver199 » 17.09.2012 06:56:54

1) Som jeg forstår det, er ansøgning om forlængelse nu bygget ind i ansøgningen om permanent opholdstilladelse for familiesammenførte, så det skulle være nok at udfylde det ene skema.

2) Det ved jeg ikke.

3) Den beregning ser rigtig ud

4) Ved årsskiftet 2011/2012 havde US så mange ansøgninger liggende, at det svarede til 12 måneders "produktion". Og den første måned efter, de nye regler trådte i kraft 1. juli 2012, modtog de 4 gange så mange nye ansøgninger som normalt. Så den indsats, der har været i gang for at gnave sig ind på sagsbunken, er da nok sat en del tilbage. Juli var desuden feriemåned, så det er vel ikke helt urimeligt at forvente, at der også er kommet mange ansøgninger om PUT i august, og måske stadig gør det. Så alt i alt bør I nok forvente en betydelig ventetid, selvom det selvfølgelig også spiller en rolle, hvor meget personale der bliver sat på opgaven. Men da der også er sket en stigning i antallet af ansøgninger om både familiesammenføring og asyl, er det umiddelbart svært at se, hvilken afdeling US skulle kunne flytte personale væk fra.

lhe

Indlæg af lhe » 17.09.2012 09:23:39

Tak for svar

Vedr. spørgsmål 1) Jeg tænker vi også bare kan spørge dem (US) i morgen, når vi aflevere denne ansøgning. Vi har jo stadig tid til at den midlertidige evt. skal sendes ind. Skal nok lige melde tilbage herinde hvad de siger.

Vedr. spørgsmål 2) underskrevne kopier / vitterlighedsvidner. Hvem ville evt. kunne svare på dette?

På forhånd tak for hjælpen :)

H_Larsen

Indlæg af H_Larsen » 17.09.2012 10:24:54

Punkt 7 - Dokumentation for danskprøve
Der skal indsendes eksamensbevis i kopi og eksamensbeviset skal være underskrevet

Alle eksamensbeviser underskrives af skolen/gymnasium/universitetet på forsiden, som standard.

Så du skal bare tage en kopi af eksamensbeviser, der meget gerne skulle være underskrevet fra skolens side, da i fik det.

US vil ikke have en karakterliste med en kopi af original eksamensbeviser hvor skolen har underskrevet det på forsiden.

Der er ikke vitterlighedsvidner US ønsker

lhe

Indlæg af lhe » 17.09.2012 11:28:59

Mange tak for hjælpen.

Der er selvfølgelig allerede en underskrift på hendes eksamensbevis. Så vi tager en kopi og ligger ved ansøgningen.

Tak :)

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 17.09.2012 21:15:46

fundiver199 skrev:1) Som jeg forstår det, er ansøgning om forlængelse nu bygget ind i ansøgningen om permanent opholdstilladelse for familiesammenførte, så det skulle være nok at udfylde det ene skema.
Ja, det er rigtigt, at der står på ansøgningsskemaet:

"Vær opmærksom på, at du ikke længere skal indgive en separat ansøgning om midlertidig (tidsbegrænset) forlængelse, da forlængelsesansøgningen nu er en del af dette ansøgningsskema."

Men så skal I vente indtil november, hvis I mener at bruge denne ansøgning også til en forlængelse. Jeg kan ikke se, at I kan slippe for at søge i november. Hvad siger du, fundiver?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.09.2012 06:32:57

Man kan søge om permanent opholdstilladelse når som helst, og når man gør det, så gælder reglen om, at man tidligst kan søge om forlængelse 2 måneder før udløb, ikke. Men når datoen for udløb af opholdstilladelsen nærmer sig, kan parret da godt for en sikkerheds skyld kontakte US og bede dem bekræfte, at de ikke har brug for at modtage flere ansøgningsskemaer end det, de allerede har fået.

lhe

Indlæg af lhe » 21.09.2012 10:53:55

Vi har nu været inde og aflevere ansøgningen i tirsdags - det tog kun lige knap to timer (ventetid).

Som lovet vil jeg lige viderebringe svaret fra Udlændinge Styrelsen.

Jeg spurgte både i informationen og og den sagsbehandler der tog imod vores ansøgning vedrørende spørgsmål 1:

Hvis vi søger om permanent ophold NU (i denne uge) er det så korrekt forstået, at vi ikke skal søge om forlængelse af den tidsbegrænsede opholdstilladelse? Eller skal vi under alle omstændigheder søge i November?

Og svaret var fra begge at vi IKKE skal indsende ansøgning om midlertidig opholdstilladelse, da den er indeholdt i ansøgning om permanent ophold.

Endnu en gang tak for hjælpen :)

Besvar