Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtigere ?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199

Re: Bliv Svensk og få permanent oppeholdstilladelse hurtiger

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2012 09:44:14

skaanebo skrev:Og ja, det er din indkomst som er EU-borger, der er afgørende, ikke din ægtefælles.
Jeg er ikke sikker på, at det nødvendigvis er rigtigt. EU-domstolens praksis viser, at der ikke kan stilles krav til, hvor ”tilstrækkelige midler” skal komme fra. Og når ”tilstrækkelige midler” eksempelvis kan komme fra ens forældre, hvorfor skulle de så egentlig ikke også kunne komme fra arbejdsindtægter erhvervet af den medfølgende ægtefælle, der ikke selv er unionsborger?

Set med EU-domstolens briller er det afgørende vel alene resultatet, nemlig at der eksisterer et forsørgel-sesgrundlag og ikke en belastning af det sociale system. Så i en situation, hvor den medfølgende ægtefælle, der ikke selv er unionsborger, har haft en stor del af husstandens samlede indtægt, ville jeg da klart vedlægge dokumentation herfor ved en ansøgning om tidsubegrænset opholdskort efter 5 år.

Man kan også sige det sådan, at set med fornuftens briller, er der da ingen grund til at være bekymret over at give permanent opholdsret til en udlænding, der under de første 5 år af sit ophold har bidraget til at forsørge både sig selv og en unionsborger. Det er vel mere de udlændinge, der ikke har arbejdet, som man kan frygte vil blive en byrde for det sociale system, såfremt de får permanent opholdsret.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 16.10.2012 09:53:00

konya skrev:hvis det er min indkomst de vil lægge vægt på er det så bedst at jeg skifter til de svensk national regler ?. - og hvornår kan jeg gøre det, jeg er nemlig selv flyttet til sverige semptember 2011.
Hvis I ønsker at blive i Sverige, er der kun fordele forbundet med at skifte til svenske regler. I princippet kan din mand søge i morgen. Men det kan måske være en fordel at vente, til I har boet sammen i Sverige i 2 år, da der så er god chance for, at han får permanent opholdstilladelse med det samme. Og så slipper I for at søge om permanent opholdskort efter EU-reglerne efter 5 år.

Man kan også sige, at når man alligevel skal søge om permanent opholdskort efter 5 år, så kan man da lige så godt søge om permanent opholdstilladelse efter de svenske regler efter 2 år og dermed få det overstået og opnå fordelene tidligere.

Ulempen ved at søge nu er dog alene, at han så kommer til at søge to gange og dermed ulejlige både sig selv og Migrationsverket i et omfang, der måske ikke helt står mål med de fordele, der er ved, at han får ophold efter svenske regler i en periode på cirka 1 år, indtil han kan søge om permanent opholdstilladelse.

Den eneste fordel herved er adgang til det sociale system i Sverige, så med mindre der er akut risiko for, at I får brug for det, er det måske lidt at spilde sin tid at søge to gange i stedet for en.

konya

Indlæg af konya » 16.10.2012 18:03:43

hej igen
er det ikke noget med hvis jeg efter 1 år bliver svensk statsborgerskab, så vil min mand få statsborgerskab 2 år efter mig ,så det vil jo formindske vores levetid i sverige ?, hvis jeg ikke regner forkert...

hvornår kan jeg skifte fra eu reglerne til de svenske national regler?, og hvis jeg nu skifter om et år, vil det så sige at han har 4 år tilbage til at få statsborgerskab, eller vil processen begynde forfra, hvis jeg skifter.. ?

med en PUT ( permanent opholdstilladelse) har min mand mulighed for at arbejde i danmark? eller er det først stadig efter 5 år, har du kilder som jeg kan bruge hvis jeg nu vil skifte,?

jeg ved godt at jeg er besværlig:( men det sidste jeg vil spørger om er,

hvis nu jeg skifter til de svenske regler, hvad skal vi bevise efter 5 år ?- er det noget med en interview eller hvad? kunne du måske skrive konkret hvad der sker når vi skifter., hvor lang tid det tager at skifte ?

kan man bruge sin opholdsret ( eu reglen) , til man får sin svenske opholdstilladelse.?

konya

Indlæg af konya » 16.10.2012 18:10:16

fundiver199 skrev:
konya skrev:hvis det er min indkomst de vil lægge vægt på er det så bedst at jeg skifter til de svensk national regler ?. - og hvornår kan jeg gøre det, jeg er nemlig selv flyttet til sverige semptember 2011.
Hvis I ønsker at blive i Sverige, er der kun fordele forbundet med at skifte til svenske regler. I princippet kan din mand søge i morgen. Men det kan måske være en fordel at vente, til I har boet sammen i Sverige i 2 år, da der så er god chance for, at han får permanent opholdstilladelse med det samme. Og så slipper I for at søge om permanent opholdskort efter EU-reglerne efter 5 år.

Man kan også sige, at når man alligevel skal søge om permanent opholdskort efter 5 år, så kan man da lige så godt søge om permanent opholdstilladelse efter de svenske regler efter 2 år og dermed få det overstået og opnå fordelene tidligere.

Ulempen ved at søge nu er dog alene, at han så kommer til at søge to gange og dermed ulejlige både sig selv og Migrationsverket i et omfang, der måske ikke helt står mål med de fordele, der er ved, at han får ophold efter svenske regler i en periode på cirka 1 år, indtil han kan søge om permanent opholdstilladelse.

Den eneste fordel herved er adgang til det sociale system i Sverige, så med mindre der er akut risiko for, at I får brug for det, er det måske lidt at spilde sin tid at søge to gange i stedet for en.

konya

Indlæg af konya » 16.10.2012 18:25:46

konya skrev:
fundiver199 skrev:
konya skrev:Men det kan måske være en fordel at vente, til I har boet sammen i Sverige i 2 år,
fundiver199, her den kommende sommer har vi været gift i 2 år, og hvis vi først søger der, har han så mulighed for at få PUT med det samme?, vi har allerede afsluttet vores først ansøgning her for en måned siden, min mand fik opholdsret efter eu reglerne.

hvis migrationsverket, kigger på MIN indkomst og ikke vores fælles indkomst om 5 år så vil jeg ikke beholde den jeg har nu,men hvis kigger på vores fælles indkomst,så vil jeg beholde den.... jeg vil nemlig de kommende 5 år være studerende og kun få SU ? .. jeg er blevet lidt forvirret vil de kigge på min indkomst eller vores fælles indkomst, er det noget du kunne undersøge, så jeg kunne bestemme mig og jeg skal beholde eu reglen eller national reglerne.??

PS; vi vil gerne tilbage til dk, så hurtigt som muligt...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 16.10.2012 20:36:26

konya skrev: er det ikke noget med hvis jeg efter 1 år bliver svensk statsborgerskab, så vil min mand få statsborgerskab 2 år efter mig ,så det vil jo formindske vores levetid i sverige ?, hvis jeg ikke regner forkert...
Hvis du er dansk statsborger, kan du tidligst blive svensk efter 2 år i Sverige. Dernæst skal din ægtefælle have boet sammen med en svensk statsborger i mindst 3 år, før der kan søges om svensk statsborgerskab.

konya

Indlæg af konya » 16.10.2012 22:52:29

ja sommer 2013, har jeg både været gift i 2 år og har samtidligt boet i sverige i 2 år..
men hvis jeg nu skiftede fra eu-regler til svensk regler, vil processen begynde forfra eller vil den forsætte derfra vi er nået til, altså antallet af år vi skal bo i sverige

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 17.10.2012 07:32:47

konya skrev:ja sommer 2013, har jeg både været gift i 2 år og har samtidligt boet i sverige i 2 år..
men hvis jeg nu skiftede fra eu-regler til svensk regler, vil processen begynde forfra eller vil den forsætte derfra vi er nået til, altså antallet af år vi skal bo i sverige
Processen begynder forfra, hvis du skifter statsborgerskab i den forstand, at din ægtefælle skal bo sammen med en svensk statsborger i 3 år for at kunne søge svensk statsborgerskab.

Hvis du selv bliver svensker i sommeren 2013, vil din ægtefælle således først kunne søge om svensk statsborgerskab i sommeren 2016.

Og har din ægtefælle allerede boet i 1 år i Sverige ligesom dig selv på nuværende tidspunkt (dvs. siden sommeren 2011), så er der jo intet vundet ved, at du bliver svensk, idet din ægtefælle under alle omstændigheder kan søge om svensk statsborgerskab efter 5 år i Sverige, dvs. til sommeren 2016.

Resultatet er med andre ord præcis det samme. Den eneste forskel er, om du undervejs har skiftet statsborgerskab eller ej, og det er jo ikke nødvendigt, for at din ægtefælle kan blive svensk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 17.10.2012 08:57:48

konya skrev:er det ikke noget med hvis jeg efter 1 år bliver svensk statsborgerskab, så vil min mand få statsborgerskab 2 år efter mig ,så det vil jo formindske vores levetid i sverige?, hvis jeg ikke regner forkert...
Som skaanebo har forklaret, har det ingen betydning for din mand, at du bliver svensk statsborger. Det har kun betydning for dig selv, f.eks. i form af stemmeret til det svenske landsting.
konya skrev:hvornår kan jeg skifte fra eu reglerne til de svenske national regler?, og hvis jeg nu skifter om et år, vil det så sige at han har 4 år tilbage til at få statsborgerskab, eller vil processen begynde forfra, hvis jeg skifter.. ?
Det er varigheden af opholdet i Sverige, der bestemmer, hvornår man kan søge svensk statsborgerskab, ik-ke hvilket opholdsgrundlag man har haft undervejs.
konya skrev:med en PUT ( permanent opholdstilladelse) har min mand mulighed for at arbejde i danmark? eller er det først stadig efter 5 år, har du kilder som jeg kan bruge hvis jeg nu vil skifte,?
Nej. For at arbejde i Danmark skal man have en opholdstilladelse eller være EU-borger eller nordisk bor-ger. Så svensk statsborgerskab vil ændre hans situation på det punkt men ikke en permanent svensk opholdstilladelse. Den giver ham kun fordele i Sverige.
konya skrev:hvis nu jeg skifter til de svenske regler, hvad skal vi bevise efter 5 år ?- er det noget med en interview eller hvad?
En svensk opholdstilladelse kan gøres permanent efter 2 år ikke 5. Og kravet vil være, at grundlaget stadig er til stede, dvs. at I stadig er gift og bor sammen. De første 2 år skal forstås som en prøveperiode, hvor man lige vil se, om ægteskabet holder. For ellers er der jo umiddelbart ingen grund til, at din mand skal blive i Sverige.
konya skrev:kunne du måske skrive konkret hvad der sker når vi skifter., hvor lang tid det tager at skifte ?
Så får din mand en ny opholdstilladelse og et nyt plastikkort. Da der ikke kan søges elektronisk, når man allerede er i Sverige, vil sagsbehandlingen nok tage op imod 7-9 måneder.
konya skrev:kan man bruge sin opholdsret ( eu reglen) , til man får sin svenske opholdstilladel-se.?
Ja og også bagefter. En EU-opholdsret er jo netop det – en ret. Så den kan man ikke miste, bare fordi man søger om og evt. får en national opholdstilladelse. Nu giver en svensk opholdstilladelse nok på alle punkter mindst de samme rettigheder som en EU-opholdsret. Men skulle det f.eks. være tilfældet, at personer med EU-opholdsret er bedre stillet i forhold til uddannelsesstøtte, vil din mand stadig kunne gøre krav på sine EU-rettigheder, uanset at han har fået udstedt en svensk opholdstilladelse oven i hatten.

Besvar