konya skrev:er det ikke noget med hvis jeg efter 1 år bliver svensk statsborgerskab, så vil min mand få statsborgerskab 2 år efter mig ,så det vil jo formindske vores levetid i sverige?, hvis jeg ikke regner forkert...
Som skaanebo har forklaret, har det ingen betydning for din mand, at du bliver svensk statsborger. Det har kun betydning for dig selv, f.eks. i form af stemmeret til det svenske landsting.
konya skrev:hvornår kan jeg skifte fra eu reglerne til de svenske national regler?, og hvis jeg nu skifter om et år, vil det så sige at han har 4 år tilbage til at få statsborgerskab, eller vil processen begynde forfra, hvis jeg skifter.. ?
Det er varigheden af opholdet i Sverige, der bestemmer, hvornår man kan søge svensk statsborgerskab, ik-ke hvilket opholdsgrundlag man har haft undervejs.
konya skrev:med en PUT ( permanent opholdstilladelse) har min mand mulighed for at arbejde i danmark? eller er det først stadig efter 5 år, har du kilder som jeg kan bruge hvis jeg nu vil skifte,?
Nej. For at arbejde i Danmark skal man have en opholdstilladelse eller være EU-borger eller nordisk bor-ger. Så svensk statsborgerskab vil ændre hans situation på det punkt men ikke en permanent svensk opholdstilladelse. Den giver ham kun fordele i Sverige.
konya skrev:hvis nu jeg skifter til de svenske regler, hvad skal vi bevise efter 5 år ?- er det noget med en interview eller hvad?
En svensk opholdstilladelse kan gøres permanent efter 2 år ikke 5. Og kravet vil være, at grundlaget stadig er til stede, dvs. at I stadig er gift og bor sammen. De første 2 år skal forstås som en prøveperiode, hvor man lige vil se, om ægteskabet holder. For ellers er der jo umiddelbart ingen grund til, at din mand skal blive i Sverige.
konya skrev:kunne du måske skrive konkret hvad der sker når vi skifter., hvor lang tid det tager at skifte ?
Så får din mand en ny opholdstilladelse og et nyt plastikkort. Da der ikke kan søges elektronisk, når man allerede er i Sverige, vil sagsbehandlingen nok tage op imod 7-9 måneder.
konya skrev:kan man bruge sin opholdsret ( eu reglen) , til man får sin svenske opholdstilladel-se.?
Ja og også bagefter. En EU-opholdsret er jo netop det – en ret. Så den kan man ikke miste, bare fordi man søger om og evt. får en national opholdstilladelse. Nu giver en svensk opholdstilladelse nok på alle punkter mindst de samme rettigheder som en EU-opholdsret. Men skulle det f.eks. være tilfældet, at personer med EU-opholdsret er bedre stillet i forhold til uddannelsesstøtte, vil din mand stadig kunne gøre krav på sine EU-rettigheder, uanset at han har fået udstedt en svensk opholdstilladelse oven i hatten.