Visum ægtefælle til EU-borger bosat i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 18.02.2009 08:47:03

forest skrev:Vil det sige at svenskerne - hvis de efteraber den danske tolkning - kunne kræve, at jeg og konen havde haft et "reelt samliv" i DK, for at udstede et svensk opholdskort til min kone? Det er der vel ikke noget der tyder på at de gør?
Nej, men de kan kræve, at du er bosat i Sverige eller har til hensigt at bosætte dig i Sverige. Hvis I ikke er gift og ønsker at gøre brug af EU-reglerne skal I endvidere kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv - dette samliv kan være foregået hvor som helst i verden.
forest skrev:
For så vidt angår dine bekendte i Singapore, må de så have samme problem: de har ikke haft noget "reelt samliv" i et andet EU-land? Så det, du siger, er at din vens kone nu bør kunne få visum efter haste-EU-reglerne, men hun kan dog stadig ikke få et opholdskort i DK?
Man kan kun få hastevisum efter EU-retten, hvis EU-borgeren er bosat i et EU/EØS-land, altså ikke hvis man bor i Singapore.
forest skrev:
Iøvrigt har jeg siddet og nærlæst en Schengen-visa-ansøgning fra Migrationsverket. Mange af spørgsmålene, herunder spørgsmål om beskæftigelse, indkomst osv., er markeret med en lillebitte * oppe i hjørnet. Og nede i bunden er anført, at disse spørgsmål ikke er obligatoriske for familiemedlemmer til EU/EES-borgere, så alt det der med arbejdsgivererklæring fra hjemlandet kan man tilsyneladende springe let hen over.
Ja, det står klart og tydeligt, at man ikke skal besvare spørgsmål om sin økonomi, men alene kunne dokumentere slægtskabet med EU-borgeren

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2009 10:55:10

Skaanebo har helt ret, og jeg kan se, at jeg i mit sidste indlæg kom til at udtrykke mig utydeligt. Jeg skrev således:
fundiver199 skrev:Flytter man tilbage til Danmark efter en periode i udlandet, burde man derfor også kunne få udstedt et visum til sin ægtefælle efter denne hasteprocedure umiddelbart efter, at man er flyttet tilbage til Danmark.
Hvad jeg mente var naturligvis, at man kan få udstedt et visum til sin ægtefælle efter den hasteprocedure, som gælder for EU-borgere, hvis man flytter tilbage til Danmark efter at have boet en periode i et andet EU-land, ikke i "udlandet".

Et par, som har boet sammen i f.eks. Singapore, kan aldrig komme ind under disse regler, uanset om de flytter til Danmark eller blot ønsker at besøge Danmark for herefter at vende tilbage til Singapore. Derimod kan de komme ind under reglerne, hvis de flytter til Sverige eller et andet EU-land efter at have boet i Singapore.

Besvar