Nej, men de kan kræve, at du er bosat i Sverige eller har til hensigt at bosætte dig i Sverige. Hvis I ikke er gift og ønsker at gøre brug af EU-reglerne skal I endvidere kunne dokumentere mindst 18 måneders samliv - dette samliv kan være foregået hvor som helst i verden.forest skrev:Vil det sige at svenskerne - hvis de efteraber den danske tolkning - kunne kræve, at jeg og konen havde haft et "reelt samliv" i DK, for at udstede et svensk opholdskort til min kone? Det er der vel ikke noget der tyder på at de gør?
Man kan kun få hastevisum efter EU-retten, hvis EU-borgeren er bosat i et EU/EØS-land, altså ikke hvis man bor i Singapore.forest skrev:
For så vidt angår dine bekendte i Singapore, må de så have samme problem: de har ikke haft noget "reelt samliv" i et andet EU-land? Så det, du siger, er at din vens kone nu bør kunne få visum efter haste-EU-reglerne, men hun kan dog stadig ikke få et opholdskort i DK?
Ja, det står klart og tydeligt, at man ikke skal besvare spørgsmål om sin økonomi, men alene kunne dokumentere slægtskabet med EU-borgerenforest skrev:
Iøvrigt har jeg siddet og nærlæst en Schengen-visa-ansøgning fra Migrationsverket. Mange af spørgsmålene, herunder spørgsmål om beskæftigelse, indkomst osv., er markeret med en lillebitte * oppe i hjørnet. Og nede i bunden er anført, at disse spørgsmål ikke er obligatoriske for familiemedlemmer til EU/EES-borgere, så alt det der med arbejdsgivererklæring fra hjemlandet kan man tilsyneladende springe let hen over.