Danskundervisning

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

AllYouNeedIsLove

Re: Danskundervisning

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 16.06.2016 20:32:55

Vi havde samme problem som jer, med at de ikke ville lade min mand begynde på danskundervisning førend han havde modtaget sit opholdskort.

Vi boede da i Nordfyns kommune. Kan se at du bor i Odense kommune, og at det er dem der skal henvise din kone til undervisning. Nordfyns kommune bruger Lær Dansk i Odense og sender henvisninger gennem Odense kommune. Vi endte med i sidste ende at få svar fra Statsforvaltningen at kommunen havde lavet en fejl, og at kommunen ikke med den begrundelse kunne give min mand afslag. Dengang for snart et år siden da vi havde problemer med dette, sagde den jobkonsulent vi havde at hun ville informere de andre samarbejdes kommuner om dette. Det hun muligvis ikke gjort, og ellers har I talt med en der ikke ved det.

Du kan evt. bede dem kontakte jobcenteret i Søndersø, eller Statsforvaltningen.

Det brev jeg fik fra Statsforvaltningen har jeg også kopieret og lagt ind i den tråd du nævner, viewtopic.php?f=7&t=15681&start=30 , Se indlæg skrevet 19.08.2015 15:32:17.
Jeg ved ikke om du kan bruge brevet til noget, men hvis du tror det kan hjælpe er du velkommen til at få en kopi af det rigtige brev. (Selvfølgelig med vores navne, CPR osv. streget over ;) )

Du kan evt. også henvise til vejledningen til Danskuddannelsesloven nr. 9128 af 20. marts 2014.
Der står bla. følgende:
"1.2.Ret til undervisning uden folkeregistrering - særligt om udlændinge omfattet af EU-opholdsdirektivet

Udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har i modsætning til andre udlændinge ret til danskundervisning, selvom de ikke er folkeregistreret m.v., jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2.

Bestemmelsen i danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, implementerer artikel 25 i opholdsdirektivet i danskuddannelsesloven.

Bestemmelsen indebærer således, at EU-borgere og EU-borgeres familiemedlemmer, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har ret til tilbud efter danskuddannelsesloven, uanset om de er i besiddelse af registreringsbevis, opholdskort eller er folkeregistrerede. Dette gælder både arbejdstagere, arbejdssøgende i visse situationer, medfølgende ægtefæller, studerende, volontører etc.

Det er kun udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., som skal gives tilbud efter danskuddannelsesloven, før de er folkeregistreret m.v. Er der derimod tale om EU-borgere, der opholder sig her i landet som turist eller i forbindelse med besøg hos bekendte, er de pågældende ikke omfattet af denne ret."

Held og lykke med det! :) Giv gerne en update på hvor det er gået.

DBS

Indlæg af DBS » 16.06.2016 20:56:03

Sakset fra Informationsbrevet:

Spørgsmålet om, hvorvidt en EU-borger har ret til ophold her i landet, og på hvilket grundlag opholdet sker, henhører under udlændingemyndighederne (statsforvaltningerne). Dette gælder også spørgsmålet om en EU-borgers eventuelle familiemedlemmers ret til ophold her i landet i henhold til EU-reglerne.

Opstår der tvivl om en EU-borgers opholdsgrundlag, skal kommunalbestyrelsen rette henvendelse til udlændingemyndighederne med henblik på at afklare spørgsmålet.

Her står klart og tydeligt, hvor kommunen skal henvende, hvis de skulle være i tvivl.

Hvilken kommune?

Det er EU-borgerens bopælskommune, som skal give tilbud efter henholdsvis integrationsloven og danskuddannelsesloven. Ved bopæl forstås det sted (bolig), hvor EU-borgeren regelmæssigt sover, og hvor denne har sine ejendele. Hvis EU-borgeren endnu ikke er folkeregistreret, kan vedkommende dokumentere sin bopæl på anden måde – f.eks. ved fremlæggelse af lejekontrakt m.v.

Her ville jeg nok tage en vielsesattest med, det er vel ikke helt ualmindeligt, at man bor sammen.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 17.06.2016 21:01:17

Jeg har jo afleveret et link, hvor de kan tilgå alle papirer, som jeg har sendt til statsforvaltningen og alternativt skrevet, at jeg sagtens kan sende alle papirer fysisk.

Jeg har prøvet, at skrive til dem igen, med alle jeres forslag samlet i en lille tekst. Så må jeg se, hvad de får svaret.

Mange tak for hjælpen, håber virkelig at det lykkes.

SigneLassen

Indlæg af SigneLassen » 18.06.2016 08:56:48

Har du onlinekommunikation med dem?

Hvis jeg var dig, ville jeg selv aflevere alting fysisk og troppe op jævnligt på kontoret. Folk har det med at reagere meget mere, når man ser vrede folk i øjnene.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 19.06.2016 08:36:16

Enig. Eller rolige og velargumenterede folk, der ikke forlader kontoret, før sagen er løst på tilfredsstillende vis :wink:

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 28.06.2016 18:57:41

SigneLassen skrev: Folk har det med at reagere meget mere, når man ser vrede folk i øjnene.
Jeg har skam fået svar fra dem og fået at vide, at jeg vil få svar i denne uge, hvilket var overraskende for mig så tæt på ferien.

Ellers skal jeg nok hænge i røret på torsdag, hvis jeg intet hører.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 30.06.2016 21:23:12

Jeg har i dag modtaget et afslag, hvilket var forventeligt på baggrund af alle de tråde man har set her i forummet.

Jeg læser det som om, at de giver os afslag på ét slags danskkursus og resten forholder de sig ikke til. I min ansøgning(som blot var en mail) udtrykkede jeg ikke ønske om noget specielt dansk-kursus bare et eller andet, men I kan sikkert få noget mere ud af det.

Jeg vil en af dagene prøve at få afslaget lagt ind her, så indtil videre kan det hentes i min dropbox.

https://www.dropbox.com/s/w9d3q5nfyvfzh ... t.pdf?dl=0

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 01.07.2016 08:09:23

Flg. mail er modtaget i dag.

Selvfølgelig skal en flygtning have bedre rettigheder :roll: .

Det er utroligt, at man skal kæmpe for hver en lille ting.

Hej A
Ifølge lovgivningen er det kun flygtninge og familiesammenførte til disse, der starter direkte på moduldansk. Dette forløb har man 5 år til at gennemføre.

Alle andre starter på arbejdsmarkedsrettet dansk, som de har 1½ år til at gennemføre. Når de har gennemført det forløb, har de 3 år til en ordinær danskuddannelse.

Det er derfor der henvises til arbejdsmarkedsrettet dansk i afslaget. Det er nemlig det tilbud, din kone vil få tilbudt, når hendes sag er færdigbehandlet.

Din klage skal rettes til Ulla Bendsen, som har underskrevet afslaget. Hendes kontaktoplysning står der. Hun er ligeledes cc på denne mail.

Jeg er nødt til at orientere dig om, at du kan risikere at ramme ind i ferietid = længere behandlingstid.

Med venlig hilsen

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 04.07.2016 08:45:18

Op

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 12.07.2016 22:46:01

Op - se den modtagede mail foroven.

I skriver andre steder, at man har rettighederne fra man har afleveret papirerne, men siger samtidigt, at man ikke har ret til Dansk undervisning, først efter godkendelse af opholdstilladelsen.

Jeg er forvirret.

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 13.07.2016 06:57:27

Jeg ved ikke hvem, der siger det. Men jeg kan bekræfte de juridiske svar, der allerede ligger i nærværende tråd.

Hvilket vil sige, at rettighederne, både til danskundervisning og arbejde, gælder fra dag 1.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2016 09:36:17

Hvis man søger familiesammenføring efter danske regler, har man først ret til at starte på danskundervisningen, når man har fået opholdstilladelse.

Hvis man har EU-opholdsret, har man derimod ret til at starte på danskundervisningen (blot en anden udgave af den åbenbart) umiddelbart. Afslaget er derfor forkert og bør påklages. Jævnfør alt hvad der tidligere er skrevet i tråden.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.07.2016 09:39:33

AllYouNeedIsLove skrev:Du kan evt. også henvise til vejledningen til Danskuddannelsesloven nr. 9128 af 20. marts 2014.
Der står bla. følgende:
"1.2.Ret til undervisning uden folkeregistrering - særligt om udlændinge omfattet af EU-opholdsdirektivet

Udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har i modsætning til andre udlændinge ret til danskundervisning, selvom de ikke er folkeregistreret m.v., jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2.

Bestemmelsen i danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, implementerer artikel 25 i opholdsdirektivet i danskuddannelsesloven.

Bestemmelsen indebærer således, at EU-borgere og EU-borgeres familiemedlemmer, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har ret til tilbud efter danskuddannelsesloven, uanset om de er i besiddelse af registreringsbevis, opholdskort eller er folkeregistrerede. Dette gælder både arbejdstagere, arbejdssøgende i visse situationer, medfølgende ægtefæller, studerende, volontører etc.

Det er kun udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., som skal gives tilbud efter danskuddannelsesloven, før de er folkeregistreret m.v. Er der derimod tale om EU-borgere, der opholder sig her i landet som turist eller i forbindelse med besøg hos bekendte, er de pågældende ikke omfattet af denne ret."

Held og lykke med det! :) Giv gerne en update på hvor det er gået.
Det er vel bare at henvise til denne tekst i klagen, og så er den ikke længere? Det er selvfølgelig beklageligt, at din kommune ikke følger den vejledning, der er udstedt. Men så må du jo hjælpe til med at "uddanne" dem. Der er ingen grund til at blive forvirret over det.

Hvis du har svært ved at formulere klagebreve, så meld dig ind i ÆUG og send en kopi af afslaget til vores rådgivning. Så hjælper vi dig med at skrive brevet.

InkaVisum

Indlæg af InkaVisum » 20.07.2016 09:34:28

:D :D :D :D

Jeg fik heldigvis overtalt sagsbehandleren i Odense Kommune ved at presse på mht. At hun burde kontakte statsforvaltningen for yderligere information.

Min kone får nu tilbudt danskundervisning dog med det forbehold at vi skal betale for undervisningen, hvis vi får et afslag på familiesammenføringen efter EU-reglerne.

Mit eneste problem er nu at samme diskussion kører mellem mig og en sagsbehandler på CPR-kontoret i kommunen, hvilket er helt komisk.

Flg mail fik jeg fra hende på CPR-kontoret efter min henvendelse, lille diskussion med hende på borgerserice og et par mails med forklaringer og citater bl.a. her fra forummet:

Hej A.

Tak for dine mails.

Det er ikke nødvendigt at komme herind, fordi jeg fastholder stadig afslaget.

Jeg skal forholde mig til CPR-loven og Vejledning om folkeregistrering, som er den lovgivning og vejledning, folkeregistrene arbejder efter.

I det fremgår, at en borger fra EU eller 3. land skal have opholdstilladelse for at blive bopælsregistreret i Danmark. De eneste borgere, som IKKE skal have opholdstilladelse for at blive bopælsregistreret i Danmark, er danske eller nordiske statsborgere.

Og jeg skal ikke forholde mig til andre lovgivninger.

Venlig hilsen

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 20.07.2016 13:49:20

Jo, det skal hun. Direktivet er implementeret i dansk lovgivning, og gælder derfor på lige fod. Så hun SKAL forholde sig til artikel 25.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar