Vi boede da i Nordfyns kommune. Kan se at du bor i Odense kommune, og at det er dem der skal henvise din kone til undervisning. Nordfyns kommune bruger Lær Dansk i Odense og sender henvisninger gennem Odense kommune. Vi endte med i sidste ende at få svar fra Statsforvaltningen at kommunen havde lavet en fejl, og at kommunen ikke med den begrundelse kunne give min mand afslag. Dengang for snart et år siden da vi havde problemer med dette, sagde den jobkonsulent vi havde at hun ville informere de andre samarbejdes kommuner om dette. Det hun muligvis ikke gjort, og ellers har I talt med en der ikke ved det.
Du kan evt. bede dem kontakte jobcenteret i Søndersø, eller Statsforvaltningen.
Det brev jeg fik fra Statsforvaltningen har jeg også kopieret og lagt ind i den tråd du nævner, viewtopic.php?f=7&t=15681&start=30 , Se indlæg skrevet 19.08.2015 15:32:17.
Jeg ved ikke om du kan bruge brevet til noget, men hvis du tror det kan hjælpe er du velkommen til at få en kopi af det rigtige brev. (Selvfølgelig med vores navne, CPR osv. streget over
Du kan evt. også henvise til vejledningen til Danskuddannelsesloven nr. 9128 af 20. marts 2014.
Der står bla. følgende:
"1.2.Ret til undervisning uden folkeregistrering - særligt om udlændinge omfattet af EU-opholdsdirektivet
Udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har i modsætning til andre udlændinge ret til danskundervisning, selvom de ikke er folkeregistreret m.v., jf. danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2.
Bestemmelsen i danskuddannelseslovens § 2, stk. 1, nr. 2, implementerer artikel 25 i opholdsdirektivet i danskuddannelsesloven.
Bestemmelsen indebærer således, at EU-borgere og EU-borgeres familiemedlemmer, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., har ret til tilbud efter danskuddannelsesloven, uanset om de er i besiddelse af registreringsbevis, opholdskort eller er folkeregistrerede. Dette gælder både arbejdstagere, arbejdssøgende i visse situationer, medfølgende ægtefæller, studerende, volontører etc.
Det er kun udlændinge, som har ophold i medfør af EU-rettens regler om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed, etablering og udveksling af tjenesteydelser m.v., som skal gives tilbud efter danskuddannelsesloven, før de er folkeregistreret m.v. Er der derimod tale om EU-borgere, der opholder sig her i landet som turist eller i forbindelse med besøg hos bekendte, er de pågældende ikke omfattet af denne ret."
Held og lykke med det!