Du mener altså at jeg som almindelig borger skal kunne lave den sagsbehandling i hovedet, som der normalt tager us et sted imellem 3-7 måneder, for at evaluere om min ægtefælle lever op til hans/hendes påholdstilladelse, hver eneste gang der sker en ændring i vores liv, hvis jeg ikke vil risikere fængselsstraf ? Hvordan skal jeg som almindelig borger vide i hvilke tilfælde at us vil dispensere for et krav, og i hvilke de ikke vil? På deres side står der jo udelukkende at det er en individuelt vurdering, men de må da hjælpe mig mere end det, hvis jeg skal have den fjerneste chance for at vurdere om den ændring der er sket i mit liv, gør at jeg skal orientere us, eller risikere fængelsstraf. Eller står det mig frit for at vurdere hvad us vil dispensere for, og at jeg dermed slet ikke behøver at kontakte us, da jeg vurderer at der vil blive dispenseret...Så tilbageholder jeg jo ikke længere oplysninger, men har bare vurderet at det ikke vil ændre noget i min ægtefælles opholdstilladelse.mh skrev:"§ 59. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den udlænding, som:
1) Indrejser eller udrejser uden om paskontrollen her i landet eller i et andet nordisk land eller uden for grænseovergangsstedets åbningstid. Bestemmelsen i 1. pkt. gælder ikke ved indrejse fra eller udrejse til et Schengenland, medmindre der undtagelsesvis sker kontrol ved en sådan grænse i medfør af Schengengrænsekodeksens artikel 23, jf. § 38, stk. 2.
2) Opholder sig her i landet uden fornøden tilladelse.
3) Ved bevidst urigtige oplysninger eller svigagtige fortielser skaffer sig adgang til landet gennem paskontrollen eller skaffer sig visum, pas eller anden rejselegitimation eller tilladelse til ophold eller arbejde her i landet.
....
Stk. 7. Med bøde eller fængsel indtil 2 år straffes den, der
1) forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at indrejse i eller rejse gennem landet,
2) forsætligt bistår en udlænding med ulovligt at opholde sig her i landet,
...."
Det KAN tolkes som 'bistand', hvis man fortier oplysninger som ville have ført til inddragelse af opholdstilladelse. Fortielsen er forsætlig (den kan i sagens natur ikke være andet), og dermed yder man forsætlig bistand til at en udlænding ulovligt opholder sig i DK.
Jeg skal ikke kunne sige, om denne tolkning er den, som følges i praksis. Jeg ville blot som jurist sagtens i udlændingelovens §§40 og 59 kunne finde grundlag for at den danske ægtefælle HAR en umiddelbar oplysningspligt og vil kunne straffes for ikke at opfylde den.
Så du mener altså seriøst at jeg risikerer en straf på op til 2 års fængsel, hvis jeg flytter med min ægtefælle til en lejlighed der er fremlejet i mindre end 3 år, uden at orientere us?
Så jeg risikerer reelt set først vil blive frigivet igen efter lejekontrakten udløber.