Spørgsmål til bortfald af permanent opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om ægteskab og vielse i DK og udlandet.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
bsb

Spørgsmål til bortfald af permanent opholdstilladelse

Indlæg af bsb » 13.04.2016 12:17:01

Kære ÆUG

Når en person (der ikke er EU/EØS borger) opnår permanent opholdstilladelse i Sverige, på baggrund af et sambo-forhold med en svensk statsborger og parret noget tid efter opnåede permanent opholdstilladelse går fra hinanden, fordi de ikke kan enes mere, er det så korrekt at den permanente opholdstilladelse bortfalder pga. det brudte parforhold?

Jeg mener at loven er udformet således i Danmark, at en tidsbegrænset opholdstilladelse, som bygger på et evt. ægteskabslig forhold(da sambo-forhold ikke rigtig findes i DK), kan bortfalde, hvis ægteskabet bliver brudt, da grundlaget for det opnåede opholdstilladelse ikke længere anses for at være tilstede.
I sammenhæng med dette mener jeg dog også, at der IKKE kan være tale om bortfald i Danmark, når der er tale om PERMANENT opholdstilladelse og dette uanset om ægteskabsforholdet bliver brudt.

Er det så ikke på samme måde i Sverige? Kan der være tale om bortfald af opholdstilladelse i Sverige, også selvom den er permanent, hvis sambo-parret går fra hinanden? Har permanent opholdstilladelse ikke fuld beskyttelse i Sverige, således at man ikke er afhængig af hinanden og forholdet, for at beholde tilladelsen.
Senest rettet af bsb 13.04.2016 12:36:19, rettet i alt 1 gang.

skaanebo

Re: Spørgsmål til bortfald af permanent opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 13.04.2016 12:28:05

En permanent opholdstilladelse bortfalder kun, hvis man flytter fra Sverige i en længerevarende periode (væk i mere end 2 år, tror jeg det er), eller hvis opholdstilladelsen er opnået ved bedrag/fusk, fx som følge af et proformaforhold.

bsb

Indlæg af bsb » 13.04.2016 13:52:38

skaanebo skrev:En permanent opholdstilladelse bortfalder kun, hvis man flytter fra Sverige i en længerevarende periode (væk i mere end 2 år, tror jeg det er), eller hvis opholdstilladelsen er opnået ved bedrag/fusk, fx som følge af et proformaforhold.
OK, dvs. at jeg skal forstå det således, at en permanent opholdstilladelse, ikke kan borfalde, hvis sambo-forholdet bliver brudt, uanset om det er det grundlag det permanente opholdstilladelse er bygget på?

bsb

Indlæg af bsb » 13.04.2016 13:59:43

Er det så det samme der er gældende, hvis en dansk statsborger, som på nuværende tidspunkt bor i Sverige, familiesammenfører ægtefælle til Sverige, der får permanent opholdstilladelse i Sverige på baggrund af ægteskabsforholdet, og den dansk borger så efterfølgende selv vælger at flytte tilbage til Danmark? Og ægtefællen bliver fortsat boende i Sverige. Kan dette lade sig gøre?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.04.2016 20:39:51

Når en opholdstilladelse er blevet permanent, er den ikke længere betinget af andet end at man opfører sig som en almindelig lovlydig borger, og faktisk bor i det land, den gælder til. Ellers var der da ingen som helst mening i at skelne mellem midlertidig og permanent.
mh
Rådgiver for ÆUG

bsb

Indlæg af bsb » 14.04.2016 08:39:09

mh skrev:Når en opholdstilladelse er blevet permanent, er den ikke længere betinget af andet end at man opfører sig som en almindelig lovlydig borger, og faktisk bor i det land, den gælder til. Ellers var der da ingen som helst mening i at skelne mellem midlertidig og permanent.
Ja, præcis! Sådan mener jeg også at det burde være- ligesom det er i Danmark- men jeg kom bare i tvivl, da jeg hørte om at det skulle være anderledes i Sverige.

bsb

Indlæg af bsb » 14.04.2016 08:39:52

skaanebo og mh : Mange tak for svaret til jer begge :-)

Besvar