Familiesammenføring på SU
Familiesammenføring på SU
Kære alle!
Min kæreste og jeg er nu gået i gang med at planlægge vores fremtid sammen og er kommet frem til at vi gerne vil bo i Danmark. Han er fra Tanzania, jeg er fra Danmark. Til september ('16) starter jeg på min kandidat, og vores største bekymring er økonomi og hvordan vi skal få det hele til at hænge sammen på én SU.
1. Har nogen af jer erfaringer med at leve på én SU? Og hvor længe går der fra man søger om familiesammenføring til min kæreste kan få lov at arbejde, eller endda studere med SU? Hvis han ikke kan finde noget arbejde, er der så mulighed for at få støtte fra det offentlige på en eller anden måde, eller er det kun min SU der skal forsørge os så, og mit studiejob(s)?
2. Når (lad os se lyst på det) min kæreste til den tid får opholdstilladelse, er han så dækket på samme måde som jeg i forhold til at kunne gå til læge gratis osv.?
3. Hvordan har I stillet bankgaranti? Ved at tage et lån hos jeres bank eller?
4. Er det muligt at vi indleverer ansøgning om Familiesammenføring mens min kæreste er i Danmark på et turistvisum næste gang, og han så kan rejse tilbage til Tanzania, indtil vi har fået svar, så han kan arbejde lidt hjemme og flytte ud af sin lejlighed osv? Eller SKAL han blive i Danmark mens sagen behandles i de 5 måneder?
De bedste hilsner
Min kæreste og jeg er nu gået i gang med at planlægge vores fremtid sammen og er kommet frem til at vi gerne vil bo i Danmark. Han er fra Tanzania, jeg er fra Danmark. Til september ('16) starter jeg på min kandidat, og vores største bekymring er økonomi og hvordan vi skal få det hele til at hænge sammen på én SU.
1. Har nogen af jer erfaringer med at leve på én SU? Og hvor længe går der fra man søger om familiesammenføring til min kæreste kan få lov at arbejde, eller endda studere med SU? Hvis han ikke kan finde noget arbejde, er der så mulighed for at få støtte fra det offentlige på en eller anden måde, eller er det kun min SU der skal forsørge os så, og mit studiejob(s)?
2. Når (lad os se lyst på det) min kæreste til den tid får opholdstilladelse, er han så dækket på samme måde som jeg i forhold til at kunne gå til læge gratis osv.?
3. Hvordan har I stillet bankgaranti? Ved at tage et lån hos jeres bank eller?
4. Er det muligt at vi indleverer ansøgning om Familiesammenføring mens min kæreste er i Danmark på et turistvisum næste gang, og han så kan rejse tilbage til Tanzania, indtil vi har fået svar, så han kan arbejde lidt hjemme og flytte ud af sin lejlighed osv? Eller SKAL han blive i Danmark mens sagen behandles i de 5 måneder?
De bedste hilsner
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Familiesammenføring på SU
1. Offentlig støtte vil resultere i at opholdstilladelsen inddrages, så ja til at du må forsørge ham. Husk, at så længe han ingen indkomst har, kan du få hans fradrag, hvilket vil medføre at du kommer til at betale meget lidt i skat. Han kan først arbejde NÅR han har fået opholdstilladelse, og da han skal bestå en sprogprøve i dansk indenfor et halvt år, skal han først og fremmest koncentrere sig om at få lært nok dansk til det.
2. Ja.
3. N.A. - folk gør, som de nu kan. Har man selv pengene, laver man en garanti med dem, ellers kan det gøres i form af lån.
4. Ja, han kan rejse hjem og vente. Lad det dog være krystalklart, at ventetiden kan være 10-11 måneder, for der skal ikke meget til for at havne i 'kompliceret'-bunken.
2. Ja.
3. N.A. - folk gør, som de nu kan. Har man selv pengene, laver man en garanti med dem, ellers kan det gøres i form af lån.
4. Ja, han kan rejse hjem og vente. Lad det dog være krystalklart, at ventetiden kan være 10-11 måneder, for der skal ikke meget til for at havne i 'kompliceret'-bunken.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Jeg var o
Senest rettet af Soesk 15.04.2016 14:56:41, rettet i alt 1 gang.
Tak for jeres svar.
For at være helt med på hvad I siger, når I siger han godt må rejse hjem, men at vi kan risikere at vente 10-11 måneder. Vil det sige at hvis han rejser hjem, mens vi venter og ventetiden bliver forlænget af at sagen kommet i "kompliceret bunken", må han så ikke rejse tilbage til Danmark igen i den periode på turistvisum igen og blive indtil sagen er færdigbehandlet?
For at være helt med på hvad I siger, når I siger han godt må rejse hjem, men at vi kan risikere at vente 10-11 måneder. Vil det sige at hvis han rejser hjem, mens vi venter og ventetiden bliver forlænget af at sagen kommet i "kompliceret bunken", må han så ikke rejse tilbage til Danmark igen i den periode på turistvisum igen og blive indtil sagen er færdigbehandlet?
-
Left4Cookies
Undskyld jeg bryder ind.
Men hvis man indgiver sin ansøgning, imens man er på turistvisum, så kan man blive her imens ansøgningen står på, ikke?
Så hvorfor ville man rejse hjem? Er det fordi, det kan være en byrde ingenting at må, imens man opholder her på processuelt ophold (ingen arbejde, studie osv)?
Men hvis man indgiver sin ansøgning, imens man er på turistvisum, så kan man blive her imens ansøgningen står på, ikke?
Så hvorfor ville man rejse hjem? Er det fordi, det kan være en byrde ingenting at må, imens man opholder her på processuelt ophold (ingen arbejde, studie osv)?
-
mh1
- Kontakt:
I teorien kan man få visum under sagsbehandlingstiden - dog ikke ubetinget:
"Det vil i den forbindelse være en forudsætning, at behandlingen af ægtefællesam-
menføringssagen er så fremskreden, at Udlændingestyrelsen har et reelt grundlag for at
vurdere, om det vil være ubetænkeligt at meddele visum."
Med det sidste menes der, at de skimmer ansøgningen for at se, om det er forholdsvis sikkert at vedkommende ender med at få fs, altså ser efter at der ikke er klare tegn på at man IKKE opfylder kravene.
"Det vil i den forbindelse være en forudsætning, at behandlingen af ægtefællesam-
menføringssagen er så fremskreden, at Udlændingestyrelsen har et reelt grundlag for at
vurdere, om det vil være ubetænkeligt at meddele visum."
Med det sidste menes der, at de skimmer ansøgningen for at se, om det er forholdsvis sikkert at vedkommende ender med at få fs, altså ser efter at der ikke er klare tegn på at man IKKE opfylder kravene.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Left4Cookies
Så processuelt ophold gives kun, efter de hurtigt har kigget sagen igennem og vurderet, der med høj sandsynlighed kan gives opholdstilladelse?
-
mh1
- Kontakt:
Jeg læser "behandlingen af ægtefællesammenføringssagen er så fremskreden" sådan, at sagen faktisk skal være så langt, at den ligger øverst i bunken og næsten lige så godt kunne blive færdigbehandlet samtidig med visumansøgningen. Det er formodentlig bare to forskellige personer, som kigger på de to sager, men de skal så kommunikere.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
Left4Cookies
Men hvis du allerede er her på turistvisum, og ansøger om opholdstilladelse (ægtefællesammenføring), hvad er det så for en visumansøgning, der er tale om?
-
mh1
- Kontakt:
Den, som er ansøger vil gerne hjem fordi der er lang ventetid. Ikke alle synes det er så dejligt i DK, at det er værd at være der uden at måtte noget.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Ja lige præcis - det kan jo godt være ret frustrerende at gå i 5 måneder, måske mere, uden at måtte noget. Så var det måske nemmere at tage hjem og arbejde og pakke "sit liv" sammen osv.Left4Cookies skrev:Undskyld jeg bryder ind.
Okay, har du nogen anelse om, hvor lang tid det tager før sagen er så "fremskreden"?mh skrev:Jeg læser "behandlingen af ægtefællesammenføringssagen er så fremskreden" sådan, at sagen faktisk skal være så langt, at den ligger øverst i bunken og næsten lige så godt kunne blive færdigbehandlet samtidig med visumansøgningen. Det er formodentlig bare to forskellige personer, som kigger på de to sager, men de skal så kommunikere.
Og, skal man søge med et separat ansøgningsskema når man søger om opholdstilladelse for at få tildelt processuelt ophold? Eller får man det automatisk når man ansøger om opholdstilladelse mens han er her på turistvisum, og vi sammen indleverer papirerne?
-
mh1
- Kontakt:
Nej, det har jeg ikke. Men den skal formodentlig, som skrevet, ligge øverst i bunken hos sagsbehandleren, så det er noget med at kunne komme en måneds tid tidligere end ellers.
Man får næsten altid processuelt ophold, det er ikke noget man søger specifikt om.
Man får næsten altid processuelt ophold, det er ikke noget man søger specifikt om.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange tak for dine svar mh.
Husk, at så længe han ingen indkomst har, kan du få hans fradrag, hvilket vil medføre at du kommer til at betale meget lidt i skat. Han kan først arbejde NÅR han har fået opholdstilladelse, og da han skal bestå en sprogprøve i dansk indenfor et halvt år, skal han først og fremmest koncentrere sig om at få lært nok dansk til det.
Du skriver jeg kan få hans fradrag, men hvordan fungerer det rent praktisk? Er det noget man søger om? Eller sker det automatisk?
Du skriver jeg kan få hans fradrag, men hvordan fungerer det rent praktisk? Er det noget man søger om? Eller sker det automatisk?