SU som udlænding

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SanneT

SU som udlænding

Indlæg af SanneT » 21.03.2016 13:02:26

Hej Forum

Min mand (3. verdensland) påtænker at søge ind på en kandidatuddannelse her til sommer.
Vi blev gift for et år siden, og han har boet i DK i et år.
Jeg troede, at han kunne få SU på lige vilkår som alle andre.
Det sagde US faktisk til mig, at man kunne.
Men så læser jeg, at man skal søge om ligestilling efter danske regler, hvor der står dette om ægtefællesammenføring:

Vil du søge om at blive ligestillet med danske statsborgere efter denne regel, skal det være registreret, at du, umiddelbart før du søger SU, både har boet i Danmark i mindst to sammenhængende år og været gift eller i registreret partnerskab med en dansk statsborger i mindst to år. Du skal fortsat være gift eller i registreret partnerskab på det tidspunkt, du søger SU

Så det vil sige, at han på ingen måde kan modtage SU før han har været her i 2 år?

Eller kan man udnytte muligheden: Du kan søge om at blive ligestillet med danske statsborgere, hvis du er omfattet af § 2, stk. 2 eller stk. 3 i lov om integration
Eller har denne noget med aktivloven at gøre?

Er der nogen som ved hvordan man iøvrigt søger om ligestilling i det hele taget, og hvor lang tid det tager at få svar?

Vh Sanne

SanneT

Re: SU som udlænding

Indlæg af SanneT » 22.03.2016 12:40:40

På nyidanmark står der følgende:

Det afgørende ved vurderingen af, om man har modtaget offentlig hjælp, er, om den ydelse man har fået, er udbetalt efter aktivloven (lov om aktiv socialpolitik) eller integrationsloven (lov om integration af udlændinge i Danmark). Hvis man har fået en ydelse efter en af disse love, kan man normalt først få permanent opholdstilladelse, når der er gået 3 år fra modtagelse af den seneste ydelse.

Er der nogen, som ved, hvad det betyder for hele processen mht .forlængelse af opholdstilladelse og permanent opholdstilladelse, hvis han modtager SU som følge af integrationsloven § 2, stk. 3 (familiesammenførte udlændinge)?
Det ser da ud som om, at de to ting modarbejder hinanden, hvilket ikke er til vores fordel

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 22.03.2016 13:52:50

Der refereres da ingen steder til SU i det, du citerer.

SanneT

Indlæg af SanneT » 22.03.2016 15:46:47

Jeg kan godt se, at på US' hjemmeside, figurerer SU ikke som en ydelse indenfor integrationsloven, MEN:
For udlændinge, som er familiesammenførte, kan man få SU på to måder (dem jeg kan finde) ved at søge om ligestilling efter danske regler:
1) hvis du har boet i landet i to år
2) hvis du er omfattet af § 2, stk. 2 eller stk. 3 i lov om integration

En opholdstilladelse er jo betinget af, at man IKKE får støtte igennem integrationsloven. Derfor blinker mine advarselslamper da, når jeg ser, at man skal søge om SU i kraft af at være omfattet af integrationsloven. US vil/kan ikke oplyse mig, om den form for SU betales fra en pulje i integrationsloven eller en anden lov. Har betalingen overhovedet noget at gøre med integrationsloven, har vi vel et problem. Jeg synes det virker noget modstridende, at den lov, som kan få hele korthuset til at falde, er udslagsgivende for at søge om ligestilling for at få SU. Det er det jeg forsøgte at spørge om?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.03.2016 16:53:10

Man kan SAGTENS være omfattet af integrationsloven uden at have søgt om økonomisk støtte.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=163323

"§ 2. Omfattet af denne lov er flygtninge, jf. stk. 2, familiesammenførte udlændinge, jf. stk. 3, og indvandrere, jf. stk. 4."

Din ægtefælle er således omfattet som familiesammenført.
mh
Rådgiver for ÆUG

SanneT

Indlæg af SanneT » 22.03.2016 18:02:06

Tak for link.
Tror/ved du så, om det betyder, at det er en helt ubekymret måde at søge om SU på?
Udlændingestyrelsen kan som nævnt ikke sige, om denne ydelse går gennem SU-loven, integrationsloven eller en helt tredje.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 23.03.2016 10:38:06

Det er IKKE en særlig SU til udlændinge, det er en ganske almindelig SU præcis magen til den som en dansk studerende kan få.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pelle

Indlæg af Pelle » 04.04.2016 15:07:52

SU udbetales efter SU-loven. Det du er forvirret over er at en af måderne man kan blive ligestillet på er hvis man er omfattet af integrationsloven.

Besvar