Hjælp til fast ophold plus andet. kone 20 år fra vietnam

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cvt2002

Hjælp til fast ophold plus andet. kone 20 år fra vietnam

Indlæg af cvt2002 » 29.02.2016 09:42:17

Hej
Jeg blev gift med min kone for ca. 1 år siden. vi har også fået lavet vores vielsesattest i vietnam.

Min Kone er nu gravid, og jeg vil gerne have at hun kommer her over for at besøge mig plus at hun kan føde her.

Er det muligt?

Er det svært for hende at få visa til danmark? hvad har vi brug for og hvordan?

Vi boede sammen i Vietnam hele sidste år, jeg er så kommet tilbage alene.

Jeg er ved at finde ud af om hun kan blive boende her, men hun er kun 20 år, så jeg har læst at vi skal rejse til sverige.

Jeg er på dagpenge nu vil det være et problem for os? kan man tage dagpenge med til sverige?

Når vores barn bliver født kan barnet så få dansk statsborgerskab?

Jeg har læst meget og hørt fra flere forskellige om det her men har ikke fået noget sikker svar derfor spørge jeg som jeg gør.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hjælp til fast ophold plus andet. kone 20 år fra vietnam

Indlæg af mh1 » 29.02.2016 12:41:26

Hun kan få visum, ja, men har du på dagpenge råd til at betale for fødslen? Den er nemlig ikke gratis, når I ikke kan søge fs pga. 24-årsreglen.

Du kan få dagpenge fra a-kassen med til Sverige i 3 mdr., men det er IKKE nok tid til at etablere det 'reelle ophold' der skal til, for at I vil kunne bruge EU-reglerne til at få EU-opholdskort til din kone.

Barnet vil får dansk statsborgerskab, uanset hvor i Verden det bliver født.

Det bedste i jeres situation vil være at flytte til Sverige, og finde et job der.

Læs vejledningen som du finder ved at gå op til RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.02.2016 12:45:58

PS - vær sød ikke at spamme med enslydende spørgsmål under flere emner.

Dem der svarer kan se alle nye indlæg, og screener nye indlæg for om de kan svare på dem, de screener ikke hvert emne for sig.

Kommer man til at skrive sit spørgsmål under et 'forkert' emne, kan administrator flytte det hen, hvor det hører til.
mh
Rådgiver for ÆUG

cvt2002

Indlæg af cvt2002 » 29.02.2016 17:57:20

Hej og tak for dine svar.

Jeg har læst på det meste men jeg synes bare det er svært at forstå helt præcist hvad man skal.

Kan min kone som ingen uddannelse eller job har få visum? Jeg har som sagt heller ingen job lige nu. men har en ok opsparing er det nok?

Hvis min kone får visum på 3 mdr. og det ikke er nok, hvad gør man så?
har læst at hvis man søge visum til danmark så skal man ikke have tanken om at bliver her længere end de 3 mdr ellers kan man blive skaffet?

Man skal måske ikke tilbage hvis man blot rejser til sverige eller et andet eu land?

Har familie i Frankrig som jeg har tænkt mig at bos tæt hos hvis vi skulle have brug for hjælp. er det et problem at bo hos dem eller skal man leje sit ejet lejlighed.
Er der krav for lejlighedens str. og pris?

Jeg kan ikke franks så det vil måske være et problem for os at finde et job. Hvor vigtig er det med et job hvis man kan forsøger sig selv og sin familie?

Og hvis vi vælger at føde i Vietnam vil der være problemer for vores barn at få dansk statsborgskab?

Her mener jeg papir mæssigt, vil det være svært for ved bare at alt skal bare være meget besværligt i vietnam.

Og hvad med dobbelt statsborgerskab?
kan det lade sig gøre og hvordan?

gode råd vil være super dejlig tak.

mh1
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 01.03.2016 14:18:44

"Kan min kone som ingen uddannelse eller job har få visum? Jeg har som sagt heller ingen job lige nu. men har en ok opsparing er det nok?"

Ja og ja.

"Hvis min kone får visum på 3 mdr. og det ikke er nok, hvad gør man så?
har læst at hvis man søge visum til danmark så skal man ikke have tanken om at bliver her længere end de 3 mdr ellers kan man blive skaffet?"

Hvis du flytter til Sverige og får job, kan din kone komme ind under svensk sygesikring. Da du er nordisk statsborger kan hun blive i Sverige, uanset om du søger fs efter svenske eller efter EU-regler eller begge dele. Læs vejledningen, den besvarer en del af dine spørgsmål.

Hvis du flytter til Frankrig og søger efter EU-regler er der ikke større krav til bolig end at I skal have et eget værelse. MEN du skal kunne forsørge jer, enten ved dagpenge, job eller opsparing. Læs vejledningen, der er også svar på dette.

Dit barn vil blive dansk statsborger, uanset hvor i Verden det bliver født. Det eneste der sker ved at det ikke fødes i DK er, at det senere vil skulle søge om at bevare det danske. Dobbelt statsborgerskab får det helt automatisk.

Fødes det ikke i DK, skal du anmelde fødslen på nærmeste danske ambassade eller konsulat, medbringende fødselsattesten. Du kan samtidig søge om dansk pas til barnet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar