Vi er ikke helt alene, vel?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Amichka
Geografisk sted: Roskilde

Vi er ikke helt alene, vel?

Indlæg af Amichka » 04.10.2008 12:53:43

Kære ÆUG:

Den er den første gange jeg skriver her. I må unskylde hvis jeg skriver ikke helt rigtig dansk.

Jeg kommer fra Spanien, min kæreste (ups! min mand!!) kommer fra Rusland og vi har været her sammen fra 2003. However min kæreste har været her i DK fra 2001. Jeg kom senere som udvekslingsstuderende.
Jeg læser på universitet og han blev færdig med specielle sidste sommer. Vi blev gift i 2007 og har en lille datter som var også født i sommer 2007. Da min kærestes studie opholdstilladelse var udløbet ansøgte vi ægtefællesammenføring. Og det var begyndelsen af en mareridt. Vi ansøgte November 2007 og har ikke fået papirer endu.

Det betyder at han, som var den hoved forsøger i vores hushold (hans løn var den hoved indtæg/bidrag?i vores hjem), kan ikke arbejder. Jeg sagde op i mit part time job efter min barselorlov var udløbet, da jeg ville tilbage på universitet. Vi vidste godt at vi kunne leve godt med min kærestes løn.

Selvom jeg er EU borger, selvom vi havde penge og midler nok for at forsøge vores familie (dengan vi ansøgte; nu, efter næsten et år har vi INGEN TING), selvom min kæreste er helt integreret, med job, med Studieprøven i Dansk, med en videregående uddannelse, de (U.S eller den Unhuman League) har behandlet vores sag som "en meget besværlig én). HOWEVER, vi opfyldte ALLE KRAVENE, Økonomisk stille sikkerhed inkluderet, fra den første dag vi sendte ansøgningen.

Vi har oplevet rigtig mange mærkeligt ting. De har tabt vores papirer undervejs mindst to gange. De har skiftet vores sagsbehandler, uden at kommuniker det til os. Så pludselig dén som vi kender arbejder ikke mere om vores sag og den nye sagsbehandler kan ikke give svar om hvorfor, hvornår eller hvordan.

Vi har klaget (anklaget?) til immigrations ministeriet. Vi fik en sagsbehandler dér og en tidsfrist som de kunne ikke opfylde. Først det var den 24 september, efter var den 1 oktober. De lovede os at nogen "chief" ville træde ind i sagen hvis US sendte ikke en afgørelse til dem. Det var løgn. De løver igen og igen om telefonen. Hver eneste gang vi ringer.

Jeg ved ikke hvad kan jeg gøre. Kontakte aviser? Jeg vil bare have et normalt liv. Vi har brug for penge, ikke nødhjælp, bare at min kæreste kan arbejde igen. Desuden det handler ikke bare om penge. Det handler om at vi er marginaliseret. Og jeg ved ikke hvorfor.

Vi snakede om at tage US til retten, men vi har ikke nogen penge tilbage for at betale omkostninger heller ikke for at betale en advokat. Alligevel, hvem er vi, vi er bare en udlændingnummer. Og vi er alene, vel?

Tak for at I har læst så langt. :oops: Jeg beklager for mit dansk .

A.

Rie
Geografisk sted: Odder, Dk

Indlæg af Rie » 04.10.2008 18:42:57

Prøv at læse under et andet indlæg: hvem lyver og hvorfor?? så vil du se, at du/I bestemt ikke er alene! Langtfra - desværre.

Knus herfra og hovedet op ven :)
Hvis det passer at modgang gør stærk, så må formålet med US være at producere supermænd :)

thallish

Indlæg af thallish » 05.10.2008 10:13:07

jeg føler med jer... desværre kan jeg ikke hjælpe jer med råd, men jeg ønsker jer MERE held og lykke fremover. :)

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2008 14:58:13

Jeg vil stærkt tilråde jer at søge hjælp og vejledning hos de dertil indrettede organer, som EU har oprettet, netop til at tage sig af sager som jeres, hvor et medlemsland ikke lever op til sine forpligtelser. I nedenstående vejledning kan du finde de relevante kontaktoplysninger.

Og du kan naturligvis også gå ind på hjemmesiden og downloade en engelsk eller spansk udgave af vejledningen. Held og lykke med det hele! (English version below)

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/da/c ... ing_da.pdf

Hi! I will strongly recommend, that you seek guidance and support from the people, that EU are employing to assist citizens in cases, where a EU-member country is obstructing the right to free movement. In the above guidelines, you can find the relevant contact information to the people, who can help you.

And of course it is also possible to download a version of the guide in english or spanish, if you prefer that. Good luck!

Amichka

Indlæg af Amichka » 05.10.2008 18:46:24

Tusind Tak til alle. Vi vil overveje at klage og søge hjælp fra den danske ombudsman og EU comissionen.

Tak igen! :)

Amichka

Indlæg af Amichka » 07.10.2008 14:24:57

Kære alle i ÆUG:

Jeg ved ikke om I er interesseret, men i forhold til min sag har jeg nogle nyheder. Måske er der nogen af jer som kan blive klogere, på den samme måde jeg er blevet klogere ved at læse her i forum om andres sager.

Ok, kort sagt: Vi har ventet næsten elve måneder for ægtefællesammenføring fra U.S. Vi klagede over for Ministeriet for Flygtninge og Integration den 3 september. Vi forventede rigtig meget fra dem i ministeriet, selvom hver gang vi ringede for at spørge om vores klag fik vi intet svar.

Den 8 September sendte Minsiteriet en kvitterings brev hvor de lovede at træde in i sagen og krave en skriftlig redegørelse fra U.S. Vi fik en sagsbehandler som har været aldrig i kontakt med os. I alt har vi snakket med tre eller fire forskellige sagsbehandler i Ministeriet.

I dag har vi fået et brev fra Ministeriet sammen med en skriftlig raport fra U.S: Der er ingen ting der! Det giver bare en list med alle de datoer: da vi ansøgte, da vi sendte mere og mere dokumenter, da vi sendte os papirer for økonomisk sikkerhedsstilling... og to paragrapher flere hvor de siger at de anstranger sig for at behandle sager. De specificere ikke om de betragter vores sag som ukompliceret eller kompliceret. De har aldrig gørt

I alt: Vores sag er stadig under behandling. De oplyser ikke hvorfor, heller ikke hvornår skal vi forvente at få en afgørelse. Næste skridt er ombudsmanden og vi er næsten lige færdige med at skrive til EU Comissionen.

Puha
:oops:

K.H
Senest rettet af Amichka 07.10.2008 21:36:50, rettet i alt 1 gang.

Rie
Geografisk sted: Odder, Dk

Indlæg af Rie » 07.10.2008 19:31:38

Held og lykke! Er selv i gang med at skrive til ministeriet - så må vi se hvad der sker.

KH Rie
Hvis det passer at modgang gør stærk, så må formålet med US være at producere supermænd :)

Besvar