Visum til Denmark når jeg bor i Sverige
Visum til Denmark når jeg bor i Sverige
Min kone skal have et visum til Danmark selvom jeg bor i Sverige. Dette skyldes at hun besøger mig før jeg har fået Svensk personnummer hvilket kræves for at kunne få et personbevis. Personbeviset er et krav for at ansøge om visum til Sverige. Hun opholder sig i Sverige i hele perioden. Så vil høre hvordan hun får et visum til Danmark (og dermed Shengen så hun kan rejse til Sverige med mig). Skal jeg bare ansøge på den Danske ambassade i Manila som hvis jeg havde boet i Danmark?
Re: Visum til Denmark når jeg bor i Sverige
Hvis du ikke er folkeregistreret i Sverige, bor du vel stadig i Danmark.
Og det er ikke DIG, der skal søge om noget visum. Det er din kone, der skal søge om visum for at besøge dig. Hvis du derimod bliver folkeregistreret i Sverige, så skal din kone søge om visum til Sverige efter de særlige EU-regler. Så er det gratis og udstedes normalt inden for to uger. Men efter danske regler er det jo en anden sag.
Og det er ikke DIG, der skal søge om noget visum. Det er din kone, der skal søge om visum for at besøge dig. Hvis du derimod bliver folkeregistreret i Sverige, så skal din kone søge om visum til Sverige efter de særlige EU-regler. Så er det gratis og udstedes normalt inden for to uger. Men efter danske regler er det jo en anden sag.
Tak for svaret skaanebo. Er de særlige EU-regler en bestemt måde at søge visum på, eller skal hun bare søge om visum på almindelig vis? Jeg fandt i mellemtiden ud af at hun skal søge på den norske ambassade men det gør vel ikke nogen forskel ift. til regler eller behandlingstid?
Ved ansøgning efter EU-regler er der nogle særlige rubrikker på ansøgningsblanketten, som skal udfyldes for familiemedlemmer til EU-borgere.
At det er et andet lands ambassade gør ingen forskel ved brug af EU-regler. Det kan derimod have betydning, hvis man søger på helt almindelig vis.
At det er et andet lands ambassade gør ingen forskel ved brug af EU-regler. Det kan derimod have betydning, hvis man søger på helt almindelig vis.