Valg mellem mor og faderland?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Gorm

Valg mellem mor og faderland?

Indlæg af Gorm » 21.02.2016 21:28:00

Hej alle!

Har vi chancer for at forene vores familie? Jeg er dansk, min kone brasilianer. Vores 3 børn (8, 11,13) har både danske og brasilianske pas. Jeg flyttede fra danmark for 30 år siden, og har boet og arbejdet 7 år i Tyskland.
Vi blev viet i Danmark i 03, havde fælles addresse i Tyskland 5-6 år, og har derefter boet 6 år i Brasilien.

Nu ville vi gerne give vores børn et "faderland", altså en reel dansk tilknytning, sprog, etc. Men det var ikke muligt at tage til Danmark alle sammen samtidigt. Nu har jeg boet i DK alene med 2 børn i 2 måneder, og min kone med 1 barn blev i Brasilien.

Børnene er glade for at gå i skole og til fodboldt her. Jeg er på integrationsydelse, arbejdssøgende.

Vi vil gerne forenes igen, og vi synes det er vigtigt at vores børn også kan bo i DK og lære at elske deres ...faderland. Dog er jeg bange for at skulle fortælle dem at de skal vælge mellem en opvækst i DK eller en opvækst med deres mor.

Hvad bør vi gøre for at forene os i DK?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Valg mellem mor og faderland?

Indlæg af mh1 » 22.02.2016 11:12:54

Langsigtet planlægning, medmindre du har udsigt til at få et fast arbejde snart.

Når du tidligere har arbejdet i Tyskland, så ville det formodentlig være nogenlunde lige så let for dig at bestride et arbejde der, som i DK? I givet fald ville den langt letteste, omend noget langsommelige, metode være at få et job i Tyskland, få din ægtefælle til Tyskland (hun er formodentlig visumfri også i Tyskland), og efter at du har været i Tyskland ca. 3 mdr. og din kone mindst én (I skal 'etablere familieliv' der, hvilket dog burde være let i betragtning af længden af jeres ægteskab), søger I om forhåndsgodkendelse til EU-opholdskort i DK for din ægtefælle.

Se reglerne ved at gå op og klikke på RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
mh
Rådgiver for ÆUG

Gorm

Indlæg af Gorm » 22.02.2016 11:54:09

Sandsynligtvis kan jeg finde et job i DK i marts måned.

Forfalder retten til at flytte tilbage fra et EU arbejdsophold med sin familie, hvis man flytter udenfor EU derefter? Skal jeg arbejde i Tyskland eller er en bosættelse OK? Skal børnene så flytte til Tyskland og gå i tysk skole for at vi kan flytte til DK sammen under EU regler? Det er muligt, men besværligt for børnene synes jeg...

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 22.02.2016 18:14:44

Jeg overså i farten, at du skriver at du får integrationsydelse - det er en 'forbudt' ydelse i forhold til familiesammenføring, som giver 'karantæne' i 3 år fra sidste dag, man fik den. Derfor er EU-reglerne de eneste interessante for jer.

1)"Forfalder retten til at flytte tilbage ..."
Ja. Man kan ikke sætte et ophold i et andet EU-land 'i banken'.

2) "Skal børnene så flytte til Tyskland..."
Se reglerne ved at gå op og klikke på RÅDGIVNING > FLYTTE TIL SVERIGE/EU-LAND.
" Du bosætter dig i Tyskland eller Sverige men beholder dit job i Danmark og pendler over grænsen. Gælder også for flexjobbere".
Børnene kan ikke bo for sig selv, så ja, de skal med. Men i forhold til at splitte familien er det vel det mindre onde?
Bosætter I jer nær grænsen, er der danske skoler.
mh
Rådgiver for ÆUG

Gorm

Indlæg af Gorm » 22.02.2016 19:00:29

mh skrev: 1)"Forfalder retten til at flytte tilbage ..."
Ja. Man kan ikke sætte et ophold i et andet EU-land 'i banken'.
På nyidanmark ser jeg intet om at man mister sin EU ret hvis man flytter til 3. Land inden man flytter tilbage til sit eget land. De har en meget flexibel definition af hvad EU arbejdsophold kan være. "Der opstilles ikke et mindstekrav til opholdets længde i det andet EU/EØS-land eller Schweiz, som den danske statsborger har opholdt sig i, men det er en forudsætning, at han/hun reelt har udnyttet retten til ophold på baggrund af EU-reglerne."

Jeg går ud fra at man ikke kan bruge et EU ophold fra fortiden, men nu har jeg jo ikke boet i danmark siden vi havde et langt og reelt EU arbejdsophold. Kan du vise hen mod noget som underbygger din forståelse at vi ikke længere har ret til familiesammenførelse under EU lov fordi vi også boede udenfor EU?

Besvar