Jeg er en 25 årig mand med Dansk statsborgerskab (har været statsborger i 11 år) som er forelsket i en 23 årig fyr fra Libanon. Han er pt. i Danmark på et turist visum (90 dages gyldighed) indtil april. Vi har været sammen i et helt år og jeg er for nyligt kommet tilbage til Danmark med ham efter at have været 6 måneder i Libanon.
Vi ønsker begge at han kan blive i Danmark da han frygter meget at skulle tilbage igen. Denne her gang alene da jeg simpelthen ikke har de økonomiske midler til at tage tilbage til Libanon, men også fordi homoseksualitet er ulovligt i Libanon og han frygter konstant for, hvad der kan ske med ham. Ligeledes følte jeg mig også generelt utryg da jeg var i Libanon med ham.
Nu er spørgsmålet så bare, hvilke muligheder vi har for, at han fortsat kan blive i Danmark? Vi har kigget lidt på de forskellige muligheder og vi har konkluderet at vi kan forsøge os med det nedenstående:
- Master uddannelse: Han søger i øjeblikket en Erasmus Mundus Master uddannelse, men vi ved intet indtil marts - ikke specifikt hvornår, bare et tidspunkt i marts. Vi er begge utrygge ved at skulle sætte vores lid til dette og derefter løbe tør for tid, hvis han får afslag.
- Folkehøjskole: I tilfælde af, at master uddannelsen glipper, så overvejer vi at skrive ham op til et længerevarende folkehøjskole kursus.
- Greencard: Han har, efter vores beregninger, 90 point og mangler dermed 10. Vi overvejer dog om han måske kan tage svensk på et lavere niveau da det kan give ham 10 point. Spørgsmålet er dog om det kan lade sig gøre pt.?
- Forlængelse af visum: Vi overvejer at søge en forlængelse af hans ophold i Danmark. Selvom han er her på et Schengen turist visum kan man åbenbart søge om en forlængelse af ophold i Danmark der overskrider de tilladte 90 dage med Schengen - men det er åbenbart kun på baggrund af ekstraordinære omstændigheder. Dødsfald, alvorlig sygdom osv.
- Sverige?: Vi har læst lidt rundt omkring om ægteskab i Sverige, men er usikre på, hvordan proceduren egentlig er. Specielt fordi jeg ikke er registreret i Sverige og ikke har benyttet EUs fri bevægelighed (endnu). Vi tænker selvfølgelig også bare at søge ophold i Sverige, men igen er vi ikke sikre da jeg ikke er borger i Sverige.
Med venlig hilsen
John