Hej
Min mand og jeg venter nu på 4 måned på svar på FS. Han er musiker og imidlertid blevet inviteret til at deltage på en stor festival i USA til April. Så vidt jeg kan gennemskue (og hvad Udlændingestyrelsens telefon dame kunne informere om) skal han søge om en tilbagerejsetilladelse, for netop at have lov til at forlade DK og komme igen, er det korrekt? Og i fald han skal søge om dette, er der så noget man skal være opmærksom på i sin ansøgning? Skal man vægte den bestemt eller hvad kan man gøre for at få den igennem. Det er en enestående mulighed for hans karriere og ville være pokkers ærgerligt hvis han skulle misse den fordi han skal sidde her og trille tommelfingre imens vi venter på FS. Det er desværre ikke muligt at han kan rejse hjem til sit hjemland efter koncerten, derfor er det så vigtigt at han kan komme tilbage til dk.
Note: han var her oprindeligt på studenter visum hvorefter vi blev gift og nu er han så på prossesuelt ophold.
Håber nogen kan hjælpe!
Tilbagerejsetilladelse
Re: Tilbagerejsetilladelse
Det er meget nemt. Han skal bare udfylde ansøgningen og aflever den til politi eller Udlændingestyrelsens. Det tag ca. 14 dage. Det I skal være opmærksom er at hans pas er gyldig.
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blanket ... %c3%b8ring
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blanket ... %c3%b8ring
Tusind tak for svar.
Er det noget man kan regne med at få eller er det svært?
Og så står der at man kun kan bruge det til korte ophold i schengen, betyder det man ikke må rejse uden for schengen på en tilbagerejsetilladelse?
Er det noget man kan regne med at få eller er det svært?
Og så står der at man kun kan bruge det til korte ophold i schengen, betyder det man ikke må rejse uden for schengen på en tilbagerejsetilladelse?
Er han visumfri? For som jeg også læser dette så virker denne tilbagerejsetilladelse kun ved rejser til Schengen. Det er vel fordi der skal et visum til for at komme ind i Schengen (Schengen visum) og en tilbagerejsetilladelse til dk giver ikke en person ret til feks at rejse ind i Frankrig fra USA.
Men jeg er ikke sikker. Ring evt til US og hør dem ad
Men jeg er ikke sikker. Ring evt til US og hør dem ad
Regne med at få det. Hvis man tag til Udlændningestyrelse får man det med det sammen nogen gang.
en tilbagerejsetilladelse er ligesom en visum for at kunne rejse ind i Schengen igen, så man kan godt rejse ude for Schengen og komme tilbage.
en tilbagerejsetilladelse er ligesom en visum for at kunne rejse ind i Schengen igen, så man kan godt rejse ude for Schengen og komme tilbage.