turistvisum

Her kan du skrive om/søge information om visum-reglerne, hvordan I søger om visum, dokumenter, gode råd m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
emre

turistvisum

Indlæg af emre » 26.08.2008 12:34:33

hejsa

er der nogen der ligger med et eksempel på invatationsbrev ang turistbrev?

er der nogen der kan sende?

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 27.08.2008 20:13:53

Hej Emre.
Da jeg i sin tid skrev invitation til min kæreste var det noget i retning af:

Sted, dato, år
Invitation til turistbesøg i Danmark.
Hermed fremsendes invitation til turistbesøg i Danmark. Nedenfor findes personlige oplysninger om ansøgende part, begrundelse for ansøgning om visum og oplysninger om inviterende part.
- ansøgers navn (din kæreste):
- ansøgers adresse:
- fødselsdato
- telefonnr.
- beskæftigelse

Ansøger og undertegnede mødte hinanden første gang d. X/X-00, og har gennem de sidste to år været kærester. I denne periode har jeg besøgt Mr. X tre gange i Indonesien. Sidst vi mødtes var d. X/X-00 (vedlagt kopi af stempler i passet, flybilletter el. lign.)

Vi føler begge det er på tide, at han møder min familie og venner og også stifter bekendtskab med Danmark. Derfor søger vi om 90 dages turistvisum fra XX/XX-00, hvor Mr. X er bevillget 3 måneders ferie fra sit job, som han skal starte på igen XX/XX-00 (vedlagt brev fra arbejdsgiver).

Som den herboende og inviterende part påtager jeg mig fuldt økonomisk ansvar, både i forbindelse med rejse- og opholdsudgifter. Der vil blive arrangeret en returbillet og der er sørget for den påkrævede rejseforsikring, der dækker op til 30.000 euro (vedlagt udskrift af forsikringspolice).

Ønskes der yderligere oplysninger til ovenstående er I velkomne til at kontakte mig.

Med venlig hilsen

Navn Efternavnsen (dig)

Adresse:
Cpr.nr:
Tlf:
E-mail:
Beskæftigelse:

Håber dette kan bruges til noget. Man kan selvfølgelig skrive meget mere i begrundelsen for at søge visum - vi har jo alle forskellige historier at slå på. I vores tilfælde var vi temmelig sikre på at få visum, da min kæreste var fra turistlandegruppen, så jeg skrev ikke så meget personligt.
Held og lykke.

Joy

Indlæg af Joy » 03.10.2008 19:30:24

Hejsa,

Jeg og min mand skal til at søge om FS i Danmark, men da han ikke har lovlig ophold i Danmark, skal han søge det hos den danske ambassade i sit hjemland, så jeg tænkte på at, hvis vi får godkendt vores ansøgning og han får OT i DK, og jeg kommer ned for at hente ham herop, skal han så søge turisvisum, eller blot visum (schengen) for at komme op til DK??? Er det så nødvendig for mig, eller er jeg forpligtet også til at skrive en invitationsbrev, når han kun skal søge visum til DK, for han skal jo ikke komme her som turist, når nu han får godkendt sin ansøgning og får OT.

Håber I kan hjælpe mig.

ABJ78

Indlæg af ABJ78 » 04.10.2008 09:40:10

Hej Joy.
Hvis jeg forstår dig ret, så vil du hente din mand efter ansøgningen om familiesammenføring er gået igennem og han har fået sin opholdstilladelse i passet. I så tilfælde skal din mand ikke søge visum og du behøver ikke skrive invitationsbrev til ham. Når først han har fået OT kan han frit rejse ind i Danmark. Faktisk skal han rejse ind i Danmark senest 6 måneder efer, at OT er givet.
Håber det var svaret på dit spørgsmål :-)

Joy

Indlæg af Joy » 04.10.2008 17:36:22

Okay,

Jamen det er jo fint, så behøver jeg netop ikke tænke på at han også skal søge visum, det får han vel automatisk, når min mand får godkent sin OT. Jeg har hørt nemlig at det kan tage op til 4 måneder af få udstedt et visum, også skal man også vente til den proces er gået igennem. Så det er godt at jeg ikke skal vente i det her tilfælde, hvis først min mand får godkendt FS ansøgning.

TAk for hjælpen!!!!! :wink:

Besvar