FS - au pair i DK og siden i Norge

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Calle2

FS - au pair i DK og siden i Norge

Indlæg af Calle2 » 11.01.2016 12:15:21

Jeg mødte min forlovede her i DK i slutningen af august 2014, mens hun var au pair her i landet. Det havde hun været noget tid inden, så i marts 2015 begyndte hun som au pair i Norge. Nu er vi blevet forlovet og skal giftes - nok til sommer, da de rigtige papirer først skal skaffes fra Filippinerne (hendes hjemland).

Som jeg forstår de nuværende regler, så vil hun kunne rejse lovligt til DK på ferie mens hun stadig er au pair i Norge (har hun da gjort uden problemer - de er jo en del af Schengen). Vi kan så blive gift og søge om FS, hvorefter hun ikke må rejse ud af landet igen (man må heller ikke være gift som au pair i Norge, så ikke aktuelt). Er det rigtig forstået?

I forbindelse med at blive gift, har jeg læst omkring det her med at man skal have haft noget tid sammen - og gerne i DK. Jeg ville tro at tiden fra september 2014 til marts 2015 er rigeligt i den forbindelse? Vi har desuden haft 2 ugers sommerferie sammen og 2 ugers jule-/nytårsferie sammen.
Det vil nemlig være mest praktisk, hvis vi bliver gift umiddelbart efter at hun er kommet til DK fra Norge, da hendes nuværende værtspar ellers vil skulle vente rigtig lang tid på at få en ny au pair. Alternativet er jo at min forlovede først skal tilbage til Filippinerne og derfra søge om turistvisum for at vi kan blive gift i DK. Hvilket vil komme til at koste 15000-20000 kr. i billet og diverse udrejsepapirer, så den udgift vil vi naturligvis helst undgå :).

Der er god tid til endnu, da vi jo satser på et bryllup til sommer, men det ville være godt at finde ud af, da hendes værtsfamilie spørger, om hun vil med på deres sommerferie. Ville være en perfekt måde at sige farvel til dem på, da hun er blevet ret knyttet til dem det sidste års tid.

Skal lige siges at jeg er 36 år og vil være blevet 37 til sommer, mens min forlovede er 29 år og nok når at blive 30 år (hun fylder år til sommer). Så tilknytningskravet burde i hvert fald ikke gælde for os.

Nu kan jeg så forstå på nyhedsbrevet, at vi kommer til at være lidt for sent ude, til at undgå de 7000 kr. i gebyr :(. Hold da op en pris! Men at nå det til slut februar er ikke længere muligt, så det må jo være sådan.

Calle2

Re: FS - au pair i DK og siden i Norge

Indlæg af Calle2 » 11.01.2016 12:27:05

Tilføjelse:

Det tager ca. 2 mdr at få en ansøgning om en au pair igennem i Norge. Hvis min forlovedes værtsfamilie i Norge allerede søger om en ny au pair, sådan at det vil passe med en start 1-2 uger efter at mig og min forlovede er blevet gift, vil min forlovede stadig kunne rejse ind i DK? Eller kan US se den nye ansøgning om en au pair i Norge, som om min forlovedes kontrakt er blevet opsagt og derfor nægte hende indrejse (eller siden påstå, at hun ikke opholdt sig lovligt i DK, da vi blev gift, hvis der ikke er paskontrol)? Hvis altså det er oplysninger de indhenter fra Norge.

Hvis det vil være et problem, så vil jeg forsøge at overtale hendes værtsfamilie til at vente med en ny ansøgning. Selvom det måske kan blive svært, da de nok helst ikke vil undvære en au pair i for lang tid lige nu (mange små børn i familien).

Globetrotter

Indlæg af Globetrotter » 11.01.2016 16:00:54

Kære Calle2

Enten overkomplicerer du situationen <> alternativt mig der ikke magter at aflæse problemet. Det må komme an på en prøve.

Hvis din udkårne er på au-pair kontrakt i Norge, er det vel blot et spørgsmål om at lade denne udløbe! Hun begyndte i marts 2015 efter det oplyste. Mig bekendt løber kontrakterne 1 år => i hendes tilfælde afsluttet marts 2016.

Slagplan: I forlængelse af kontrakten søger I Schengen visum, der dækker 90 dage i april, maj og juni 2016. I bliver gift i løbet af de tre måneder og indgiver kort efter ansøgning om fs, inden udløb af visum. Så har hun ophold medens sagsbehandlingen finder sted.

Lad være med at tænke på værtsfamilien (indskyd egoisme), blot kontrakten afsluttes i god ro og orden. Det lyder mystisk at I overhovedet prioriterer en ferie i selskab med værtsparret, når I står foran et væsentligt større skridt i livet. Når det er sagt, kan jeg ikke få øje på hvorfor hun skulle være forhindret at komme på ferie med værtsparret; hvis altså ferien afholdes indenfor Schengen-området! Hun kan jo frit rejse rundt på det visum hun har allerede har fået udstedt, uagtet at det måtte være værtsparret der betaler. Hvorfor tager du ikke selv med på ferie?

--------------------

Papirer fra Filippinerne Hmmmm, de kan være langsomme dernede når der skal trækkes dokumenter. I jeres tilfælde skal i bruge et såkaldt "certificate of non-marriage". Jeg skulle mene at hun allerede har et dokument af den art, idet hun har fået au-pair kontrakt ... læs: betinget af non-marriage. Ellers skal dokumentet trækkes fra the National Statistics Office i Manila (NSO). Henvendelse kan finde sted ved telefon-opkald eller online. Gebyr +115 pesos og op efter, alt efter hvordan dokumentet skal sendes. Det er småpenge. Måske er der også mulighed for at trække dokumentet via ambassade eller konsulat. I kan bringe den del i orden allerede nu, fremfor at kæmpe med det i sidste øjeblik til sommer.

Og så er det bare satans med de gebyrer. Fuld sympati herfra. I modsætning til asyl-området, er kriterierne for familiesammenføring er lagt an på en sådan måde at den danske stat har 0-udgift ved positivt tilsagn. Simple fuldt oplyste sager indeholder ikke sagsbehandling, der kan understøtte gebyr i størrelsesordenen DKK 7000,- De 3 - 5 måneders sagsbehandlingstid er ligeledes et fupnummer af kaliber, foranstaltet efter politisk ønske. De har tilgengæld har fået omgivelserne til at acceptere status quo uden særlig modstand. Sørgelige tilstande.

M.v.h.
Globetrotter

Calle2

Indlæg af Calle2 » 11.01.2016 17:50:52

Sikkert mig der overtænker nogle af tingene :). Også derfor jeg skriver her, for forhåbentlig at få anvist nogle nemmere veje.

Mit korte spørgsmål er vel egentlig - hvis vi har mødt hinanden i DK og brugt tid sammen fra september til marts, om det så er nok tid sammen, til at det ikke kan blive set som proforma? Synes jeg det burde være, men ville høre om nogen havde erfaringer med det.

Mht. au pair kontrakten, så er den på 2 år og udløber først i 2017. Men det er lige meget, om hun opsiger den ved at blive gift. En au pair har alligevel ret til at afbryde forholdet til værtsfamilien uden grund, så det kan også være det vi ender med. For jeg havde ikke overvejet, at hun kan søge visum til DK fra Norge efter endt au pair kontrakt - og så blive i Norge, mens den ansøgning bliver behandlet. Men jeg har da vist læst noget om, at hun kan blive der et stykke tid, inden hun skal være ude af landet, så måske det er en mulighed :). Måske kan hun endda søge om det før kontrakten er afbrudt og tage direkte fra værtsfamilien hertil.

Gør vi det på den måde og så venter nogle måneder efter hun er kommet til Danmark med at blive gift, så lægger det dog nogle flere måneder til, hvor hun ikke har en indtægt (da hun heller ikke må arbejde mens sagsbehandlingen foregår). Jeg er selvforsørgende, men det bliver kun lige at vi kan klare os indtil jeg bliver færdiguddannet - og hun vil naturligvis gerne kunne sende penge hjem til familien.

Jeg ved godt at man skal være egoistisk her, men det er mig noget svært. Dels er jeg glad for, at min forlovede ikke skulle tilbage til Filippinerne efter sit ophold i Danmark. Meget nemmere at kommunikere med hende i Norge end i hendes hjemprovins, ud over at det ikke er et rart sted hun kommer fra. Det har også gjort det muligt for os at holde de nævnte ferier sammen - i sommers var det mig, der tog til Norge, hvor jeg kunne bo kvit og frit hos hende, da værtsfamilien var på sommerferie. Økonomisk ville det være blevet temmelig dyrt med hotelpriserne i Norge, hvis ikke jeg havde fået lov til det.

Jeg kunne sådan set også forestille mig, at hun/vi holder kontakten med familien og måske besøger dem engang. Ikke sikkert, men jeg synes ikke der er nogen grund til at ødelægge muligheden.

At hun gerne vil med på deres ferie, skyldes som sagt at hun har knyttet sig til dem - specielt den lille baby de har. Der er så også gået inflation i bryllupperne i min familie i år, så det passer alligevel bedst med slut juli / start august :). Kun et spørgsmål om det er smartere, at hun er her i juli for at lægge lidt mere tid til "tid tilbragt sammen" i forhold til FS. Jeg kan nemlig sagtens unde min forlovede en betalt ferie, selvom jeg da gerne ville have hende her. Men der skal også være plads til at lave ting hver for sig i et forhold.
Det vil dog være alt for dyrt for mig at tage med på ferien (selv hvis de ville have mig med), så det er helt udelukket.

Papirerne fra Filippinerne skulle der blive styr på. I følge det jeg har kunnet læse på deres Norske ambassade, så skal man møde op for at få dem - i Manila. Og så videre til et andet sted for at få dem autenticated. Det kan man dog godt få en anden til at gøre med en fuldmagt - og heldigvis er der én i Manila, som kan hjælpe. Ellers skulle en fra hendes familie helt dertil for at ordne det. Til sidst skal de så til deres ambassade i Oslo for at blive godkendt endnu en gang.... (men det burde kunne ordnes pr. brev eller en af hendes veninder der).
De papirer hun brugte til at blive au pair gælder ikke mere - "certificate of non-marriage" gælder kun nogle måneder (vist nok 6, men det skal vi have undersøgt - jeg har også hørt om kortere tid). For os i DK gælder det tilsvarende dokument i 4 mdr, men det burde dog ikke tage så lang tid at få, som det gør i Filippinerne.
Måske hendes dåbsattest stadig kan bruges. Hvis ikke, er det samme steder som "certificate of non-marriage". Det dyreste her er nok, at hendes pas skal fornys i Olso - det kræver nemlig personligt fremmøde :).

Det blev lidt langt igen - beklager :).

Globetrotter

Indlæg af Globetrotter » 11.01.2016 20:52:10

Jamen, hvis det alene er giftemålet du spørger ind til, så er der intet problem!

For giftemål er der ikke særlige krav om dokumentation for forudgående samliv. Tænk på at der er mange udenlandske par, som runder de danske rådhuse, netop fordi det er så simpelt at blive gift. For at være helt sikker i proceduren, bør du nok runde en kommunal borgerservice og høre dem præcis hvad de ønsker at se, hvis du bestiller tid til vielse hos borgermesteren. Du vil formentlig blive positivt overrasket.

-------------------

Ved afbrydelse eller afslutning af au-pair kontrakt har pigerne åbenbart stadig visum 1 måneds tid, som i jeres tilfælde kunne omsættes i giftemål; enten her i DK eller Norge! Øhh, det med Schengen som jeg fik skrevet først, er måske ikke en reel mulighed hvis hun har permit i Norge i forvejen. Men, I har i hvert fald et vindue hvor du kan bringe hende til DK med henblik på at blive gift og efterfølgende indgive ansøgning om familiesammenføring - under lovligt ophold.

M.v.h.
Globetrotter

Calle2

Indlæg af Calle2 » 11.01.2016 21:32:26

Ja, at blive gift på rådhuset skulle være ret enkelt. Det bliver dog forhåbentlig et kirkebryllup - hvilket nu heller ikke behøver være så besværligt, har jeg læst.

Det jeg tænker på, er nu i forhold til at få FS, efter vi er blevet gift. Jeg har læst herinde, at man helst skal have haft noget tid sammen, for at ægteskabet ikke ses som pro-forma af US. Så jeg ville egentlig bare have bekræftet, at 6 mdr i starten af forholdet normalt vil være fint i forhold til at få FS :) (selvfølgelig kan intet siges med sikkerhed). Vi har jo så kun set hinanden 2 x 2 uger siden hun rejste til Norge, så måske den del er i underkanten.

Nok bare for meget forklaring tidligere fra min side i stedet for det mere simple spørgsmål :).

Calle2

Indlæg af Calle2 » 11.01.2016 21:45:22

1 måned yderligere i Schengen lyder helt fint - giver noget tid at arbejde med for at blive gift. Jeg har ikke undersøgt mulighederne for det i Norge, men som FS skulle fungere, så lyder det som om et ægteskab mens hun er på besøg i DK er bedst, da det vil gøre, at hun kan blive i DK mens ansøgningen behandles (faktisk at hun skal). Fremfor at hun vil skulle tilbage til Filippinerne imens.

larsmand

Indlæg af larsmand » 13.01.2016 10:26:10

"Mit korte spørgsmål er vel egentlig - hvis vi har mødt hinanden i DK og brugt tid sammen fra september til marts, om det så er nok tid sammen, til at det ikke kan blive set som proforma? Synes jeg det burde være, men ville høre om nogen havde erfaringer med det."

ja det er der ingen problem i.... I hvert fald har der ikke været det for mig... Min kone havde opholdt sig i Danmark 2 dage inden vi blev gift.... Så selve det at blive gift er intet problem... Mht familiesammenføringen så vil det også være lang tid nok at i har kendt og været sammen så meget.... ingen problem så skynd jer at blive gift...)))))))

Calle2

Indlæg af Calle2 » 14.01.2016 16:14:57

Det kan også være vi ender med et hurtigt bryllup :) . Hvis hun er med på det så hurtigt - og vi kan skaffe papirerne hurtigt (er måske muligt).

Dog har vi skullet ud over den tid, hvor jeg ikke har kunnet betegnes som selvforsørgende (jeg fik kontanthjælp i ca. 3 mdr for 3 år siden, med sidste udbetaling i starten af februar 2013).

Måske jeg lige kan nå at få papir på selvforsørgelse fra kommunen til et bryllup sidst i februar og FS ansøgning inden de 7000 kr. kommer i spil. Jeg må høre kommunen, hvordan de ser reglerne om det.

For de kunne måske finde på at sige, at jeg først gælder som selvforsørgende fra 1. marts? Eller er det helt vildt, så de tæller i år? Så jeg først kan få det papir, når vi er kommet ind 2017? Må jeg hellere finde ud af, inden alt det andet sættes i gang hurtigt.

Besvar